Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Inget oljetryck Road king-01

  1. #1

    Lightbulb Inget oljetryck Road king-01

    Hej var ute och körde med min road king-01 och upptäckte att oljetryckslampan började lysa vid tomgång. Körde hem och gjorde vårservice bytte olja,filter och stift, startade upp hojen och nu lyser oljetryckslampan konstant d.v.s jag har inget oljetryck alls. Någon som har någon lösning ? Oljepumpen kan väl inte begå självmord på ett par timmar...Tacksam för alla svar.

  2. #2
    När funkade allt som det skulle? Vad har du gjort sedan dess? Originaloljefilter? Det KAN ju vara oljetrycksgivaren eller annat elektriskt fel också? Pumpar det tillbaks olja till tanken?

  3. #3
    Allt fungerade förra säsongen, mot slutet av hösten började oljetryckslampan att lysa vid tomgång, men den slocknade så fort man rörde gasen. Jag körde så sent som igår för att oljan skulle bli varm inför oljebytet. Jag bytte olja filter och stift Harleyolja 20-50 W, Harleyfilter, jag hällde motorolja i filtret innan det monterades. Jag hör vid snabb uppstart att det inte kommer olja för det slamrar i cylindrarna. Jag har tidigare mekat med shovelmotorer men inte några nyare modeller. Är oljepumpen av vanlig mekanisk typ ? Har svårt att finna oljetrycksgivaren. Kan det uppstå vacuum någonstans i systemet som blockerar oljan ? Tack för svaret

  4. #4
    Hur långt har den gått?

    1. Oljepumpen har en viss tendens att slitas på sidorna och på det viset få svårt att hålla tätt och ha trycket uppe?

    2. Om kanske kammarna är bytta och monteringen blivit slarvig och kanske "utan" styrbultar för pumpen kan detta (punkt 1) inträffa...

    3. Om över/mer än 5-6000 mil... Hur ser kamkedjesträckarna ut? (kan i och för sig hålla 12-15.000 mil för vissa).

    4. Om många mil... då kan plastbitar och metallspån lossna och komma in i oljekanaler om "sträckarna" inte är bytta i tid. Då kan det bli problem med oljetillförseln...

    Detta var bara några förslag att kolla upp.
    Senast redigerat av Draken den 2013-03-29 klockan 16:38.

  5. #5
    Jag river ner och kollar oljepump och tittar över kamkedjesträckarna, finns visst ett konverteringskit till kammarna....Nåja lite skit under naglarna har ingen dött av...Hoppas att ni som har fungerande hojar får en bra start på säsongen.....

  6. #6
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Det är lätt att vara efterklok, men börjar oljetryckslampan lys med motorn igång så SKA man stänga ner allt och kolla upp den innan man fortsätter.
    Det kan var så mycket som är fel, men störst risk är i oljepumpen/kamdrivningen.
    Det finns tex en fjäder som hjälper till att hålla oljetrycket konstant i kamplattan.
    Igensatta kanaler.
    För låg oljenivå.
    Men viktigast är att du inte kör en meter till innan du kollat det.
    Vid sådana här lägen är det superviktigt att ha använt en riktigt bra motorolja, som stannar kvar på metallytorna bättre än billigare varianter.

  7. #7
    Instämmer helt och jag stannade motorn direkt när jag insåg att oljetryckslampan inte slocknade. Har plockat isär hela kamsidan och såg att den bakre kamkedjesträckaren var helt slut. Har plockat ur fjädern och det verkar som om ventilen har låst sig i öppet läge.Tog av stötstängerna med en bultasax orkar inte riva runt i toppen och ställa ventiler m.m så nu blir det justerbara stötstänger och förhoppningsvis en fungerande hoj...Tack för alla svar återkommer med resultatet....

  8. #8
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    En liiiiiiiiiten grej bara.
    Du behöver inte röra ventilerna även om du skulle lyft upp stötstängerna.
    Justeringen av ventilerna görs med stötstängerna och oljetryck.

Liknande ämnen

  1. Gasvajer road king 03
    Av bloppa i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 20:09
  2. Road King-08
    Av fez i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-02, 18:21
  3. 127 Ultima Road King
    Av boajo i forum Klassiska & Historiska Harley
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-15, 18:58
  4. Road King -03
    Av Sellner i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-06, 19:55
  5. Sissybar Road King
    Av pjo i forum Köpes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 23:32

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •