Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Skum annons, något är fel, vad?

  1. #1

    Question Skum annons, något är fel, vad?

    Hittade en annons på en Harley.
    Hojen är enligt säljaren importerad från USA, till Litauen där den nu är registrerad. Det hela luktar skumt lång väg. Vad kan vara fel, och vad är risken med att köpa en sådan hoj?

    Edit:

    Ändrade från Victory till Harley, eftersom frågan var mer av hypotetisk karaktär, jag ska inte köpa en Victory. Däremot kan jag tänka mig en importerad hoj (harley) om man kan kolla upp att den inte är stulen, det är det hela.
    Senast redigerat av gronvit den 2012-09-12 klockan 08:04.

  2. #2
    Skulle aldrig handla något där ordet LITAUEN finns med i en annons.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av PAINTERN Visa inlägg
    Skulle aldrig handla något där ordet LITAUEN finns med i en annons.
    Varför?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av gronvit Visa inlägg
    Hittade en annons på en Victory.
    Vad kan vara fel, och vad är risken med att köpa en sådan hoj?
    Ummm... Det är en Victory?!?

  5. #5
    Hört att det är där många stulna hojar landar, enl rykten iaf. Men visst, finns alla papper och dokument så kan det ju kanske funka. Dvs inga bortfilade ram nr m.m.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av DeaDSexY Visa inlägg
    Ummm... Det är en Victory?!?
    Ska inte köpa en Victory!
    Men samma handlare har fler hojar (bara harley och victory), misstänker att de gjort samma resa.

    - - - Uppdaterad - - -

    Går det kolla upp på något sätt om de är stulna eller bara importerade?

    På vilket sätt skulle man tjäna på att importera dem till Litauen först för att sedan sälja dem i Sverige, kan det vara förmånligt med tull/skatter eller är det för att dölja att de är snodda? Om de var snodda i Sverige, skulle man lägga ut annonser i Sverige då???

    Om man skulle importera en hoj från Litauen, hur funkar det med tull/skatter, någon som vet, de är väl med i EU?

  7. #7
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    73
    Tackad: 0
    På ett BMW forum finns det lite om detta fast angående bilar.
    http://www.autopower.se/ välj Forum sedan Allmänt om bil och trafik och tråden heter
    Varning - till er som inte vill köpa krockade USA bilar
    Fixas hojarna som bilarna skulle jag inte köpa en.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av softail84 Visa inlägg
    På ett BMW forum finns det lite om detta fast angående bilar.
    http://www.autopower.se/ välj Forum sedan Allmänt om bil och trafik och tråden heter
    Varning - till er som inte vill köpa krockade USA bilar
    Fixas hojarna som bilarna skulle jag inte köpa en.
    Svårare att dölja krockskador på en naken hoj. Är det originallack och inga synliga skador så borde den inte vara krockad. Ramen är ju synlig till 85%.

  9. #9
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    73
    Tackad: 0
    Kan vara så här om det stämmer med att stulna hojar landar där att dom byter identitet med dom krockskadade ( om det nu är krockskadade hojar dom köper in )

    Jag antar att det går att fixa till en ram så inga ingrepp syns när den fått lack.

  10. #10
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av gronvit Visa inlägg
    Hittade en annons på en Victory.
    Hojen är enligt säljaren importerad från USA, till Litauen där den nu är registrerad. Det hela luktar skumt lång väg. Vad kan vara fel, och vad är risken med att köpa en sådan hoj?
    Köpa Victory? Varför?Låter skumt överhuvudtaget
    There are no problemsonly solutions

  11. #11
    53/74 hittade detta på sporthojforumet:

    Import från litauen är desamma som från tyskland, kolla bara att fordonet är registrerat i Litauen innan du köper. De har lite andra importregler från USA än vad vi har, så det är lönsamt att köpa USA import därifrån som redan är EU reggad. Vad som skiljer vet jag inte, men det har nog med tull/moms att göra.
    *
    Fallgroparna är att det är mycket kvaddade och dåligt reparerade cyklar. Så antingen köper du något som inte är uppfixat, dvs. något i dåligt skick för då ser du alla defekterna. Eller så köper du något i kanonfint skick för småpengar (se post ovan) men då får du vara noga så att det inte bara är lack och spackel.
    *
    Priserna är svinlåga på vintern, och ganska normala på sommaren.
    *
    Allt som berör lackering och uppfixning av fordon är billigt i Litauen, och de gör riktigt bra jobb om man hittar rätt killar. För 5000:- får man hellack på bilen, med grundjobb och allt. Har sett bilar som varit så bra lackade att jag inte lagt märke till det ens vid noggran inspektion.
    *
    Jag blev hånad för ett lackjobb som jag haft på lackeringsfirma i sverige när en av dem såg min svenska bil.
    *
    Att fixa upp en hel cykel, lackering av ram, plast och hela den biten kostar ungefär lika mycket. Då fixar de all demontering osv.
    *
    Reservdelar till bilar är snuskigt billiga i Litauen, men det är lätt att man får fel. Nya framskärmar till en golf kostar ca 80 Litas, typ 200:-, plåtrena. Bromsrör i färdiga längder ca 40:- /st.
    *
    Landet är fullt av McGuyvers.. Så var inte naiv!
    *
    Även om man inte köper en motorcykel så är resan värd besväret, fantastiskt trevliga människor, god och billig mat, härlig gammeldags sovjetkultur om man hittar rätt platser och är lite historiskt intresserad.
    *
    Säg till om du skall åka så kan du få nummer till någon som fraktar cyklarna, och en väldigt seriös kille som säljer Yamaha cyklar mm.
    *
    //K*

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Köpa Victory? Varför?Låter skumt överhuvudtaget
    Ska inte köpa victory, hedersord!

  12. #12
    Låter som urbans ska på litauen weekend

  13. #13
    V.I.B Contributor
    cybercounts avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    UPPSALA
    Inlägg
    553
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av DeaDSexY Visa inlägg
    Ummm... Det är en Victory?!?
    precis vad jag tänkte säga
    A.K.A Masen

  14. #14
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av PAINTERN Visa inlägg
    Skulle aldrig handla något där ordet LITAUEN finns med i en annons.
    Samma här,skulle inte vilja chansa med att ha med dessa att göra.Litauer är ofta inblandade i stölder
    i länet,vore bättre att alla avvisades direkt vid gränsen.

  15. #15
    Som jag har förstått det använder många större bilfirmor andra länder som mellanländer vid import för att få ner priset. Ingen som vet om detta stämmer?
    Som jag ser det finns det två alternativ, antingen är hojarna stulna, eller så har de skapat en rörelse som importerar via Litauen för att det är förmånligare skatter/tull.

    Jag vill inte ha en stulen hoj, vilket land den än blivit stulen i, men om staten tappar några kronor på att hojen kommer från us via litauen tänker kommer jag inte gråta blod så länga jag tjänar några spänn på det.

    Finns det andra fallgropar?

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av softail84 Visa inlägg
    Kan vara så här om det stämmer med att stulna hojar landar där att dom byter identitet med dom krockskadade ( om det nu är krockskadade hojar dom köper in )

    Jag antar att det går att fixa till en ram så inga ingrepp syns när den fått lack.
    Har hört samma rykte. Man importerar en krockad Harley, och monterar sedan ner den för att sälja eller använda delarna på den. Ramen skrotar man, men "flyttar" över ramnumret till en stulen hoj som man sedan säljer.
    Live to ride, Ride to live.

Liknande ämnen

  1. lägga in annons i motorblocket?
    Av Canario i forum Forumnyheter, önskemål, hjälp och synpunkter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-07, 09:56
  2. Redigera sin annons på MotorBlocket, guide.
    Av admin i forum Annonsinfo och övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-22, 14:46
  3. skoj annons
    Av Lars Nilsson i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 11:15
  4. Skum filmrulle....
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-18, 20:48
  5. Skum rulle....
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-18, 08:33

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •