Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Haveri under premiärturen.

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2013
    Ort
    Den yttersta norden.
    Inlägg
    26
    Tackad: 0

    Haveri under premiärturen.

    Min premiärtur vart inte riktigt som tänkt... rullade ut min softail slim från butiken och 10mil senare hade ett missljud uppstått, svårt att säga riktigt var men efter ytterligare 15mil uppstod ett metalliskt knackande som följde varvtalen och lät alldeles för jävligt.

    Valde då att lämna in den till en auktoriserad verkstad, där det även konstaterades att oljan var grå. Handlaren skulle hämta hem hojen därifrån. Har någon varit med om något liknande? Vad har man rätt till, rent spontant vill jag ju inte ha tillbaks den där hojen utan en helt ny oavsett om felet kräver en motorrenovering eller är snabbare avhjälpt. Men som den lät är det inte fråga om ett stift som gått.

  2. #2
    Köpt från en handlade sade du? Då gäller konsumentköplagen! Var det helt ny? Prata med handlaren!

    16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.

    Om inte annat följer av avtalet, skall varan
    1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
    2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
    3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
    4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

    Varan skall anses felaktig,
    1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
    2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
    3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).
    Ibland får jag PMS. Parked motorcycle syndrome.

  3. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2013
    Ort
    Den yttersta norden.
    Inlägg
    26
    Tackad: 0
    Helt ny från handlare, betalade förvisso förra året och hämtade ut den först nu. Handlaren ska hämta hem den idag från vart jag lämnade den, vi skall talas vid inom ett par dagar. Vill bara ha lite på fötterna vad man har rätt till, har mailat en konsumentombudsman också. Ifall det blir fråga om återköp och jag får en ny, eller om den skall repareras och om den blir borta flera veckor vad har man då rätt till osv osv. Sådana funderingar jag har. Är ganska jävla less.

  4. #4
    Tråkig start på säsongen och med en ny hoj dessutom.
    Det blir säkert garantireparation av motorn, eller om det är för trasigt kanske en ny motor.
    Återköp brukar vara näst intill omöjligt. Garantin gäller!
    Det du kan stå på dig om är att få ha en lånehoj tills din är klar.
    Får man fråga var du köpte hojen?

    Lycka till!
    D.F.W.T.B

  5. #5
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2013
    Ort
    Den yttersta norden.
    Inlägg
    26
    Tackad: 0
    Då får man vänta och se vad handlaren säger, väntar lite med att berätta mer ingående om det hela beroende på vad utgången blir. Antigen får firman bra reklam eller mindre bra sådan. Det där med lånehoj är ju alltid något om det skulle dra ut på tiden men det känns så förbannat surt när hojen är helt ny. Jag ska återkomma om några dagar med hur det gick.

  6. #6
    fy vad trist, hoppas det går bra att du snart får tillbaks din hoj reparerad /renoverad på garantin.

  7. #7
    V.I.B Contributor
    Boba Fetts avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Tackad: 2

    Fasen va surt hoppas det går bra med allt..

  8. #8

  9. #9
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2013
    Ort
    Den yttersta norden.
    Inlägg
    26
    Tackad: 0
    Japp, motorn är helt skrot och en ny skall tillverkas i USA och levereras till Sverige, vilket minst kommer ta 3-4veckor. Lyckan är helt jävla totalt. Northbike kommer fixa med lånehoj under tiden men just nu känns allting som helt jävla skit. Antagligen får jag allt som skulle eftermonteras till en bra pris men just nu hade jag kunnat hosta upp det dubbla bara för att ha min egen hoj.

  10. #10
    Surt! Minst sagt....någon orsak till haveri? Hoppas det löser sig med lånehoj...

  11. #11
    V.I.B Frittes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    882
    Tackad: 0

    Fan vad tråkigt att höra. Hoppas allt löser sig för dig.

  12. #12
    V.I.B Contributor
    cybercounts avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    UPPSALA
    Inlägg
    553
    Tackad: 0

    Trist, hoppas det löser sig så smidigt som möjligt.
    A.K.A Masen

  13. #13
    Är amf tiden på ingång igen?
    http://harleyforum.se

  14. #14
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2013
    Ort
    Den yttersta norden.
    Inlägg
    26
    Tackad: 0
    En liten uppdatering på läget är att förmodligen får jag en ny motor nästa eller nästnästa vecka, fick en skitful fatboy från 05 som lånehoj, Northbike har hittils inte lovat någon övrig kompensation. Min första längre sommarsväng på runt 300mil kommer således bli på en lånehoj. Har jag inte min egen hoj om ett par veckor med allt monterat och klart får min hemkommuns konsumentvägledare ta över och börja driva mot ett återköp.
    Vet inte hur många sömntimmar som gått förlorade över den här affären.

  15. #15
    V.I.B Contributor
    cybercounts avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    UPPSALA
    Inlägg
    553
    Tackad: 0

    fan va trist, påminner om ett bilköp jag gjorde...men du, tänk på att shit happens =)
    A.K.A Masen

  16. #16
    Har du fått reda på vad som hänt? Tycker det verkar som dåligt oljetryck med vevlager eller kolvbults haveri.

  17. #17
    V.I.B Billy Bollockss avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Tackad: 0
    Förstår dina känslor men efter omständigheterna tycker jag det är en schysst deal. Du kunde fått en japs elller inget som lånehoj och att de repat motorn så snart reservdelarna kommit nån gång i september...

  18. #18
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2013
    Ort
    Den yttersta norden.
    Inlägg
    26
    Tackad: 0
    Inget svar på vad som är fel, schyst deal vet jag inte heller. Har två vänner vars bilar havererade efter väldigt få mil, handlaren tog tillbaks bilarna och de fick en ny likadan utan krångel. Det hade varit en schyst deal, som gjort att de hade sålt en hel knippe hojar till åt både mig och mina vänner i framtiden.
    "Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne." 6 veckor är tydligen skälig tid enligt konsumentdemonen så jag får väll återkomma om ett tag igen med hur det gick och vad fan som var fel egentligen.

    Men va fan, nu är det fem skift kvar sen tar jag sju veckors semester

  19. #19
    V.I.B Billy Bollockss avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Tackad: 0
    OK, jag håller med, klart du skulle fått en ny medan de tog hand om den trasiga!

  20. #20
    Men du får slita på fatboy gratis under tiden, och du får en flång ny motor inopererad. 0k, visst har du haft otur men det ordnar sig ganska bra ändå tycker jag.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Premiärturen avklarad
    Av Christer i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-17, 21:23
  2. Premiär
    Av DEO i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-04-03, 19:07
  3. Premiär Nostalgiafton Vadstena 30/5-12
    Av slycke i forum Region Östergötland
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 21:18
  4. Redan gjort premiären?
    Av Pontus i forum Region Skåne
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-03-03, 17:14
  5. Premiär turen
    Av Norrland i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-28, 16:12

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •