Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 58

Ämne: Harley nyköp

  1. #21
    Ja, det låter kanon. Ta regnummret redan nu och kolla med Transportstyrelsen vilka och hur många som ägt den och om den är privatimporterad. Kolla att den är servad. Du kan ju möta säljaren på halva vägen eller hämta hojjen efter att Ni kommit överens. Det brukar vara svårt att pruta när man står med släpvagn på annan ort. OBS Viktigt, kolla att hojjen är helt betald och att säljaren är ägaren. Har Ni samma bank, kanske kan du i så fall ta med din dosa och föra över pengar från konto till konto? Printa ut två ex av kontraktet från tex Blocket och se till att du får kvitto på det du betalt. Ta med en polare som är duktig på att surra hojjar på släpa om det går och som moraliskt stöd. Lycka till!

  2. #22
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Framför allt, om du väljer att inte ta släp utan passa på att njuta av sommarvädret... Se till att den är påställd! Annars kan det ta någon dag innan ägarbyte och så gått igenom. OBS! Det är från det datum Transportstyrelsen registrerat påställningen, som du får köra hojen från... Enda sättet att snabba på en påställning, är att göra det genom deras app. Annars får man vackert vänta på byråkratin. Gör man det via appen, är påställningen klar omedelbart.
    http://www.transportstyrelsen.se/Vag...ing-av-fordon/
    Kolla gärna igenom vilka försäkringsbolag, som kan vara aktuella för din del med, så är du förberedd.

    Annars håller jag med ovan, kolla att alla papper är gröna, från service till ägande (inkl. skulder på hojen)...


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    Framför allt, om du väljer att inte ta släp utan passa på att njuta av sommarvädret... Se till att den är påställd! Annars kan det ta någon dag innan ägarbyte och så gått igenom. OBS! Det är från det datum Transportstyrelsen registrerat påställningen, som du får köra hojen från... Enda sättet att snabba på en påställning, är att göra det genom deras app. Annars får man vackert vänta på byråkratin. Gör man det via appen, är påställningen klar omedelbart.
    http://www.transportstyrelsen.se/Vag...ing-av-fordon/
    Kolla gärna igenom vilka försäkringsbolag, som kan vara aktuella för din del med, så är du förberedd.

    Annars håller jag med ovan, kolla att alla papper är gröna, från service till ägande (inkl. skulder på hojen)...

    Kanonbra info ni kommer med!
    Säljaren har lån på hojen. Men säger att vi gemensamt (efter att jag fört över summan) sätter in skulden han har på hojen till bolaget. Det borde ju duga.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Ja, det låter kanon. Ta regnummret redan nu och kolla med Transportstyrelsen vilka och hur många som ägt den och om den är privatimporterad. Kolla att den är servad. Du kan ju möta säljaren på halva vägen eller hämta hojjen efter att Ni kommit överens. Det brukar vara svårt att pruta när man står med släpvagn på annan ort. OBS Viktigt, kolla att hojjen är helt betald och att säljaren är ägaren. Har Ni samma bank, kanske kan du i så fall ta med din dosa och föra över pengar från konto till konto? Printa ut två ex av kontraktet från tex Blocket och se till att du får kvitto på det du betalt. Ta med en polare som är duktig på att surra hojjar på släpa om det går och som moraliskt stöd. Lycka till!
    Tack för infon! Jajamen har kollat upp info på Transportstyrelsen och det är endast 2st ägare, en chefsläkare i GBG och en äldre herre 55+.
    Ej import. Och är servad korrekt med stämplad servicebok.

  4. #24
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Ahlgren88 Visa inlägg
    Kanonbra info ni kommer med!
    Säljaren har lån på hojen. Men säger att vi gemensamt (efter att jag fört över summan) sätter in skulden han har på hojen till bolaget. Det borde ju duga.
    Kolla bara att han inte har något knepigt lån, som är svårt att lösa ut i förtid. En del bolag vill ju ha någon form av ersättning för ränteförluster med. Det bästa är, om ni har t ex din bank, som hjälp vid den formen av inlösen. De vet ju om allt blir betalt då vid en överföring. Har du tur, är det inga problem med inlösen, men man vet aldrig...


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  5. #25
    V.I.B Elexems avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    211
    Tackad: 0
    Är det ett "vanligt" lån eller är det ett leasing lån?, kolla. Om det är leasing och oärlig försäljare så kan man om man har otur få betala först för för hojen och sen även för leasingen. Är de leasing på hojen måste du gå in på företaget där han leasar och lösa denna och ge ev. överskott som betalning för motorcykeln. Ha klart vilket bolag du ska försäkra hojen i, så fort papprena är skrivna ring bolaget och försäkra. Om detta glöms så blir det annars att betala dyrt till trafikförsäkringsföreningen , onödiga pengar. Lycka till

    // T
    "Amicus certus in re incerta cernitur" - I nöden prövas vännen.

  6. #26
    V.I.B jossis avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    324
    Tackad: 0
    Jag är inte säker på dom tidigare modellerna min -09 ventilkontroll 2400 mil tror det är 1600mil på dom tidigare , men är inte helt säker

  7. #27
    Tjena. Jag jobbar på bank och iom att det är lån på hojen rekommenderar jag att ni gör upp affären på ditt bankkontor så allt går rätt till. Att pengarna först ska föras över till hans konto för att sen gå till långivaren kan jag inte riktigt förstå. Görs affären upp på köparens bank löser man vanligtvis först lånet och sen sätts mellanskillnaden in på säljarens konto.

    Självklart kan ni göra detta även hemma hos säljaren på dennes internetbank men ska det betalas till bankgiro finns ju risken att han avbryter betalningen när du klivit ut genom dörren. Den risken elimineras om din bank sköter transaktionerna. Ni får dessutom varsitt fint kvitto på att betalningen är genomförd. Är banken extra snäll kan de faxa kvittot till säljarens långivare så leasingspärren släpps direkt, vilket jag tror är nödvändigt för att ägarbytet ska gå igenom.

    - - - Uppdaterad - - -

    Det är alltså absolut inga konstigheter i en sån här transaktion. Ni behöver inte ta er till leasinggivaren eller borgenären utan lös allt på ditt bankkontor, de har koll på hur det går till.

  8. #28
    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    De som fortfarande håller sig till en "Harley som räknas av de flesta bikers" byter numera allt som oftast till de större touringmodellerna i stället...

  9. #29
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Niko Visa inlägg
    Haha... Själv skall jag byta till mig en nightrod framöver... Behöver ju inte skjutsa.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av CrazyVic Visa inlägg
    Tjena. Jag jobbar på bank och iom att det är lån på hojen rekommenderar jag att ni gör upp affären på ditt bankkontor så allt går rätt till. Att pengarna först ska föras över till hans konto för att sen gå till långivaren kan jag inte riktigt förstå. Görs affären upp på köparens bank löser man vanligtvis först lånet och sen sätts mellanskillnaden in på säljarens konto.

    Självklart kan ni göra detta även hemma hos säljaren på dennes internetbank men ska det betalas till bankgiro finns ju risken att han avbryter betalningen när du klivit ut genom dörren. Den risken elimineras om din bank sköter transaktionerna. Ni får dessutom varsitt fint kvitto på att betalningen är genomförd. Är banken extra snäll kan de faxa kvittot till säljarens långivare så leasingspärren släpps direkt, vilket jag tror är nödvändigt för att ägarbytet ska gå igenom.

    - - - Uppdaterad - - -

    Det är alltså absolut inga konstigheter i en sån här transaktion. Ni behöver inte ta er till leasinggivaren eller borgenären utan lös allt på ditt bankkontor, de har koll på hur det går till.
    Ok! Tack för infon. Men att lösa det på mitt bankkontor känns svårt då köpet kommer ske ca 40 mil hemifrån.
    Att jag för över summan till honom, och att han sedan för över resterande lånebelopp till bank eller vart han nu lånat tycker jag iallafall känns ok. Jag har ju alla hans uppgifter, vet vart han bor och han verkar seriös..

    Kollar man reg nr på transportstyrelsen står det "kredit". Se själva, reg nr XNA790

  11. #31
    Det är säkert inga problem alls i att göra så men om du vill vara helt säker på att allt går som det ska är det bankkontor som gäller. Se till att det skrivs in i kontraktet att leasingen löses iom försäljningen. Gör ni upp affären på en fredag har leasinggivaren inte pengarna förrän måndag om det är via bankgiro osv.

  12. #32
    Men bankkontor finns väl på orten? Det behöver ju inte vara på ditt hemmakontor.

  13. #33
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Men bankkontor finns väl på orten? Det behöver ju inte vara på ditt hemmakontor.
    Ja det borde ju funka det med!

    En annan fråga, som i och för sig kanske inte hör hit, men:
    Hur noga är det att man måste göra en "mappning" efter att man bytt avgassystem på en StreetRod ?
    Jag har ringt lite verkstäder, och alla säger olika.. En del säger att byter man till ett helsystem bör det göras, andra att du märker om den skulle gå dåligt och isåfall behöva göra det.. Vissa säger att byter man endast till slipon ska det inte vara någon fara, medans andra säger att det bör göras..

    Själv har jag innan kört sporthoj och ofta byt från orginalpipor till andra slipon utan någon mappning.

    Varför jag undrar är för att det kostar ju en hel del extra att behöva göra en mappning (Ett slipon kan man ju hitta relativt billigt) kommer man undan med endast 1500-2000kr för ett slipon kontra 10 000kr inkl mappning så är det ju en viss skillnad.
    Senast redigerat av Ahlgren88 den 2012-07-25 klockan 10:32.

  14. #34
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Ahlgren88 Visa inlägg
    Ok! Tack för infon. Men att lösa det på mitt bankkontor känns svårt då köpet kommer ske ca 40 mil hemifrån.
    Att jag för över summan till honom, och att han sedan för över resterande lånebelopp till bank eller vart han nu lånat tycker jag iallafall känns ok. Jag har ju alla hans uppgifter, vet vart han bor och han verkar seriös..

    Kollar man reg nr på transportstyrelsen står det "kredit". Se själva, reg nr XNA790
    Jag hade nog hellre valt att göra det på ett bankkontor... Sedan spelar det ingen roll hur många uppgifter du har, OM denna personen är bedragare. Nu säger jag inte att han/hon är det, men man vet aldrig. Och handlar det om en hel del pengar, så är jag hellre mer försiktig än bara "rusar på med köpet och har naiv tro att alla är lika ärliga"... Det finns massor med folk, som blåsts på pengar, när de bl a handlat med fordon.
    Ett bankkontor (behöver inte vara ditt egna) ser ju faktiskt ganska omedelbart om det finns mer på lånet kvar, än säljaren påstår också.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  15. #35
    Mappning är ett ytterst klokt sätt att spendera pengar på. Det bör du göra även om du har originalsystem för att få hojjen att gå bra och att ddra betydligt mindre bensin. Läs här på forat och du skall finna.

  16. #36
    Ännu en viktig sak att tänka på!!!
    Gör man ett ägarbyte på det gamla vanliga viset, genom att skicka in pappren med post, så är det en viktig sak att tänka på: SKAFFA EN TRAFIKFÖRSÄKRING DIREKT!!! Även fast ägarbytet inte gått igenom ännu.
    Transportstyrelsen kommer att registrera ägarbytet retroaktivt fr.o.m. det datum som står på ägarbytespappret, det betyder att man måste ha gällande försäkring på hojen redan från den dag man köper den, annars kommer Trafikförsäkringsföreningen att vara snabba med att skicka ut en hutlöst dyr faktura.
    Trafikförsäkring kan man alltid teckna oavsett vilken tid på dygnet det är.
    Ettdera ringer man en försäkringsförsäljare, dom står i telefonkatalogen, dom är knutna till ett av dom stora försäkringsbolagen, (alla större bolag har hemmasäljare).
    Dom blir jätteglada när man ringer för då får dom lite provision.
    Annars tecknar man en försäkring via nätet, det viktigaste är att man skaffar en från första dagen.

  17. #37
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Niko Visa inlägg
    Ännu en viktig sak att tänka på!!!
    Gör man ett ägarbyte på det gamla vanliga viset, genom att skicka in pappren med post, så är det en viktig sak att tänka på: SKAFFA EN TRAFIKFÖRSÄKRING DIREKT!!! Även fast ägarbytet inte gått igenom ännu.
    Transportstyrelsen kommer att registrera ägarbytet retroaktivt fr.o.m. det datum som står på ägarbytespappret, det betyder att man måste ha gällande försäkring på hojen redan från den dag man köper den, annars kommer Trafikförsäkringsföreningen att vara snabba med att skicka ut en hutlöst dyr faktura.
    Trafikförsäkring kan man alltid teckna oavsett vilken tid på dygnet det är.
    Ettdera ringer man en försäkringsförsäljare, dom står i telefonkatalogen, dom är knutna till ett av dom stora försäkringsbolagen, (alla större bolag har hemmasäljare).
    Dom blir jätteglada när man ringer för då får dom lite provision.
    Annars tecknar man en försäkring via nätet, det viktigaste är att man skaffar en från första dagen.
    Så sant så.... Kan bli dyrt eftersom det tickar på per dag...
    Aktuell avgiftstabell hos Trafikförsäkringsföreningen
    http://www.tff.se/sv/Trafikforsakrin...Avgiftstabell/


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  18. #38
    Citat Ursprungligen postat av Niko Visa inlägg
    Ännu en viktig sak att tänka på!!!
    Gör man ett ägarbyte på det gamla vanliga viset, genom att skicka in pappren med post, så är det en viktig sak att tänka på: SKAFFA EN TRAFIKFÖRSÄKRING DIREKT!!! Även fast ägarbytet inte gått igenom ännu.
    Transportstyrelsen kommer att registrera ägarbytet retroaktivt fr.o.m. det datum som står på ägarbytespappret, det betyder att man måste ha gällande försäkring på hojen redan från den dag man köper den, annars kommer Trafikförsäkringsföreningen att vara snabba med att skicka ut en hutlöst dyr faktura.
    Trafikförsäkring kan man alltid teckna oavsett vilken tid på dygnet det är.
    Ettdera ringer man en försäkringsförsäljare, dom står i telefonkatalogen, dom är knutna till ett av dom stora försäkringsbolagen, (alla större bolag har hemmasäljare).
    Dom blir jätteglada när man ringer för då får dom lite provision.
    Annars tecknar man en försäkring via nätet, det viktigaste är att man skaffar en från första dagen.
    Helt rätt. Men det borde ju funka att tecka försäkringen när jag kommer hem på kvällen med hojen? Och tecka from den kvällen jag köpte den.

  19. #39
    Skall du transportera den oförsäkrad på ett släp?! Ta hellre försäkringen redan idag och backa om det inte blir affär.

  20. #40
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Skall du transportera den oförsäkrad på ett släp?! Ta hellre försäkringen redan idag och backa om det inte blir affär.
    Nix. Kommer köra hem den.
    Men om vi skriver datum 27/7 på ägarbeviset så kan jag väl köra hem den på hans försäkring? Eller bör man skriva 28/7 då?
    Alternativt fixa en försäkring i förväg som man sedan får "ångra" isåfall.

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 10:46

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •