Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Kammar

  1. #1
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Kammar

    Tja! Finns det nå förslag på bra kammar till en TC88 EFI med luft och buller samt SE super tuner gärna vridkammar på låg och mellan register,som jag förstår finns det mycket kunnande här...

  2. #2
    S&S nya 509 Andrews 21 eller 26 Crane HTC 300-2

    Alla är 1800 - 4800 rpm High torque cams

  3. #3
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Om man mekar ditt Andrews 21,26 kammar kan man ha orginal fjädrar då
    ,och blir det körbart i statstrafik då med dom kammarna... tack för ditt svar..

  4. #4
    Andrews 21 eller 26 funkar med original 1999-2006 fjädrar. Du kan använda original stötstänger också
    21orna = bolt-in 26orna bolt-in åxå funkar bättre om du sätter tunnare toppackningar
    eller tar ner topparna .040" för lite mer komp
    Se www.andrewsproducts.com
    Dessa drar snällt och fint 1800 varv och uppåt. Tomgång opåverkad
    Snälla kamprofiler= går lika tyst som original
    Övrigt: Byt inre kamlager mot TORRINGTON
    Du behöver även kolla oljepump + Runout på veven
    Nya kamkedjespännare=måste ELLER ta ett beslut och montera H-Ds upgrade kit 25284-08 eller -11
    Dessa kit har ny oljepump + nya typen av hydraulspännare 2007 up ssom i 96" motorerna
    (Kör 25284-08 i 2 motorer, funkar fint) Ett annat alternativ är att välja gear drive
    Hur långt har den gått?

  5. #5
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Ok den har gått 1100 mil, ska man byta dom delarna på så lite mil !

  6. #6
    Tyvärr så är de fjäderbelastade kamkedjespännarna på
    TC 88 -99-06 inte en av H-Ds mer lyckade konstruktioner, snarare kanske nåt av det klantigaste dom gjort...
    Jag har städat upp 2 ras då dessa pajat... inte vackert
    Byt spännarna oavsett eller ta en allvarlig funderare på upgrade-kiten jag nämnde
    Ta ISOF dessa fr USA, här kostar dessa skjortan och lite till....

    BTW. ang kammar Om du ska behålla 88" =TW21 Om du tänker fixa BB och mer komp = TW 26
    (Slå en mail till Gary Wallace på Andrews o få lite råd kanske?)

  7. #7
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Ok jag ska slå en singnal till gary, vet du hur länge spännarna brukar hålla då eller är det bara hip som hap.... Tack för svaret...

  8. #8
    Maila Andrews på deras Tech dept. Ingen ide att ringa, du får bara lyssna på hissmusik i 20 minuter!

    Ang spännare: Sett såna som e helt slut vid 4000 mil...
    Kollade en hoj som gått 3800 för 2 mån sedan, där var dom halvslitna, han räknar med att klara säsongen
    och byta i höst
    Min bedömning är max 4000 mil om man åker med original eller snälla trimkammar
    Skulle ALDRIG använda dessa med + .600-lyft-kammar och hårda fjädrar!

  9. #9
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Ok jag ska kolla,ska byta kammar till veckan då kan man kolla spännarna.

  10. #10
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Jag tackar för dina svar. Jag tänkte sätta i 96" och TW50 kammar samt steg tre portade toppar med störe ventiler jag har fått förslag på det tror du att det är ett bra kitt som kan funka bra..

  11. #11
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Citat Ursprungligen postat av harly2006 Visa inlägg
    Jag tackar för dina svar. Jag tänkte sätta i 96" och TW50 kammar samt steg tre portade toppar med störe ventiler jag har fått förslag på det tror du att det är ett bra kitt som kan funka bra..
    Onatop vet vad han talar om och har mkt stor kunskap. Jag körde själv en säsong med ett liknande kit som du är inne på. Använde själv SE211 kammar (väldigt lika TW50) och mkt bra toppar. Du måste upp i kompression för att få utbyte av dessa kammaxlar. Den blir rolig om du tycker om att varva den och jobba mer aktivt med växellådan. Kanske inte det bästa street motor kitet men jag tyckte själv att kitet var kul när man åkte själv, men inte optimalt om man har passagerare. Det finns flera olika kit som är bra, men viktigast är nog hur du kommer att använda hojen och vad du själv är ute efter. Onatop har gett dig ett par goda tips och kan säkert ge dig flera till. Han är en snäll kille

  12. #12
    V.I.B Micke Bs avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Vinslöv, skåne
    Inlägg
    94
    Tackad: 0

    Är inte alls bevandrad i det tekniska, men är rädd om min hoj. Menas det att man bör byta kammar på hojen oavsett det behövs eller ej? Slits alla ned och riskeras detta ras på alla modeller? Har en -03 Roadking som rullat 3600 mil och bör alltså kolla upp detta. Vad kan det gå lös på i runda tal? Klarar defenitivt inte av detta på egen hand, utan måste lämna in hojen.
    Micke
    www.scrcsweden.se
    HELLRE EN SKITIG HOJ PÅ VÄGEN ÄN EN REN I GARAGET

  13. #13
    Micke B

    Nej det är inte själva kammarna som slits. Det man bör vara uppmärksam på är kamkedjespännarna (2st)
    som ibland slits ner efter 4000 mil. Det är enkelt att ta bort cam cover 10 st insex 3/8 + fixa ny packning
    Ha en handbok f TC 88 tillhands Ser de oranga klackarna ok ut= kör Om slitna/såriga = byt

  14. #14
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Tja! Onatop har rätt angående kamkedjespännarna mina har gått 1300 mil och nu då motorn blev fixad fick jag byta en som var sliten jag ska i vinter fixa till ett nytt paket där.. tack för infon onatop men jag är bryd då det gäller kammar för jag har TW50 och givetvis högre komp men min 95" går ju otroligt bra från 80 på feman det ruskar bara till så är det 140 samt behaglig i stan inge ryk går hur lungt som hälst. Jag tycker att jag nästan aldrig behöver växla ner för att få fart som i dag provade jag vad max hastighet var fick vrida av när mätaren var på 210, men det är ju klart portning samt mappning är ju viktig jag har tidigare kört dragrace med tvåtakt typ skoter så trimning är ju inte helt enkelt att få en bra kurva det tarvar omsorg, en fråga vad brukar problemet var med TW 50..

  15. #15
    Harly 2006 Eh,, det brukar sällan vara några problem mTW 50
    Lagom trimkam för 9,8-10,2 komp Går tyst dessutom!
    Hoppas du får till mapen

  16. #16
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Tja! Går tyst vet jag inte låter rätt hårt komp är ca 10,2-10,5 och givetvis har jag mappen,jag kan skicka den som pm till dig så ser du a/f kurvan eller så skickar du mig din Mail på pm du har nog sett en del vad jag förstår.. Tack för svaret Onatop.

  17. #17
    V.I.B Micke Bs avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Vinslöv, skåne
    Inlägg
    94
    Tackad: 0

    Tack. Blir till att kolla vid nästa service.
    Micke
    Citat Ursprungligen postat av Onatop Visa inlägg
    Micke B

    Nej det är inte själva kammarna som slits. Det man bör vara uppmärksam på är kamkedjespännarna (2st)
    som ibland slits ner efter 4000 mil. Det är enkelt att ta bort cam cover 10 st insex 3/8 + fixa ny packning
    Ha en handbok f TC 88 tillhands Ser de oranga klackarna ok ut= kör Om slitna/såriga = byt
    www.scrcsweden.se
    HELLRE EN SKITIG HOJ PÅ VÄGEN ÄN EN REN I GARAGET

  18. #18
    Harly När jag skriver "tyst" menar jag rent mekaniskt, alltså ljud från ventilmekainsmen
    ANDREWS och S&S kammar har "snälla" lober som ger mindre rassel
    Lyssna på en 120" R med 660 lyft och snabba ramper så förstår du vad jag menar
    per.martenson@hotmail.com

  19. #19
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    OK jag förstår,jag åker nog ner till Jävsö Motor den 25/8-26/8 på deras power meeting och provar en road king med 120R motor så man får se om man gör en investering kanske....

  20. #20
    Hellre S&S 117"-124" Hot Set Up hopsatt av Karling,,,,,Geardrive, svetsad vev, rullvippor och Timken....

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Nya kammar Street Glide 2007
    Av Bikerman i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-04, 21:35

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •