Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 123

Ämne: SBM eller inte SBM

  1. #1
    Hagis
    Guest

    SBM eller inte SBM

    Jag vill börja med att säga en sak!
    Vi håller denna känsliga tråd i god ton! Inga påhopp, inga öknamn till dom som tycker det ena eller det andra! Sköts inte tråden så låser jag den direkt och tar bort den! Orsaken är enkel, detta är ett ämne som så gott som varje gång det tagits upp har rört om känslorna som en honungsdoppad dase i en bikupa!

    Så frågan är enkel! Vi diskuterar för och nackdelar med SBM (swedish bike model) eller sverige modellen som den även är känd som! Jag väljer att börja tråden med det sista inlägget i tråden som frågan växte upp i!

    "Att var eller inte vara med i SBM . Kan man bara motivera varför så är det såvitt jag vet inga problem. Utbudet till fester kan dock minska drastiskt, samt att man får svara på ibland nog så provocerande frågor. Stay frosty ."

  2. #2
    V.I.B Easy Rider
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Stockholm/Haninge
    Inlägg
    127
    Tackad: 0
    Jag vet inte riktigt vd som är tänkt med tråden. SBM är väl ett beslut en klubb tar och inte en enskild person.

  3. #3
    V.I.B Nightsters avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    188
    Tackad: 0
    SBM är väl en något för dom som gillar Ride to Live grejer, döskallar, och skinnvästar med en massa märken och broderade tyglappar..

  4. #4
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    SBM har för många regler,senast jag hörde var att ingen klubb i SBM är tillåtet att ha fler än två chapters..I wonder why? ?Haha! Hyckleri med tanke på allt snack om att man ska va "fri"..På ena sidan tror jag att några av reglerna är ok men på andra tycker jag varför kan inte folk bara ha sina hojklubbar ifred?, åka mc och ha roligt och party med sina kompisar? Vaför detta va hårdast, tuffast o störst samt revirpinkande?Och va ska HA och Bandidos hålla på och lägga sig i vad andra gör med sina klubbar och klubbhus, samt sverigemodeller etc ?

    På frågan om i eller utanför modellen ..Skillnaden på klubbar utanför modellen och klubbar i modellen är dom utan för modellen skiter i om du är med i modellen eller inte.

    Live and let live..Det är allt jag har att säga................
    Senast redigerat av Bikebandit den 2011-05-11 klockan 02:43.

  5. #5
    Hagis
    Guest
    Jo det är en klubbrelaterad fråga! Men då frågan diskuteras i en tråd där rubriken inte handlade om SBM och folk ändå påvisat sitt intresse att diskutera frågan, så valde jag att skapa en helt egen tråd för detta ämne! Precis som övriga trådar så är det ju frivilligt om man aktivt tar del av en tråd

    BikerBandit, jag är extremt dåligt insatt i frågan men vad är det för en massa regler som det talas om? Det lilla jag vet innefattar för visso en viss del av det du skriver men så mycket regler har jag inte fått uppfattningen av att det är!?

    Den största fördelen som jag kan se är att man på sätt och vis trademarkar sina färger och att det oavsett vem det än är som står för fiolerna håller koll på saker o ting. Och är det verkligen HA som har den totala kontrollen? Jag vet att den kontaktperson/huvudansvarige som finns inte är medlem inom HA!

  6. #6
    V.I.B Easy Rider
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Stockholm/Haninge
    Inlägg
    127
    Tackad: 0
    Ok då fatar jag hur tråden uppkommit. Finns en massa skrönor och rykten om hur det går till inom SBM och vilka som bestämmer de flesta av folk som aldrig varit med där tyvärr.

  7. #7
    Hagis
    Guest


    Nä jag kan bara hålla med, jag har hört så jävla mycket hit o dit om både det ena o det andra! Men som jag sa så är jag dåligt insatt i frågan! Men det lilla jag faktiskt vet kan jag bara konstatera att du har rätt! Jag har hört skrönor som nästan påminner om midvinterblot (något överdrivet okej då hehe) gällande själva grundkraven på att bli SBM ansluten. Jag kollade upp vad som faktiskt gäller och det var i alla fall väldigt långt ifrån vad jag fått höra!

    Min personliga åsikt är positiv till SBM och personligen är det åt det hållet jag själv styr! Jag har väldigt goda vänner samt släktingar som är anslutna och dom är så långt ifrån "organiserade kriminella" som man kan komma!

  8. #8
    Screw it. Lets ride.

  9. #9
    V.I.B Nightsters avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    188
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Hagis Visa inlägg


    Nä jag kan bara hålla med, jag har hört så jävla mycket hit o dit om både det ena o det andra! Men som jag sa så är jag dåligt insatt i frågan! Men det lilla jag faktiskt vet kan jag bara konstatera att du har rätt! Jag har hört skrönor som nästan påminner om midvinterblot (något överdrivet okej då hehe) gällande själva grundkraven på att bli SBM ansluten. Jag kollade upp vad som faktiskt gäller och det var i alla fall väldigt långt ifrån vad jag fått höra!

    Min personliga åsikt är positiv till SBM och personligen är det åt det hållet jag själv styr! Jag har väldigt goda vänner samt släktingar som är anslutna och dom är så långt ifrån "organiserade kriminella" som man kan komma!
    Men vänta ett tag, måste man inte vara med i en klubb som är med i det där sbm?? Man kan väl inte som privatperson bara ansluta sig i sbm utan att vara med i en klubb.

  10. #10
    V.I.B
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Kungliga Åsen Hägersten
    Inlägg
    211
    Tackad: 0
    Jag vet inte säkert om följande stämmer men jag har hört det av polare som är med i olika klubbar, dessa inom SBM.

    Om jag förstått saken rätt så har HA veto på vilka klubbar som ska finnas eller åtminstone få bära väst. Och dessa har också sagt att om man dyker upp på nån träff eller fest iförd väst med klubbmärke från klubb som inte är ansluten/godkänd av HA och HA är representerat på festen/träffen så får man först ett "vänligt" förslag att ta bort märket och som nästa steg "hjälp" att avlägsna det.

    Det känns ju i min värld lite konstigt att andra ska bestämma om folk ska få ha en klubb eller inte. Om några polare vill starta en klubb för gemenskapen och för att åka och mecka tillsammans så känns det ok i min värld. Om dessa också vill ha väst med klubbmärke så stör det inte mig i alla fall, vi har ju alla samma intresse i form av hojåkning och i detta fall på Harleys. Och om dessa VILL ansluta till SBM så är det också helt ok för mig så länge det inte är ett krav. Jag har dock inte några problem med att SBM finns med de klubbar som vill.

    Har jag uppfattat saken rätt eller finns annan sanning att få?
    http://avatars.ibsrv.net/ibsrv/res/src:<a href=http://www.hdforums.com/get/forum/image.php?u=50077&type=sigpic&dateline=1218153804 target=_blank>http://www.hdforums.com/get/forum/im...ine=1218153804</a>
    Fet Bob 08 med lite krimskrams. Fulreflexen på bilden är borta och baklampan bytt

  11. #11
    ...
    Senast redigerat av Broder Dalton den 2013-11-12 klockan 05:32.

  12. #12
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Det är väl upp till var och en om man vill vara med i en förening och spöka ut sig med västar och märken, men idotreglerna har jag ingen förstelse för och kan inte heller se nåt behov av dessa.
    Har åkt sen 1971 (förvisso med ett upphåll på 20 år) och det har fungerat alldeles utmärkt.

  13. #13
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Hittade något på nätet ..
    Så här är det:[quote]
    "Sverigemodellen" handlar mest om för det första god sed, folkvett, att man kontaktar det nätverk av MC-klubbar som finns, och talar om att man vill starta en klubb som man vill ha accepterad i resten av MC-klubb sverige. Då bör man visa upp sitt tilltänkta ryggmärke (klubblogo) för allmän beskådan, ifall någon kan ha invändningar mot utförande eller namn. Precis som man gjort med vapenskjöldar och adliga släktnamn sen urminnes tider. Sen handlar det om förfarandet med ryggmärken, dels vid uppstart av klubb, dels vid nyrekrytering av medlemmar. Det kan tex se ut såhär: Första året får ny klubb/ny medlem bära klubbnamnet på framsidan av västen, andra året får man även bära klubbnamnet på ryggen, tredje året får man bära fullt ryggmärke samt betäckningen MC efter klubbnamnet. INte säker på att jag redogjort exact rätt, men ni förstår principen. Sen kan varje klubb inviduellt bestämma för varje ny medlem hur länge dom ska vara Prospects (Testmedlemmar).. vilket helst ska föregås av en tid som så kallad "Hangaround" i syfte att alla medlemmar ska lära känna personen innan de tas in som prospect. De flesta klubbar väljer in prospects och sedemera medlemmar genom att alla fullvärdiga medlemmar godkänner denne. Vissa tillämpar dock omröstning där 50%, ellerannan förutbestämd majoritet avgör (kan alltså vara 90% lika gärna). Hoppas det ljusnat lite för de flesta.

    FAKTA/Sverigemodellen
    Sverigemodellen har 386 klubbar i hela landet. Sverigemodellen startades av Hells Angels på 90-talet och den klubben är, enligt polisen, de som styr och kontrollerar modellen.
    viktigt är att veta sverigemodellen fanns redan innan då hamc kom till sverige men de renodlade den.
    Västernorrland, Jämtland och Hälsingland är region 2 i Sverigemodellen och där ingår 15 klubbar just nu. Regionsansvarig klubb hösten 2008 är Northtrail MC
    i norra Hälsingland.
    Modellen innebär att en klubb som vill starta har stadgar och regler färdigskrivna. Klubben måste accepteras och godkännas av de övriga Sverigemodellsklubbarna i regionen. Det handlar bland annat om klubbnamn, logotyper och färger som ska godkännas. Det sökande klubben måste också genomgå en provperiod.
    Om klubben tas med förväntas det att man ställer upp för de andra klubbarna i modellen. Till exempel bjuder in till fester och hjälper till om någon klubb får problem. [24 oktober 2008 kl 14.56][unquote]

    Medlemmar betalar också ungefär 4-500kr i månaden till deras klubb och en procentandel av den tar?? Det är samma med den organiserade fester..en del av vinsten tar ??

    För att vara ärlig jag tror inte att någon inom SBM skulle säga det hur det verkligen är på ett öppet forum..

  14. #14
    V.I.B Nightsters avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    188
    Tackad: 0
    Men om HA liksom är chef över det där SBM, Vad säger Bandidos om det då, eller får dom vara med i SBM fast dom ligger i luven med HA titt som tätt.. Eller har dom en egen variant av SBM?

  15. #15
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Bandidos i SBM Jag tror att om du startar ett mc klubb och följer inte reglerna i Sverigemodellen så en dag kanske du får besök från ena eller det andra som fiende eller vän..Det handlar om två bokstäver på ryggen..MC.utan den tror jag Ingen bryr sig.

    Kanske jag prata totalt skit .. men det är min uppfattning

  16. #16
    V.I.B
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Kungliga Åsen Hägersten
    Inlägg
    211
    Tackad: 0
    Jag tycker att det är fint att vuxna människor ska bestämma vad och hur andra vuxna bär på sig och om de andra får ha en klubb ......
    http://avatars.ibsrv.net/ibsrv/res/src:<a href=http://www.hdforums.com/get/forum/image.php?u=50077&type=sigpic&dateline=1218153804 target=_blank>http://www.hdforums.com/get/forum/im...ine=1218153804</a>
    Fet Bob 08 med lite krimskrams. Fulreflexen på bilden är borta och baklampan bytt

  17. #17
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Det finns inte en lag i Sverige som hindrar dig att bära en klubb patch på ryggen med eller utan "mc",det är bara Sverigemodellen lag.Själv har jag vänner i mc klubbar och utanför, de kan göra som de vill .. det är deras liv och deras val..Jag är inte intresserad av klubb politik,bara ha kul och åka hoj med folk med samma synhåll

  18. #18
    Klubben jag är med i bildades 1967, så det känns konstigt att behöva "säkra"upp klubbmärket som vi burit i över 40År.
    Ride free

  19. #19
    Hagis
    Guest
    Oj det vart många inlägg på kort tid hehe...
    Ska försöka minnas frågorna. Varför klubb? En klubb i sig är väldigt nära vänner som går samman och kör hoj! Det är grunden! Att sen starta en klubb är för mig ett steg där man bygger en "egen" familj med vissa stadgar! Den som säger att stadgar inte är något att ha står med andra ord på outlaw sidan enligt mig! Vissa av oss har inte den blodsliga familjen att hitta gemenskap eller solidaritet inom så många av oss finner det inom en klubb!

    Det stämmer till stort det som står om SBM, men även att folk inom SBM håller dessa saker för sig själva! Det är två olika världar, dom som tycker det är kul att köra 20 min och sen fika i 40 eller dom som har lite folk runt i kring sig som dom ibland kör ihop med men sen har vi oss andra som vill ha mer! En starkare gemenskap till vardags!

    Jag vet inte vem som styr över SBM, jag vet bara att personen man kontaktar och som har yttersta ansvaret för ansökningarna INTE tillhör HA! Han kör för en helt annan klubb! Och faktum är att det inte alls styrs och ställs som många fått för sig! Ja som sagt det finns stadgar att följa, som inom vilken "förening" som hellst! Men, varje klubb avgör sin egen prospect tid osv. Så vitt jag vet så betalar man inga pengar till någon annan klubb och jag Vet att man inte på något sätt behöver ställa upp för en annan SBM ansluten klubb om dom får problem!

    Vad det gäller Bandidos och SBM! Nej dom tillhör inte SBM men HA gör det! Så det är rätt enkelt även om det kan ses som fel! Men bär du en 3 patch väst med MC på ryggen utan att gå med i SBM så ja, du kommer få problem på något sätt! Jag lämnar hur till er fantasi!

    Det finns 4 vägar att gå!
    Bär 3 patch väst med MC på ryggen och gå med i SBM.
    Bär 3 patch väst med MC på ryggen och skit i att gå med i SBM men då är du knappast välkommen hos dom som är anslutna inom SBM.
    Bär en sk garageklubbsväst, utan MC på ryggen och där du har hela trycket i ett och samma tryck.
    Eller så skiter du i väst helt och nöjer dig med livet som icke klubbrelaterad!

    Varför folk väljer att gå med eller inte är som att fråga varför dom väljer att käka äpple istället för päron!

  20. #20
    V.I.B Elexems avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    211
    Tackad: 0
    Det råder delade meningar ser jag vad som gäller och inte gäller angående ett medlemskap i SBM. I stället för att spekulera vad som gäller. Kan ingen samla ihop frågorna i denna tråd och skriva till den personen som handhar dessa frågor för att få riktiga svar. Personligen kan jag tycka att det är tråkigt att fullvuxna män ska "spöa" varann bara för att man har fel färg eller logga på ryggen. Det var ju ett tag sen vi passerade neandertals stadiet och vi har fått ett annat sätt att kommunicera än med nävar och tillhyggen. Nej jag tillhör nog dessa som kör utan vare sig väst eller logga och förövrigt hälsar på japsare och farbror blå. Bara jag får min hoj någon gång
    Senast redigerat av Elexem den 2011-05-11 klockan 17:37.

Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Sons of Anarchy - Bra eller inte?
    Av admin i forum Omröstningstrådar
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2013-01-04, 16:31
  2. Nåt för dom som inte är big bad bikers
    Av hasse diesel i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 22:58
  3. Hej dåligt av mig att inte presentera mig.....
    Av oggy69 i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 07:26
  4. Förstår inte???
    Av robbbull i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-19, 20:42
  5. Glömmmmm inte!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-31, 18:25

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •