Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Start motor

  1. #1

    Start motor

    Solinoiden fastnade i start läge vilket resulterade i att startmotor bara gick hela tiden och blev varm och började ryka innan jag fick loss battteri kabeln
    Fick loss solinoiden när allt svalnat och startmotorn går runt som den ska, ska jag behöva riva isär startmotorn ( Käns ju som att lindningar borde ha tagit skada ?)
    ???
    Mvh Mattis

  2. #2
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Hvis den starter som den skal så la det väre som det er..
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  3. #3
    Frågan är ju ocxså varför det hände och kommer det att hända igen ? Något som behöver smörjas ??

  4. #4
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Neh.. att åka Harley är som att åka rundt på et gök-ur.. när göken seier KO-KO är det bara att be den hålla käften och åka vidare..
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  5. #5
    Hoj, årsmodell?

  6. #6
    Fat Boy 93 med 127cc" Ultima byggd av MecTech

    - - - Uppdaterad - - -

    Glömde skriva att det sitter startknapp direkt på startmotorn , Varför fastnade den i intryckt läge , har den tagit skada , kommer det att hända igen ???

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av hegtor Visa inlägg
    Neh.. att åka Harley är som att åka rundt på et gök-ur.. när göken seier KO-KO är det bara att be den hålla käften och åka vidare..
    Är de inte bättre att bara SLÅ den på käften direkt så kanske man slipper se den igen

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av mysticblues Visa inlägg
    Fat Boy 93 med 127cc" Ultima byggd av MecTech

    - - - Uppdaterad - - -

    Glömde skriva att det sitter startknapp direkt på startmotorn , Varför fastnade den i intryckt läge , har den tagit skada , kommer det att hända igen ???
    Vore nog klokt att plocka lös gaveln på starten och kolla upp kontakterna.
    Deluxe FLSTN

  8. #8
    Vore nog klokt att plocka lös gaveln på starten och kolla upp kontakterna.[/QUOTE]

    Mycket bra idé! Plocka bort gaveln och kolla kontakterna och att allt är som det skall. Kanske måste de bytas eller putsas till. Kolla också att båda kontakterna ligger på "samma höjd". Om det hakar sig kan den ena kontakten liksom följa med ut och hamna över den andras nivå.

    En polare till mig fick samma fenomen för några år sedan och han fick inte snabbt bort någon batterikabel så det höll på att bli eldsvåda. Dessutom så hände något märkligt som vi inte riktigt förstått ännu. Men tändsystem samt smart boxen och annat blev skadade bortom räddning, det verkar nästan som om höga strömmar gått bakvägen in i andra komponenter? Hela elsystemet fick göras om. Men det är en chopper så just det var ju inte så dyrt när man gör allt själv, en ny härva på en originalhöjj kostar nog en slant.

  9. #9
    Vilka kontakter menar du ? Kanske förstår när jag öppnar och tittar , Men fattar inte hur det kunde fastna ?? Lät ju inte bra med elsystemet ,,Får bli en hel genomgång

  10. #10
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	starter7.jpg 
Visningar:	37 
Storlek:	68,2 KB 
Id:	11084

    Detta tror jag är från en bil men det ser ut ungefär så här.

    Koppla för säkerhets skull bort batteriet (inte bara neg kabel) innan du börjar meckla här.

    En teori jag har är att man kanske inte trycker in knappen med rätt swung och tillräckligt hårt. Då blixtrar det mellan plungerns bricka och kontakterna och det kan svetsa ihop, hur låter den teorin?

    Har du kvar startrelä, startknapp och det andra elektriska? Om det funkar som det skall så är det ju ingen dålig lösning. Att ha en manuell knapp kan dock vara bra som backup vid vissa problem.

    Pratade just med polaren, han blev faktiskt lite varnad av just Mech Tech när han köpte knappen i fråga.
    Senast redigerat av stroker49 den 2013-04-01 klockan 13:00.

  11. #11
    Vet du varför MecTec varnade för knappen monterad på startmotorn ? Men det sköna är att startmotorn fungerar och det är gnista på stiften ; hoppas det inte hänt något annat
    Känns som att ja vill montera en huvudbrytare om detta skulle uppstå igen ?

  12. #12
    Jag tror det beror på att de kan fastna. Om du har kvar startrelä och annat så tycker jag att du skal lanvända det och ha kvar mekaniska knappen som back up.
    Ja, en huvudströmbrytare är bra men det måste vara en bauta om du skall bryta startströmmen, den måste ju bryta fetledningen som går direkt från batteriet till startmotorn och är osäkrad.

  13. #13
    Tanken va ju den typ av brytare man har på båtar, du vet med den stora röda nyckeln

  14. #14
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Det finns snyggare ;




    Se E-Bay (sök battery kill switch)
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  15. #15
    Man skulle kunna ansluta betteriet med en liten laddhanske, då kan man slita isär den vid nödfall. Och även ladda därigenom. Men jag tycker inte du skall använda mekaniska knappen normalt. Du kan ju ha en elknapp där nere om du inte vill ha på styret?

Liknande ämnen

  1. motor 88cui motor till salu från 2006
    Av hdbaggerman i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 17:40
  2. Start
    Av Zillen i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-23, 16:05
  3. El start
    Av Daniel i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-19, 19:19
  4. The start! go Zero!
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-12-15, 19:18
  5. beltdrive låda ock start köpas
    Av Terminator i forum Köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-21, 20:03

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •