Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: skilnad på buell vs sportster

  1. #1

    skilnad på buell vs sportster

    Har ett par funderingar
    vad är skilnaden mellan en buell m2 1203cc 88hk och en sportster 1200cc motor då det nästan skiljer 30 hk?
    passar buell motorn rakt av i ett sportster chassie från 91 om inte vad måste man byta eller göra om..........

  2. #2
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Varfär inte bara byta kammar kolvar o fixa topparna så slipper du byta motor....
    Citat Ursprungligen postat av oggy69 Visa inlägg
    Har ett par funderingar
    vad är skilnaden mellan en buell m2 1203cc 88hk och en sportster 1200cc motor då det nästan skiljer 30 hk?
    passar buell motorn rakt av i ett sportster chassie från 91 om inte vad måste man byta eller göra om..........

  3. #3
    buellen är en 98 lite nyare motor är det bara toppar och kammar och mer kommp som är skilnaden ?

  4. #4
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Ja det är ovanför kolvarna allt händer, kompression, ventilstorlek, kam tider, flödet via insug och avgassystem osv
    Citat Ursprungligen postat av oggy69 Visa inlägg
    buellen är en 98 lite nyare motor är det bara toppar och kammar och mer kommp som är skilnaden ?

  5. #5
    V.I.B jossis avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    324
    Tackad: 0
    Nä xbones ingen koll Rotax i min mer fjong i grejerna då

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Ja det är ovanför kolvarna allt händer, kompression, ventilstorlek, kam tider, flödet via insug och avgassystem osv
    Har för mig att veven är lättad i Buell motorn oxå.Jag har haft en Buell -98 Tunderbolt, motorn är mycket trevlig Med ett nytt blås, 2" med 2,5" kolektor och annat tändsystem skulle man få 100 pollar.Men dessa delar va dyra som knark.Motorn passar rakt i Sportstern

  7. #7
    Är ju int nån expert men efter att ha kört lätt vässad sporre(toppar, kammar mm..) och nu har en lightningmotot i så kan jag konstatera att buellmotorn är "mycket" mera varvvilligare och dessutom ger mer power när sporremotorn dog av(tändning?) och klart snålare på soppa! Gör ju inget när man får i 9 liter . Och, den passar rakt av i sporrechassi👍. Gissar att det går att vässa en sporre på liknande vis, vore kula att veta hur!

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av pidde Visa inlägg
    Har för mig att veven är lättad i Buell motorn oxå.Jag har haft en Buell -98 Tunderbolt, motorn är mycket trevlig Med ett nytt blås, 2" med 2,5" kolektor och annat tändsystem skulle man få 100 pollar.Men dessa delar va dyra som knark.Motorn passar rakt i Sportstern
    Vad var det för tändsystem?

  9. #9
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    vet du vilken modell av 98an det är, det sitter väl insprutning på den också antar jag.

    Citat Ursprungligen postat av oggy69 Visa inlägg
    buellen är en 98 lite nyare motor är det bara toppar och kammar och mer kommp som är skilnaden ?

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Jompa Visa inlägg
    Vad var det för tändsystem?
    Jag har guldfiskminne.Det fans trim delar som toppar tändsystem blås .Thunerstorm tror jag dom hette Pro Bike tog hem. Som sagt Buell motorn kan inte jämföras med en vedbods trimmad Sportster

  11. #11
    Det är en Buell m2 cyklon sista modellen med förgasrae sa han... jag tycker den är riktigt ful enligt min smak ser ut som en kille fixa chassit hyfsat och sedan kom en annan kille och hafsa ihopp all plast på tio minuter men som sagt det är min åsikt och smak jag vill bara ha motorn ........

  12. #12
    är det skilnad på usa och europa hojen ? för på den swe spec står det 88hk och usa 93bhp

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av oggy69 Visa inlägg
    är det skilnad på usa och europa hojen ? för på den swe spec står det 88hk och usa 93bhp
    Skulle inte tro det ,det är nog beroende av vilken enhet man använder SAE hk el DIN hk och allt det finns .Däremot skiljer det på utväxlingen.Lägre på USA hojen.Man brukade behålla bakdrevet på europamodelen och sätta dit USA drevet fram,(eller va de tvärt om) då blev det som vi säger i Sverige lagom.USA hojen lär va stirrig

  14. #14
    Den stora skillnaden i effektsiffror var att Buell uppgav vevaxelhkr och för Sportstern är det oftast bakhjulshkr som det relateras till. Jag är inte helt säker på Buell M2 men tror att 99 årsmodell du har sk. Thunderstormtoppar + SE 497 bolt in kammar som standard+ annan tändmodul(6800) med högre varvtalspärr.Har du en 98 och har silverfärgade topplock så tyvärr är det inte så mycket att satsa på.Thunderstormtoppar är svarta.

  15. #15

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Girlie Bike User Visa inlägg
    Den stora skillnaden i effektsiffror var att Buell uppgav vevaxelhkr och för Sportstern är det oftast bakhjulshkr som det relateras till. Jag är inte helt säker på Buell M2 men tror att 99 årsmodell du har sk. Thunderstormtoppar + SE 497 bolt in kammar som standard+ annan tändmodul(6800) med högre varvtalspärr.Har du en 98 och har silverfärgade topplock så tyvärr är det inte så mycket att satsa på.Thunderstormtoppar är svarta.
    Så du menar att det är samma motor i en Buell o en Sportser 1200 ?Min Buell körde åtor runt en Sportser.Det va en -98 med silvriga toppar.Jag är absolut inte !00 men är rätt säker på att både slag o borr är ändrat .Jag tycker iaf att motorn i Buellen har en helt annan karaktär.

  17. #17
    Sportster 1200 har exakt samma slag och borr som Buell 1200 eller Buell XB12

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Girlie Bike User Visa inlägg
    Sportster 1200 har exakt samma slag och borr som Buell 1200 eller Buell XB12
    Okej då, fan osså jag ger mig

Liknande ämnen

  1. Sportster / Buell 1200 motor trycker olja ur kopplingswiren!?
    Av Rörläggar´n i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-05-02, 13:36
  2. Buell Säljes
    Av micke993 i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-03, 22:38
  3. Buell x1 trim
    Av mogg3_ i forum Buell
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-04-02, 20:36
  4. BUELL KLUBBEN
    Av Conny Waern i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-08, 14:32
  5. Buell
    Av Kenny_kx i forum Buell
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 09:46

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •