Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Linjera bakhjul

  1. #1

    Linjera bakhjul

    Hur linjerar man bäst bakhjulet på en FXSTC -07?
    På sporren jag hade förut var det fördjupningar i hjul- & svingaxel så att man kunde mäta.
    Så verkar det inte vara på soffan?

    Hur mycket slack på belten?

  2. #2
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Du ska precis kunna vrida belten 90 grader på undre sidan, där på mitten ca.
    Sen upp med bakhjulet i luften osnurra hjulet.
    Belten ska vara still mitt på på beltdrevet och stanna kvar även om du rullar det på andra hållet.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Du ska precis kunna vrida belten 90 grader på undre sidan, där på mitten ca.
    Sen upp med bakhjulet i luften osnurra hjulet.
    Belten ska vara still mitt på på beltdrevet och stanna kvar även om du rullar det på andra hållet.
    Tack!

  4. #4
    Tja!

    Ett smart sätt som jag läst tidigre här på forumet är att mäta från centrum på hjulaxeln och centrum på svingaxeln och på så vis får hjulet att sitta exakt i linje... man behöver då bara tänka på spänningen, som ni redan gått igenom.

    På min hoj märkte jag nu att mitt belthjul (orginal) inte var monterat så det centrerade. dvs om jag snurrade hjulet så var belten slapp, havt svarv på hjulet = spänd, havt svarv på hjulet = slapp.. ja ni fattar. Fixade det genom att lossa alla bultar till bakre belthjulet och sedan snurra på hjulet och succesivt drafast det (kryssdra) och på så vis lyckades jag få det i centrum.
    En hoj blir aldrig klar.. det känns bara så ibland.

  5. #5
    Det ska ju vara en styrning på navet som drevet ska centrera sig runt och inte centreras med hjälp av bultarna.

  6. #6
    Mitt belthjul är centrerat av navet.
    Ska mäta från sving till bakaxel också, på sporren var det små fördjupningar i centrum på axelbultarna. Smidigt.

    Höjde den lite igår också, men fjädringen är alldeles för mjuk.
    Kollade i verkstadshandboken och såg att man kan justera förspänningen/preload. Men jag tror att jag har Arlen Ness sänkningssats och är osäker på om/hur jag ska lossa på bulten med det kitet, ser inte riktigt ut som original.
    Kollade runt lite här utan att hitta.

    Sen är frågan om man behöver byta dämparna till ett par nyare/bättre. Den är ju bara från -07 och har gått 2200 mil. Men den har varit sänkt maximalt vad som går ett tag. Kan det ha mattat ut dämparna?

    Och var hittar man en justeringsnyckel till Softail? Har bara till vanliga dämpare.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av gronvit Visa inlägg
    Mitt belthjul är centrerat av navet.
    Ska mäta från sving till bakaxel också, på sporren var det små fördjupningar i centrum på axelbultarna. Smidigt.

    Höjde den lite igår också, men fjädringen är alldeles för mjuk.
    Kollade i verkstadshandboken och såg att man kan justera förspänningen/preload. Men jag tror att jag har Arlen Ness sänkningssats och är osäker på om/hur jag ska lossa på bulten med det kitet, ser inte riktigt ut som original.
    Kollade runt lite här utan att hitta.

    Sen är frågan om man behöver byta dämparna till ett par nyare/bättre. Den är ju bara från -07 och har gått 2200 mil. Men den har varit sänkt maximalt vad som går ett tag. Kan det ha mattat ut dämparna?

    Och var hittar man en justeringsnyckel till Softail? Har bara till vanliga dämpare.
    http://www.bikeline.se/sv/artiklar/k...il-89-upp.html

  8. #8
    Ha ha, tack (jag måste vara blind, letade där i en timme).
    Vad tror du om dämparna, kan det ha försämrat dem att varit komprimerade under ett år eller två?

  9. #9
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    köp INTE den nyckeln!!!
    Köpte den till min hoj men fick såga ner tänderna till hälften för att den skulle passa i dämparna.
    Skitkvalite...

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    köp INTE den nyckeln!!!
    Köpte den till min hoj men fick såga ner tänderna till hälften för att den skulle passa i dämparna.
    Skitkvalite...
    Men det är ju den enda jag hittar tyvärr, får såga ner tänderna.

  11. #11
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    Vad tror du om dämparna, kan det ha försämrat dem att varit komprimerade under ett år eller två?
    Inte komprimerar man fjädrarna vid sänkning eller? Det är väl bult/mutter som byts ut mot längre eller justerbara.
    Oavsett så är ett byte till progressive suspension att förorda, bytte själv till förra säsongen och tyckte att det blev en avsevärd skillnad. Känns mycket stadigare.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av TCKalle Visa inlägg
    Inte komprimerar man fjädrarna vid sänkning eller? Det är väl bult/mutter som byts ut mot längre eller justerbara.
    Oavsett så är ett byte till progressive suspension att förorda, bytte själv till förra säsongen och tyckte att det blev en avsevärd skillnad. Känns mycket stadigare.
    hmm, så kanske det är, trodde sänkningsatsen var gängad längre så man tryckta ihop dämpen och därmed sänkte den. Men man kanske bara släpper ut den.
    Vilken bytte du till?

  13. #13
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    Jag bytte till Progressives som passar Softail, kommer inte ihåg modellnr. Passade även på att byta till progressiva fram, orginallängd - ingen sänkning. Orginalen hade suttit på ca 6000 mil och jag tycker att det blev skillnad. Hårdheten på fjädrarna bak räcker gott med lägst förspänning, även med passagerare.

    När det gäller linjeringen så tar jag en stålskala och lägger mot belthjulet och kollar om det är parallellt med belten. Jag tror inte på att mätas från svingaxel till hjulaxel eftersom som jag misstänker att det krävs en noggrannhet på tiondelen för att det skall bli bra och några bra mätpunkter har iåtminstone jag inte hittat på min.
    Senast redigerat av TCKalle den 2013-02-20 klockan 10:40.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av TCKalle Visa inlägg
    Jag bytte till Progressives som passar Softail, kommer inte ihåg modellnr. Passade även på att byta till progressiva fram, orginallängd - ingen sänkning. Orginalen hade suttit på ca 6000 mil och jag tycker att det blev skillnad. Hårdheten på fjädrarna bak räcker gott med lägst förspänning, även med passagerare.

    När det gäller linjeringen så tar jag en stålskala och lägger mot belthjulet och kollar om det är parallellt med belten. Jag tror inte på att mätas från svingaxel till hjulaxel eftersom som jag misstänker att det krävs en noggrannhet på tiondelen för att det skall bli bra och några bra mätpunkter har iåtminstone jag inte hittat på min.
    Aah, bra tips med stålskalan!

Liknande ämnen

  1. Bakhjul fram?
    Av urbapapa i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2014-02-09, 21:43
  2. Ekrat bakhjul FXSTC
    Av gronvit i forum Köpes
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-11-22, 15:19
  3. Bakhjul köpes 17'
    Av Egon Vijatov i forum Köpes
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-23, 11:46
  4. Bakhjul softail.
    Av sixten i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-27, 20:26
  5. Sportster bakhjul
    Av ducken i forum Säljes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-22, 22:47

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •