Resultat 1 till 20 av 231

Ämne: Mitt shovelhead -79 Projekt

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    OK
    "Gå igenom motorn" Vad är planen? Gick den ok förut? Skramlar? ryker? komptest OK?

    Att riva ner bara för att "bara kolla runt lite", byta packningar och sätta ihop kan bli en massa jobb i onödan..

    På en 79 Shovel hittar du garanterat ligger utanför spec och ¨då är frågan: Hur långt ska du gå?

    Botten delen på en sån där brukar gå länge Du bör ha 4.125" slag x 3.500" borr om det är en -79 = 1340 cc
    HD plockade ihop lite hipp/happ 78-79 så det KAN vara 3 31/32" slag = 1200 cc åxå men troligen inte
    Du får väl kolla och åxå se vilka kolvar med vilket komp som sitter i den

    På en sån där hirk som haft 14 ägare kan det ha micklats en del....

    Ner, kolla runout på vev-pinion/driveshaft, (byt P-box på driveshaft+ sätt åt rätt håll ber på om du har våt/trans/torr/belt Stakar raka? kolvbultsbussningar i stakar? Kolvar /ringar/kolvspel? Koll oljepump-repor i hus, ventiler/plungers-byt gummi-p.box t driveshaft i pumphus. Kam? axialspel? Bussning i strut? lyftare? (Svag punkt på Shovel)
    Toppar? Ventiljobb? Vippor? bussningar? axialspel?

    Som den Alltid Förträfflige Her PTB 59 skriver: Handbok!!! kolla gärna m nån OldTimer som kan Shovel
    och tänk efter hur djupt tag du vill ta i plånkan...
    Jag renoverade en 84 i somras , blev mycket bra men ngt dyrare än vad ägaren tänkt sig...

  2. #2
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    144
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Onatop Visa inlägg
    OK
    "Gå igenom motorn" Vad är planen? Gick den ok förut? Skramlar? ryker? komptest OK?

    Att riva ner bara för att "bara kolla runt lite", byta packningar och sätta ihop kan bli en massa jobb i onödan..

    På en 79 Shovel hittar du garanterat ligger utanför spec och ¨då är frågan: Hur långt ska du gå?

    Botten delen på en sån där brukar gå länge Du bör ha 4.125" slag x 3.500" borr om det är en -79 = 1340 cc
    HD plockade ihop lite hipp/happ 78-79 så det KAN vara 3 31/32" slag = 1200 cc åxå men troligen inte
    Du får väl kolla och åxå se vilka kolvar med vilket komp som sitter i den

    På en sån där hirk som haft 14 ägare kan det ha micklats en del....

    Ner, kolla runout på vev-pinion/driveshaft, (byt P-box på driveshaft+ sätt åt rätt håll ber på om du har våt/trans/torr/belt Stakar raka? kolvbultsbussningar i stakar? Kolvar /ringar/kolvspel? Koll oljepump-repor i hus, ventiler/plungers-byt gummi-p.box t driveshaft i pumphus. Kam? axialspel? Bussning i strut? lyftare? (Svag punkt på Shovel)
    Toppar? Ventiljobb? Vippor? bussningar? axialspel?

    Som den Alltid Förträfflige Her PTB 59 skriver: Handbok!!! kolla gärna m nån OldTimer som kan Shovel
    och tänk efter hur djupt tag du vill ta i plånkan...
    Jag renoverade en 84 i somras , blev mycket bra men ngt dyrare än vad ägaren tänkt sig...

    Jag köpte "cykeln" som lite av ett repobjekt. Utgångsläget var följande .

    Enligt förra ägaren såg det ut som så att "cykeln" hade stått i garaget och inte blivet startad på 2 år, det som inte
    var monterat var div el, startmotor samt oljetank men allt fanns med, "bara att skruva ihop".

    Det var vad förra ägaren sa och det inser väl jag också att man får ta med en nypa salt och med tanke på att jag inte kan så mycket om motorcyklar så får man väll se det som en liten chansning.

    Jag gillade stuket på cykeln och jag fick den till ett "bra" pris samt att jag har en vilja att lära mig att skruva och jag gillar att ha något nytt att fördjupa mig i och lära mig. Jag kör enligt devisen att får man lite hjälp och har viljan så kommer man långt och om man i slutändan inte klarar av det eller tröttnar går det alltid att lämna iväg.

    Det var lite om bakgrunden till själva köpte, nu till mina planer med motorn och lådan.

    Min plan är inte att tokrenovera motorn till nyskick men med tanke på som du själv skriver "På en sån där hirk som haft 14 ägare kan det ha micklats en del...." så vill jag som är lite småpedant endast försäkra mig om att allt är i sin ordning och i bra skick. Dvs jag vill ta isär motor och låda se efter så att allt är ok och ev byta de slitdelar som behöver bytas. Som sagt har ju ingen aning om hur motorn är i skicket.

    Lite så går väl mina tankar. kom gärna med synpunkter , vill som sagt lära mig.

Liknande ämnen

  1. Film: 128 cui Shovelhead
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-05-09, 21:03
  2. Supertrapp 2-1 Shovelhead Köpes.
    Av J-O.A i forum Köpes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-11-20, 20:29
  3. Shovelhead Bobber-49
    Av HDHugo i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 12:59
  4. Shovelhead Turbo
    Av Shovel1340 i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-23, 22:40
  5. 1980 shovelhead!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-13, 16:05

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •