Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Andrews N8 kamm inställningar

  1. #1

    Andrews N8 kamm inställningar

    Ser detta rätt ut? Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20130319_184519.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	73,1 KB 
Id:	10985

  2. #2
    ,du kunde inte låta bli

  3. #3

  4. #4
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Christer,har du pulat igen prickarna ser ut o vara på sin plats
    There are no problemsonly solutions

  5. #5
    Det tycker jag med men jag saknar 15-20 hästar. Trodde jag hade slarvat när jag satte ihop den så jag var bara tvungen att kolla upp mig själv.

  6. #6
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Pulare Visa inlägg
    Det tycker jag med men jag saknar 15-20 hästar. Trodde jag hade slarvat när jag satte ihop den så jag var bara tvungen att kolla upp mig själv.
    Jag är ju ingen expert o du kan detta bättre än jag men kan inte se vad som skulle kunna vara fel
    There are no problemsonly solutions

  7. #7
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Pulare Visa inlägg
    Det tycker jag med men jag saknar 15-20 hästar. Trodde jag hade slarvat när jag satte ihop den så jag var bara tvungen att kolla upp mig själv.
    Ojoj saknar 15-20 kusar är väldigt mycket, vad är gjort i motorn för övrigt
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Ojoj saknar 15-20 kusar är väldigt mycket, vad är gjort i motorn för övrigt
    Samma som du hade i din gamla sporre 1200 kolvar 10.0:1 dina Tassen portade 883 toppar Andrews N8 kammar och en Mikuni HSR42 förgasare och dessa siffror var med V&H short shots 2-2 system 68 hästar 99Nm i vrid. Har för mig att du hade ca 85hk i din?

  9. #9
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Pulare Visa inlägg
    Samma som du hade i din gamla sporre 1200 kolvar 10.0:1 dina Tassen portade 883 toppar Andrews N8 kammar och en Mikuni HSR42 förgasare och dessa siffror var med V&H short shots 2-2 system 68 hästar 99Nm i vrid. Har för mig att du hade ca 85hk i din?
    Stämmer ungefär, hade ca 85 kusar med N4 kammar och cv 40 (original) när Tassen 1200 konverterade den och jag hade samma känsla att den inte gick särskilt bra och var anledningen till att den blev en 1440 året efter och fick 120 rwhk, du har ju sett den live hur den gick då på Malmö Race way
    I min nuvarande hoj bänkade Båging 82 kusar förra året och den går riktigt bra men det är insprutningen som är största skillnaden och nu i år när både jag o hojen är lättare med roterande massa o totalvikt kan jag gasa upp den på bakhjulet Har inget bra svar på att ungefär samma siffror kan upplevas så olika.
    Oj missade att du skrev 68 hästar, ja det är riktigt fel....en gissning så tror jag N8 kammarna vill ha ganska hög komp och hyvsad kraftig portning om jag inte minns fel av lite olika tester jag läst
    Senast redigerat av Lasse.S den 2013-03-19 klockan 20:54.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  10. #10
    Jag får skruva ihop den igen och åka och testa på samma bänk med mitt Freedom performance Outlaw 2-1 system och se om det ger några fler pållar.

  11. #11
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    redigerade inlägget med lite mer text
    Citat Ursprungligen postat av Pulare Visa inlägg
    Jag får skruva ihop den igen och åka och testa på samma bänk med mitt Freedom performance Outlaw 2-1 system och se om det ger några fler pållar.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  12. #12
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    N8/V8 använder i princip samma insugskam som V4/N4. Stänger insug rätt tidigt, 44 grader för N8 och 46 grader för N4

    Så det känns som att 10:1 ska räcka. Luftburk vet jag inte vad du har, men det är ju viktigt att den supportar din 42:a.
    Måhända är det en vassare bänkoperatör som behövs, även om AFR ligger rätt, så kanske han kör en för from tändkurva.
    Hade kammarna kuggats in fel, så märks det mycket tydligt. Om inte ventilerna tar i redan när du drar runt motorn för hand, så går motorn som en påse nötter om du får igång den. Redan om en av kammarna står 1 kugg fel: obefintligt tomgång, en cylinder drar och den andra bluddrar etc. Så det borde du ha märkt om du har motoröra, du känner inte igen hojen helt enkelt.

    Jag vet inte vad du har för årsmodell, men om det är med kamsensor för tändningen, så måste man grundinställa tändningen på nytt när man bytt kammar, dvs man kan inte återmontera kamtriggerplattan enligt gamla märken när man bytt kammar, eftersom det kan variera flera vevaxelgrader på spåret för rotorkoppen mellan olika kamset.

    Så har man inte grundinställt en kamtriggertändning så finns risk att hela tändkurvan ligger avancerad eller retarderad.

    Bara mina spontana tankar. Du vet säkert om detta.

    /Jörgen
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2013-03-20 klockan 00:30.

  13. #13
    Det är en 2004:a så där är en fast givare till tändningen. Har en Twin Tec TC88A tändbox till denna hoj med en modifierad kurva för Sportster.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	sportster.jpg 
Visningar:	41 
Storlek:	100,7 KB 
Id:	10993
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tändkurva sportster0001.jpg 
Visningar:	29 
Storlek:	37,0 KB 
Id:	10996Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tändkurva sportster0002.jpg 
Visningar:	27 
Storlek:	30,8 KB 
Id:	10997
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer tändkurva sportster0001.jpg   tändkurva sportster0002.jpg  
    Senast redigerat av Pulare den 2013-03-20 klockan 19:12.

  14. #14
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av Pulare Visa inlägg
    Det är en 2004:a så där är en fast givare till tändningen. Har en Twin Tec TC88 tändbox till denna hoj med en modifierad kurva för Sportster.
    Vridkurvan visar att den tappar orken alldeles för snabbt efter 4000 rpm.
    AFR-kurvan ser acceptabel ut.
    Om vi förutsätter att tex luftburken inte begränsar, utan fokuserar på tändningen, så skulle jag prova att sänka maxtändningen. Som det är nu så terminerar den på 35 grader. Jag skulle prova 30 grader och se vad som händer. Bättrar den sig då, så prova 28 grader. Blir det sämre då, så prova 32. Dvs man försöker gaffla in det värde på maxtändning på WOT som ger maxeffekt. När du hittat detta värde kan man sen ofta sänka hela mappen så att maxtändingen på WOT blir rätt. Ty formen på hela mappen brukar ofta vara bra/acceptabel. Alldeles för mycket jobb och motorslitage att justera hela tändmappen, man får lita på att formen på tändmappen är bra helt enkelt.

    Med ett bra förbränningsrum, så brukar 35 graders maxtänding på WOT vara för mycket. Man kan istället ofta ha maxeffekt mellan 28-32 grader (beroende på borr och formen på förbränningsrummet samt hur tight squish man kör).

    Jag säger inte att tändningen är förklaringen till hela vridtappet efter 4000, men jag skulle utvärdera maxtändningen enligt ovan, så har du iaf uteslutit den.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2013-03-20 klockan 20:06.

  15. #15
    Bara att hålla med föregående inlägg. Dynokörningen ser ut som det vore orginal 883 toppar med små ventiler. Då räcker flödet bara till c:a 4000 varv.

  16. #16
    Ok jag sätter ihop den igen och testar med att sänka WOT tändningen . Jag har laddat in orginal mapparna i boxen nu så det är bara att testa med advance ratten när jag kör den i bänken. 30 grader borde vara runt 3-4 på advance ratten. Jag tror ju inte att det borde vara problem med topparna som jag köpte av Skalman då han fick ut 85hk för ventilerna krymper väl inte i storlek av sig själv. 883 topparna har ju en annan utformning så ventilerna sitter rätt så nära varandra så man får ju inte i samma storlek på ventilerna som 1200 har ? Luftfiltret är ett vanligt screamin eagle kit som sitter under orginal kåpan.

  17. #17
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Båging håller på att kolla efter diagrammet i sina datorer efter bänkningen med dom topparna, har för mig kurvan var och såg okej ut.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  18. #18
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    När du sätter på 2:1-systemet trillar det nog ut ytterligare några hk. Kollade på bilder på V&H Short Shots. Det ser ut att vara mer inriktat på "attityd" än prestanda. Screamin Eagle-luftburken ska räcka till.

    Lasse! Minns du hur mycket tändning du körde med dessa toppar?
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2013-03-21 klockan 00:03.

  19. #19
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Det var ju 6-7 år sedan Pulare köpte dom topparna av mig men har för mig att jag hade en Screaming Eagle tändbox som bl.a höjde varvstoppet till 7000varv och var fast förövrigt och var avsedd till 883an men fungerade utmärkt även efter 1200a konverteringen Tassen gjorde. Köpte samma år ett par Buell toppar från någon på gamla forumet för några fler kusar men tyckte aldrig jag fick den effekten jag var ute efter då. dock bänkade jag den aldrig med dom topparna utan gjorde 1440 av den i stället och hade Twin Tec tändmodulen som Båging ställde tändkurvan på åt mig
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  20. #20
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32



    Ordning o reda på Stefan Båging på Mek1 som vanligt, fick den här av han detta var med dom Tassen portade topparna du köpte av mig Christer
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Twintec inställning
    Av Raven i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-29, 19:03
  2. andrews tw55
    Av crank i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-30, 09:48

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •