Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bromsar gör en galen

  1. #1

    Bromsar gör en galen

    köpte en road king 03 för ett tag sen. då var fram bromsen konstig. bromsen tar när handtaget är ca 1 cm från gashandtaget. pumpar man typ 3-4 ggr då tar den halvägs till gashandtaget. bytte styre och även då till stålomspunna slangar. vi har luftat efter alla tips och trix från detta forum. och vips så är det samma som innan med att bromshandtaget tar långt in 1 gången och som tidigare när man pumpat ett par ggr så tar den längre ut. varför? är det dags att köpa rep sats till huvudbromscylindern eller vad ska man göra? lär väl inte gå genom besiktningen.

  2. #2
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Min gissning är att skivan slagit sig och är skev vilket gör att beläggen "slås" isär med långt slag på handtaget som följd.

  3. #3
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Jag bytte bromsklossar fra på märkesverkstad i höstas och da sa mekanikeren at hendelen tog långt inne i förstningen och det gjorde den. Först etter ca. 20 mil blev det som förut så om du har nye klossar kan det vara samma sak. Lite konstigt tycker jag da det borde värt tvärtom.

    (Svenskövning)

  4. #4
    den ena skivan är faktiskt skev. och beläggen börjar sjunga på sista versen.
    men då borde väl trycket stanna kvar när man står still? för när jag pumpat upp tryck så dröjer det några sekunder till att trycket känns mindre. men som sagt den tar alltid ca 1 cm från gashandtaget 1a gången och pumpar man så tar den typ halvägs. men återigen "försvinner" trycket lite.

  5. #5
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Jaha.. då är det bara en lösning kvar..

    Litt lina och -> http://www.biltema.se/sv/Bat/Ankare/...Ankare-251004/


  6. #6

  7. #7
    Tjena jag hadde samma problem efter byte till stålomspunnet men jag satte en strapps runt handtaget och lät det sitta ett par dagar sen var resten av luften borta, den tar kanon idag men byt belägg

  8. #8
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av bloppa Visa inlägg
    den ena skivan är faktiskt skev. och beläggen börjar sjunga på sista versen.
    men då borde väl trycket stanna kvar när man står still? för när jag pumpat upp tryck så dröjer det några sekunder till att trycket känns mindre. men som sagt den tar alltid ca 1 cm från gashandtaget 1a gången och pumpar man så tar den typ halvägs. men återigen "försvinner" trycket lite.
    Om skivan är skev är det troligt att den "fjädrar" och då trycker den tillbaka kolven även när du står still. Slitna belägg skall inte ha nån påverkan på slaget men alla fasta skivor som har några mil på nacken är mer eller mindre skeva. Indikera uppskivorna och kolla om "slaget" ligger inom HD's toleranser - 0,2mm. Om de överskrider toleranserna byt till flytande skivor.
    Senast redigerat av TCKalle den 2012-10-04 klockan 19:01.

Liknande ämnen

  1. Startspärr, jag blir galen!
    Av harry davidson i forum Buell
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2017-06-06, 21:53
  2. Bromsar
    Av Daniel i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-07, 10:03
  3. dåliga bromsar
    Av Chrille i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-05-02, 22:31
  4. luftning av bromsar
    Av mrzigzag i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2012-03-28, 06:53
  5. Samverkande bromsar
    Av Norrland i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 19:37

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •