Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Identifiering önskas

  1. #1

    Identifiering önskas

    Hej!
    Jag är ny på denna webbplats, och saken är den att jag har sysslat med att restaurera ett gammalt fotografi några dar nu.

    Bilden är från en svensk motorcykelverkstad någon gång på 1920-talet (tror jag). I bilden finns en gammal Harley, som jag identifierat som en modell J från 1920. Möjligen har jag tagi miste på identifieringen, men skulle gärna ta del av de kunskaper som finns bland medlemmarna på den här webbplatsen runt den här HD:n, verkstan men även runt den Idian som också finns i bilden.
    Bilden på de båda MC:na finns här:

    http://brbild.se/display/Showpic.php?ID=5749

    Med vänliga hälsningar

    /Björn Roos

  2. #2

  3. #3
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Sadeln är original..


    JD och FD hadde en lukket fjäder

    Det kan väre variasjoner på samme årsmodell da man utviklet mens man produserte.


    Kan du si mer om bildet? Siden det er fra noens morfar må vel väre et sted også.. kanskje det er fra et sysselsettingstiltak i regi av arbetsformidlingen siden det er 6 mann på bildet og bare en ser ut til å gjöre noe..
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  4. #4
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    In that year a three speed countershaft gearbox was fitted and in 1917, the first year of war for the U.S., olive green became the standard colour for all Harley Davidson machines. The twin could be ordered with magneto ignition (“F”) or battery and coil ignition (“J”).
    Model F är utan lampa har jag för mig dådå

  5. #5
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Carbide-lamp Denne är från en Indian
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  6. #6
    Hej alla ni som har kommenterat bilden!

    Mitt antagande att HD:n är Model J har inte blivit påpekat som direkt fel, varför jag väljer att låta detta stå kvar i bildtexten. Min kommentar runt sadeln plockar jag bort, för som "hegtor" påpekar är det lätt att anta att man "utvecklar medan man tillverkar".
    Sen skriver "hegtor" också att bara en person verkar arbeta, och så kan nog vara fallet, jag har själv upplevt det här när jag fotograferade människor i Afrika på 1980-talet, dvs man ville, om man skulle bli fotograferad, så skulle det göras bredvid något som "är fint och rekordeligt". Det kan ha varit var så att fotografens ankomst då på 1920-talet ledde till att man gjorde på samma sätt...
    Se de här länkarna:
    http://brbild.se/display/Showpic.php?ID=2254
    http://brbild.se/display/Showpic.php?ID=350
    Enligt Anders är bilden från Dalarna, Bingsjön, Enviken Svärdsjö är tänkbara orter.

    Då ber jag slutligen att få tacka alla dem som bidragit med information runt HD:n i bilden och fortsätter med att försöka få fram mer information via källor i Dalarna (hembygdsföreningar mm)

    /Björn Roos

Liknande ämnen

  1. Identifiering av motor
    Av harleyram i forum Custom & Byggen
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-10-07, 08:04
  2. "Akut" hjälp med identifiering av fotreglage....
    Av Bratpakk i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-11, 23:03
  3. Tank önskas köpas
    Av Hagis i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-18, 21:11
  4. Smakråd önskas.
    Av Black Adder i forum Medlemsbyggen!
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-01-02, 11:01
  5. Rem önskas snabbt EVO
    Av admin i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-18, 20:56

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •