Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Lite sugen på en Electra.

  1. #1

    Lite sugen på en Electra.

    Hej!

    Jag har blivit lite sugen på att komplettera min motorcykelsamling med något som är skönare att åka längre på och att åka 2 på, kanske en Electra, helst med evomotorn då jag fått för mig att den är bra.

    Finns det några fallgropar jag ska se upp för, årsmodeller som är bättre eller sämre, modeller som är bättre eller sämre.

    Jag har förstått att glasfiberkåpan inte är ett under av att styra undan vinden bekvämt, hur är den jämfört med en s.k snutkåpa, dvs bara en ruta?

    Om man skulle vilja lacka om väskor och annan ev. plast, måste man ha någon specialfärg för glasfiber?

    Är det luftfjädring på alla Electror, sabbar man all ev. komfort om man sänker den, kan man sänka en luftfjädrad till en human kostnad?

    Det vore kul om någon kunnig vill dela med sig av sin kunskap.

  2. #2
    OK
    Jag är inne på min 5e Electra och älskar hojen (Se "Mitt Garage")
    Hur mycket pengar vill du lägga? 50-70? 80-110?

    84-88 Electra Lite väl gammalt... Ful tank, ful innerkåpa 3,37 utväxling, klen startmotor
    89-91 Ful innerkåpa 3,37 + att EVO-motorblocken 89-91 inte är bra
    92-95 Ful innerkåpa Bättre 3,15 utväxling EVO-motorerna 92 99 är mkt bra
    96-98 Nya snygga innerkåpan med nya runda instrumenten 3,15 utv
    Tyvärr med Magneti Marelliinsprutning som inte är ngn höjdare, bästa är att konvertera till CV40

    99 Första TC 88 Helt OK men sista året med gamla bromsarna Electra STD med CV 40
    Övriga med MM -insprut

    00-05 TC 88 Helt OK Nya bromsarna fr -00 Electra STD med CV40
    MM-insprutn t.om 2002 sen kom DELPHI= mkt bättre 2002 kraftigare svingaxel mm

    Att kåpan inte skulle funka har jag inte upplevt, jag kör med 4" ruta hemma och 8" på Europatour
    Kört 148 mil på en dag= no probs Rutan funkar nästan lika bra

    Som sagt , hur mkt vill du lägga? Det gäller ju att hitta nåt som gått lagom långt, Numera är 99-01 nere under 100`

    84-91= Glöm det
    92-95= Kanske, men intrumenteringen ser väldigt gammaldax ut Motormässigt lika bra som 96-98
    96-98= Helt OK, Kolla motorns skick. Panga i en CRANE 300-2B eller SE 3 med origkomp eller
    EV 27 , SE 4 , S&S 508 och knuffa kompet lite (Byt lyftare!!) Ta bort Marelli, dit m CV + en bra
    tändning DTT exvis.
    Byt utväxling fr 3,15 till 3,06 eller 2,97
    Blir runt 70 hp .ok vrid och du kan marscha 120-135 hur länge som helst på 0,5-0,55
    En så här hirk väger 350 kilo, med helt original EVO och 2 pers+ packn blir det rätt segt...

    På upp tom -99 är ju frambromsarna ingen höjdare,,, Jag bytte till PM 6-kolv fram och Dyna orig 03 bak

    99-05 Kolla motorns skick, I med CRANE 300, S&S 509 S-E 204 (Mer komp) + nya lyftare
    Ngt just avgassystem exvis S&S Power Dual headers utväxl 3.06 2,97 Ställ in DELPHI på bänk



    Lacka plasten= no prob, Det är dock MYCKET skit som ska bort o tebax , små lister.spännen, gummin. lister....

    Det finns kortare luftdämpare HD original bra/dyra Jag kör Progressive 412, funkar OK


    O
    Senast redigerat av Broder Dalton den 2012-11-07 klockan 08:08.

  3. #3

  4. #4
    Coax

    Nej , ett "kap" är det inte, men rätt OK om miltalet stämmer. Tror nog han blir tvungen att pruta i slutänden ändå......

    Electra Standard är ju rätt "basic"= totalt "oblingad" utan krom men en helt OK cykel som bruks/touring

  5. #5
    V.I.B Löfgrens avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    106
    Tackad: 0

    Lite sugen på en Electra.

    Lättkörd även i stan. Styr bättre än mitt nuvarande nattåg. Inga problem med kåpan i vare sig kastvindar eller möten tyckte jag.

  6. #6
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    Bytte tillfälligt bort min Wide Glide mot en Electra Standard i somras. Blev en kort bekantskap...
    Hojen var en 07'a. Jag upplevde den som svår vid krypkörning. Kändes som att tyngdpunkten var väldigt hög, & när man stannade så ville den tippa över. Fick hålla emot hårt för att inte tappa den i backen.
    Nu kanske jag inte gav den en ärlig chans. Köpte den precis innan jag åkte iväg på hojsemester till Norge. Borde ha kört in mig på den ordentligt innan jag gav mig iväg med sambo och packning... För den hade absolut sina fördelar också. Vid snabbare etapper satt man där helt oberörd av fartvinden, till skillnad från en hoj utan kåpa där man får sitta o hålla i sig som en tok för att inte blåsa av. På "min" Electra satt det en riktigt hög ruta som verkligen inte var snygg, men den gjorde uppenbarligen sitt jobb. Inga som helst problem att köra med öppet visir även i regn. Men man var tvungen o se igenom rutan. Jag hade föredragit en ruta som jag sett över istället. Då skulle man inte behövt hålla på o tvätta rutan fri från insekter...
    Skulle faktiskt kunna tänka mig en Touring framöver, men då helst en Street Glide från 09 & framåt. Tydligen fick den ett bättre chassie då. Kanske känns smidigare o hantera.

  7. #7
    Köpte mig en -09:a och jag är attans nöjd över hur lätthanterlig den är. Men visst man bör inte luta den för mycket när man står still för då blir den tung.
    Upplever inga problem med turbulens eller att det fladdrar vid möten ,tycker att den är som sig bör som ett lok.
    http://harleyforum.se

  8. #8
    Hej!

    Tack för era svar.

    Hur mycket jag vill lägga är ju lite en samvetsfråga mellan vänster och höger hjärnhalva, men mellan 60-110 000 känns lagom just nu i alla fall.

    Jag fick intrycket här i någon tråd att kåpan inte var så bra, att det blev skum turbulens vid hjälmen men det är ju bra om den funkar.

    Onatop, din hoj var snygg, är den sänkt i fram också?

    Den där -05 på blocket såg ju fin ut, en TC kanske inte heller är så dum då?

    Blir det krångligare att byta luft och buller på nyare hojar, några givare, katalysator eller andra avgaskrav eller sånt som kan spöka?

    Har bara vissa modeller topbox (tourpack?) förresten?

  9. #9
    V.I.B Löfgrens avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    106
    Tackad: 0

    Lite sugen på en Electra.

    Turbulens bakom kåpan blev det för mig. Kanske missuppfattade frågan ovan. Med orginal hög ruta och orginalsadel var det bra. Med låg ruta och annan sadel blev det inte lika skönt. Det hänger nog en hel del på hur lång man är också.

  10. #10
    Onatop: Nu är du ute och cyklar något fruktansvärt! Din lista är helt fel. Så här skall det se ut:

    OK
    Jag är inne på min 1a Electra och älskar hojen. Har haft den i snart 25 år.


    65 Electra Lite väl gammalt... underbar bra motor
    66-69 Fin motor men tveksamt glappt tändsystem och fortfarande likströmsgenerator. Klena bromsar.
    70-72 Världens bästa motor introduceras. Brytarna glappfritt på kammen och en bra alternator som laddar. Fortfarande bara snutruta och den trånga Buddy-seaten. Bra bromsar med rejät bananok fram.
    73-76 Batwingkåpa men fortfarande Buddy-seat. Suveräna bromsar, bananok även bak!
    77-84 Gjutna hjul introduceras. Jättebra men inte lika snyggt som de tidigare ekerhjulen. Ny bekväm bra sadel. Ingen ful innerkåpa alls, optimala HD ever.
    85- Shovelheadmotorn ersätts med Evo, förfallet börjar. Man är på väg att ersätta ramarna med fula moderna ramar.

    Så där skall den riktiga listan se ut ;-)

  11. #11
    Stroker: Haha! Ja, jag älskar åxå gammelhojarna! (Utseendemässigt alltså,,,)

    " bra bromsar med rejält bananok" Asgarv!!!
    Senast redigerat av Broder Dalton den 2012-11-08 klockan 13:27.

  12. #12
    Onatop: Ok, jag måste erkänna att din lista och genomgång var suverän. Tror jag måste spara den.

    Ibland blir jag också toksugen på en moderna Electra. Jag har en polare som har en 96a som är typ i nyskick. Jag fick låna den några dagar i sommras till Adas Plöjparty. Jag cruisade lätt i 140 km/h och det gick så fint och utan blåst så man kunde bli religiös. Den är till salu nu om någon är intresserad.
    Den är också typ Ultra med ALLT. Jag tycker också att en sådan är mer värdeful än en standard, det är ju bra mycket mera prylar på en sådan och skall det vara komfortbuss så skall det vara extra allt. De var ju också ordentligt dyrare som ny än en strippad.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Onatop: Nu är du ute och cyklar något fruktansvärt! Din lista är helt fel. Så här skall det se ut:

    OK
    Jag är inne på min 1a Electra och älskar hojen. Har haft den i snart 25 år.


    65 Electra Lite väl gammalt... underbar bra motor
    66-69 Fin motor men tveksamt glappt tändsystem och fortfarande likströmsgenerator. Klena bromsar.
    70-72 Världens bästa motor introduceras. Brytarna glappfritt på kammen och en bra alternator som laddar. Fortfarande bara snutruta och den trånga Buddy-seaten. Bra bromsar med rejät bananok fram.
    73-76 Batwingkåpa men fortfarande Buddy-seat. Suveräna bromsar, bananok även bak!
    77-84 Gjutna hjul introduceras. Jättebra men inte lika snyggt som de tidigare ekerhjulen. Ny bekväm bra sadel. Ingen ful innerkåpa alls, optimala HD ever.
    85- Shovelheadmotorn ersätts med Evo, förfallet börjar. Man är på väg att ersätta ramarna med fula moderna ramar.

    Så där skall den riktiga listan se ut ;-)

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av sporty Visa inlägg
    Hej!


    Jag fick intrycket här i någon tråd att kåpan inte var så bra, att det blev skum turbulens vid hjälmen men det är ju bra om den funkar.
    Med öppen hjälm är det inga som helst problem med turbulens.
    Turbulensen uppstår när man drar på sig en integralhjälm. Det är i alla fall min erfarenhet.

  15. #15
    Integralhjälm?

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Niko Visa inlägg
    Med öppen hjälm är det inga som helst problem med turbulens.
    Turbulensen uppstår när man drar på sig en integralhjälm. Det är i alla fall min erfarenhet.
    Verkar vara väldigt individuellt, för min del ingen större skillnad med öppen/integral hjälm men större skillnad på Shoei och Arai integral....mindre turbulens med Arai

  17. #17
    Beror mest på hur lång man är.
    http://harleyforum.se

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Integralhjälm?
    Mmm... Gjorde misstaget att köpa en Shuberth Concept inför en långresa i somras.
    Använde den en gång.
    Nu har tjejen tagit över den.
    Aldrig mera något annat än öppen hjälm för mig.

  19. #19
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Citat Ursprungligen postat av Niko Visa inlägg
    Mmm... Gjorde misstaget att köpa en Shuberth Concept inför en långresa i somras.
    Använde den en gång.
    Nu har tjejen tagit över den.
    Aldrig mera något annat än öppen hjälm för mig.
    Tjejen?

    Fick du napp på annonsen?
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  20. #20
    Är inne på min 3e Streetglide nu och är helnöjd, turbulensen e ganska lätt att bli av med. Har fått nå infall och bytt till nakna hojar, senast en wideglide men har alltid gått tillbaka till touring ganska snabbt

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Frambroms på electra-82
    Av Petter i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-22, 20:56
  2. Electra glide
    Av j-hov i forum Köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 17:47
  3. Sugen ?
    Av Tundra Trotter i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-19, 20:55
  4. Wobbel i Electra
    Av Micke Dalarna i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-04-19, 01:30
  5. Sugen på MC-KORT???
    Av admin i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 18:37

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •