Sidan 9 av 12 FörstaFörsta ... 7891011 ... SistaSista
Resultat 161 till 180 av 231

Ämne: Mitt shovelhead -79 Projekt

  1. #161
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    144
    Tackad: 0
    Håller på att plocka ihop motorn och det slog mig att det är dags att hälla i lite olja i den också

    vilken olja rekommenderas till en gammal shovelhead ? bra nätbutik att köpa på ?

  2. #162
    20w50 olja ska du ha. Jag körde på biltemas classik motorolja i mina shovlar.
    Trägen vinner!

  3. #163
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    144
    Tackad: 0
    Tack så mycket för oljetipset !!

    Jag skulle sätta ihop motorn idag men det gick inget vidare så nu skulle jag verkligen behöva all hjälp jag kan få.

    Satte dit camen m.m. och såg till så att allt låg i linje och motorn gick runt jätte fint, inga konstigheter men när
    jag sedan skulle sätta dit kåpan så blev den helt plötsligt skit seg att dra runt, vad fasen kan detta bero på ?

    Det är när man skjuter in kåpan de sista 5 mm som den börjar bli trög att dra runt.

    Har kollat lite mer nu och märkt att tar jag ur breathern och sätter till baka kåpan går den runt fint. Provade även
    den gamla breathern som jag hade och den gick faktiskt lättare med den, visst den kärvar fortfarande men går lättare.

    Som sagt kör man utan kåpa så går allt klockrent, tänkte först om det var breathern som hakade i eller kärvade men
    du borde den väll göra det utan kåpa också ?

    Tacksam för hjälp
    Senast redigerat av Tuna den 2013-11-04 klockan 20:48.

  4. #164
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    144
    Tackad: 0
    Har fortsatt med att försöka lösa problemet idag. Helt klart nu att det är breathern som ställer till det.
    Kör jag med gamla breathern så så går kåpan på lätt och motorn går runt lättare , kör jag med den nya
    går kåpan trögare på samt att den kärvar när man drar runt den.

    Det underligga i det hela är att när jag jämför den gamla och nya så kan jag inte se eller mäta upp några relevanta skillnader
    förutom den lilla knoppen längst fram.

    Någon som vet någon ting om detta , varit med om liknande ? Kan det vara så att det brukar kärva lite när kuggarna är nya ? dvs att de lär slitas in ?

    Kan det vara så små skillnader på breathers från olika årgångar så att man inte kan se det men att det ändå har betydelse ?

    Slänger upp några bilder om det kan vara till hjälp.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20131105_162748.jpg 
Visningar:	49 
Storlek:	46,5 KB 
Id:	13361Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20131105_162838.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	51,5 KB 
Id:	13362Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20131105_163040.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	99,5 KB 
Id:	13363

  5. #165
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    144
    Tackad: 0
    Har jobbat lite vidare på detta. Tydligen finns det två olika stål breathers, en tidig version som fanns fram till 77 och en som fanns från 77 och framåt.
    De ska skilja sig på det viset att timingen är förskjuten en kugg. Det underliga är att den breather som satt där var den tidiga modellen och den jag köpt är den
    nya modellen men med tanke på att jag har en 79:a så ska jag ha den senare modellen, det satt alltså fel breather där från början .

    När jag har den gamla breathern i så går kåpan lätt att skjuta av och på men när jag har den gamla så går den lite trögt att få av och på detta är ju lite märkligt med
    tanka på att breathern inte har någon kontakt alls med kåpan.

    En teori som jag funderar på nu är om kuggarna på breathern är olika slitna vilket gör att när jag skjuter i den i sitt läge ändrar den kamens läge något beroende på
    vilken breather jag har.

    Har en sifton 101 kam om det kan ha någon betydelse.

    Kan det vara så att när man har ny breather och nytt kamlager att det går lite trög för att grejerna ska slitas in ?
    Senast redigerat av Tuna den 2013-11-06 klockan 14:26.

  6. #166
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    144
    Tackad: 0
    Ingen ?

  7. #167
    När du har kåpan och allt av kan du köra axeln som driver oljepumpen med tummen och känna att den går lätt. Ibland får man känna med tummen och jucka lite på pumpen när man försiktigt drar fast oljepumpen mot blocket. Observera att momentet är ganska litet när du drar fast pumpen (se manualen och att det är inch pund och inte foot pund). Fast jag vet inte om det har något med dina problem att göra.

  8. #168
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    144
    Tackad: 0
    yess nu har vi något att gå på i alla fall

    ska kolla detta imorgon, återkommer.

  9. #169
    Njä, jag är skeptisk. Det verkal lite lurt med din breather också.

  10. #170
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    144
    Tackad: 0
    Hela oljepumpen är redan monterad så jag kommer inte åt axeln med fingrarna , kan det vara värt att plocke ner den igen för att testa det du sa ?
    Var ner och tittade lite mer men allt går så jädra lätt och fint med kåpan av så man blir inte alls klok på detta.

    Nu kan jag inte så mycket om motorer men det sunda förnuftet säger mig att det egentligen bara kan vara en sak. Kuggen på den gamla breathern är mer slitna än på den nya
    så kuggen från kammen går ned djupare i den gamlas kuggar. Dvs när man byter breather så förskjuts kammen någon mm eller halv mm, måste vara det som påverkar sen när man
    sätter dit kåpan och axeln från kammen skall in i hålet i kåpan.

    Frågan är ju om det kan vara så att det går lite trögt nu när kammlagret, packboxen och breathern är nya och det inte är någon olja i den, att det bara så att säga ska slitas in lite
    när man kombinerar nytt och gammalt. Men jag skulle vilja ha det bekräftat av någon kunnig innan jag skruvar ihop den.

  11. #171
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    144
    Tackad: 0
    Nu har jag beställt två nya breathers att prova med så kan man utesluta det i alla fall funderar lite på om det kan ha med vev-pinion/driveshaft att göra ? ska det vara ett spel på den eller ska den sitta fast i blocket i horisontellt läge ?
    Funderade även på om det kanske kunde vara bussningen i struten men den tycker jag ser ok ut. provade att plocka ur den som ett test och lät den bara sitta i packboxen och då gick den klockren men det betyder kanske inget ?.

    Börjar luta åt att ge upp detta , får nog lämna in den, och få detta fixat, någon som har tips på en verkstad i närheten av Avesta i dalarna som kan fixa detta ?

  12. #172
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    144
    Tackad: 0
    Hej igen.

    Om det är någon som fortfarande följer denna tråd så kan jag meddela att problemet nog är löst nu.

    Har själv och med lite hjälp från amerikanska forum hittat en rad problem. Dels hade jag missat en bricka vid
    installationen, men främst så var det en rad felaktigheter som kommer från tidigare installationer. Med delar
    från fel årsmodeller och bristfälliga installationer.

    Det positiva är att jag lärt mig en hel del av detta, av alla 10tals timmars googlande och forumskrivande. Har fått bra
    koll på olikheter mellan drev,breathers och kammar m.m. från olika årgångar samt hur saker och ting skall installeras.

    Har nu plockat ner allt och är så att säga på ruta 1. Beslöt mig för att göra mig av med en massa felaktiga och
    slitna delar så nu är ny kam, nya drev och distanser till pinion, nya brickor och ny S&S breather beställt

    Nu när jag har allt nere igen ska jag även lämna svänghjulet på balansering och översyn så allt blir tipp topp

    Har även fått en laddning med delar från USA , lite hand reglage, fotreglage och div andra prylar

    Har även fått hem nya stötdämpare från England

  13. #173
    Jag läser med stort intresse iaf :-) det va tråkigt att höra men du har rätt inställning! det är gött att känna att man gått ur ett problem med större kunskap och något som funkar
    Chop what u got

  14. #174
    Jag följer också denna tråd med stort intresse. Keep up the good spirit!

  15. #175
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    343
    Tackad: 2

    följer med intresse! ge inte upp!
    CHOPS OF THE DEAD
    deathtrap society.

  16. #176
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    144
    Tackad: 0
    Hej !

    Stort tack för stödet grabbar !

    Projektet rullar på ska lägga upp lite bilder på nya delar i helgen.

    Mvh
    Johan

  17. #177
    V.I.B Fonves avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    683
    Tackad: 6

    Självklart läser/följer jag detta med iver!
    SB 2008. Min egen "flamma"!

  18. #178
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    144
    Tackad: 0
    Här kommer lite bilder på delarna som jag fått hem från USA

    En del kommer jag säkert inte att använda, utan dessa har jag bara köpt för att experimentera lite med.
    Köpte två uppsättningar handreglage, det ena är inte HD men jag tänkte att om man gör om dem en
    aning så kanske man kan få dem att se lite vintage ut annars får jag gå på HD handreglagen eller vad tycker ni ?
    Såg att kvalitén på bilderna inte var den bästa tyvärr.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20131115_115606.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	64,8 KB 
Id:	13402Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20131115_103624.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	55,9 KB 
Id:	13403Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20131115_104152.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	53,8 KB 
Id:	13404Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20131115_104759.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	65,6 KB 
Id:	13405Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20131115_105219.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	56,5 KB 
Id:	13406Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20131115_110344.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	69,9 KB 
Id:	13407Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20131115_114641.jpg 
Visningar:	74 
Storlek:	97,8 KB 
Id:	13408

  19. #179
    V.I.B
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    västmanland
    Inlägg
    137
    Tackad: 0

    Den där runda handreglaget till frambromsen vilken hoj tillhör den orginal.är ute efter ett handreglage vill helst inte ha orginal tycker dom är så stora och klumpiga.Bra jobbat tuna.

  20. #180
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    144
    Tackad: 0
    Hej !

    03 Kawasaki Vulcan VN800 800 kommer de ifrån, tyckte dock själv att även dessa var lite stora, funderar lite på om man kan slipa bort "kulan" längst ut för att få lite mer vintage look på dem.
    som sagt svårt att hitta några slimade.

Sidan 9 av 12 FörstaFörsta ... 7891011 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Film: 128 cui Shovelhead
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-05-09, 21:03
  2. Supertrapp 2-1 Shovelhead Köpes.
    Av J-O.A i forum Köpes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-11-20, 20:29
  3. Shovelhead Bobber-49
    Av HDHugo i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 12:59
  4. Shovelhead Turbo
    Av Shovel1340 i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-23, 22:40
  5. 1980 shovelhead!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-13, 16:05

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •