Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Varför bedöms sakerna olika?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Cool Varför bedöms sakerna olika?

    Sitter och surfar runt lite på nätet. Och passade på att kolla lite vad man skrev om olovlig körning.

    Det som fångade mitt intresse var skillnaden mellan olovlig och olovlig körning.

    Min fråga till er... Varför tror ni att den "normala" påföljden vid olovlig körning skiljer sig?
    Tänkte t ex på dessa två varianter:

    1: Du kör bil, men har endast A-kort. Påföljd kan då bli 3-6 månader, men faller oftast ut som 6 månaders påföljd.

    2: Du kör motorcykel, men har endast B-kort. Påföljden kan då bli varning-6 månader, men slutar oftast som en varning (om du inte gjort dej skyldig till andra trafikbrott samtidigt).


    Nu utgår vi från att personen i exemplen ovan inte hittat på någon mer dumhet under sin körning och/eller haft andra trafikpåföljder förut.
    Varför bedöms dessa två varianter olika?


    Hittade fakta på http://trafikjuristen.se/korkortingr...rkallelse6.htm

    Vore intressant att höra era teorier, eller om någon faktiskt vet varför det förehåller sig på detta vis.
    Personligen trodde jag att det var lika "illa" oavsett. Och inte att bedömningen av påföljd kunde skilja sig så pass.

    Kan ju vara ett intressant ämne, eftersom det där med att ha och inte ha körkort dyker upp ibland i diverse trådar. För det verkar som en hel del kört utan rätt kort tills de en dag inte längre vågar chansa...

    Bör dock tillägga, att jag inte uppmuntrar olovlig körning.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  2. #2
    V.I.B Contributor
    Boba Fetts avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Tackad: 2

    Har ingen aning om varför det är så? Men jag tänker så här.Att en bil är större tyngre +2 däck mer högre risk att krocka med nån annan i trafik

  3. #3
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Boba Fett Visa inlägg
    Har ingen aning om varför det är så? Men jag tänker så här.Att en bil är större tyngre +2 däck mer högre risk att krocka med nån annan i trafik
    Jo, lite av det tänkte jag med. Men ändå borde ju straffet/påföljden kunna vara detsamma. För en motorcykel kan ju ställa till rätt bra med eller räknar man med att de som kör utan kort mer är "självsanerare"?


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  4. #4
    Ineresant fråga, jag tror det har historiska orsaker. Bil är liksom en högre behörighet än MC. Det var i alla fall så historiskt. De som är drygt sextio idag får tom köra MC på sina B-kort. Så då skulle det liksom vara värre att köra bil på A-kort än rent av tvärt om!

    Hur kan det ge tio års fängelse om någon idiot säljer narkotika till en annan idiot som vill köpa, när man får några år om man hoppar på och våldtar en oskyldig kvinna?

  5. #5
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    stroker49

    Ja, det är ju intressanta jämförelser. Skulle inte våga mig gissa, om man resonerade så, hur en påföljd blivit om man försökt köra långtradare med bara A-kort... *L*
    Och ibland kan man ju undra över straffsatser.
    Hade vart intressant att få svar av någon som är mer insatt i det juridiska.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  6. #6
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Har du sen en HD och ett ryggmärke så blir det ännu jäkligare.

  7. #7
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Har du sen en HD och ett ryggmärke så blir det ännu jäkligare.
    Nu var det ju iofs inte om varken hojmärke eller ryggmärke det handlade om. Utan varför påföljderna skiljer sig åt såpass, som de nu gör.
    Men har man dålig attityd, så kan ju det mesta bli värre även om man ej kör HD och/heller bär ryggtryck.

    Frågan är om de behandlar en pensionär på HD sämre (utan ryggtryck), om man nu skall spinna vidare på din kommentar. Eller om även påföljden påverkas av vilken åldersgrupp du landar inom.
    Då utgår jag från att man bara kört olovligt men för övrigt kört utan anmärkning.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  8. #8
    Tror som Stroker att det har med historia att göra och att lagen inte har hunnit med att uppdatera (för dom är ju så jävla upptagen med sitta på facebook bla)
    Tidigare har motorcykel räknats som cykel med hjälpmotor i begynnelsen med något högra cylindervolym. Ingen källa, bara teori..
    Trägen vinner!

  9. #9
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Adrenaline... Kan ju vara så simpelt egentligen. Men håller med, de kanske skulle uppdatera sig med verkligheten också. *L*


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  10. #10
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    En bil, med sin större massa och frontarea, är ju en potentiellt större fara för allmänheten än en motorcykel. Ännu värre med en lastbil osv.
    Jag tycker att skillnaden är helt rimlig.

  11. #11
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    En bil, med sin större massa och frontarea, är ju en potentiellt större fara för allmänheten än en motorcykel. Ännu värre med en lastbil osv.
    Jag tycker att skillnaden är helt rimlig.
    Jo, men då är du ju inne på det de andra redan spånat på. Frågan är ju egentligen varför det inte blir samma typ av påföljd oavsett, OM du inte har rätt behörighet.
    Fel behörighet eller ingen alls, borde ju få samma påföljd.
    Ska man se till det stora, kan ju du köra en traktor (som inte alltid är så liten) redan med ett AM kort (vilket då i vår skala skulle ses som den lägsta varianten av behörighet) och det fordonet är ju inte minst i leken.
    Iofs kanske ett av få fordon, som faktiskt storleksmässigt inte hamnar rätt, Om man ser till tidigare resonemang.
    För i sådant fall borde ju en traktor kunna åstadkomma mer skada än t ex en mc.
    Lite spånande från min sida...


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  12. #12
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    Jo, men då är du ju inne på det de andra redan spånat på. Frågan är ju egentligen varför det inte blir samma typ av påföljd oavsett, OM du inte har rätt behörighet.
    Fel behörighet eller ingen alls, borde ju få samma påföljd.
    Ska man se till det stora, kan ju du köra en traktor (som inte alltid är så liten) redan med ett AM kort (vilket då i vår skala skulle ses som den lägsta varianten av behörighet) och det fordonet är ju inte minst i leken.
    Iofs kanske ett av få fordon, som faktiskt storleksmässigt inte hamnar rätt, Om man ser till tidigare resonemang.
    För i sådant fall borde ju en traktor kunna åstadkomma mer skada än t ex en mc.
    Lite spånande från min sida...
    Jag tycker alltså att det är helt rimligt att fordon med större mått och massa och därmed större potential till förstörelse och krockvåld mot tredje part, ska vid fall av olovlig körning bedömas hårdare. Jag kan inte förtydliga mig mer än så.

  13. #13
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Jag tycker alltså att det är helt rimligt att fordon med större mått och massa och därmed större potential till förstörelse och krockvåld mot tredje part, ska vid fall av olovlig körning bedömas hårdare. Jag kan inte förtydliga mig mer än så.
    Fast nu tar du ju inte fasta på att även mindre föremål och fordon kan få en helt annan total rörelsemassa och därmed även öka förstörelsen (eller krockvåldet). T ex framförs ju allt som oftast motorcyklar i ännu högre fart och med en mer "samlad" yta så blir kraften ännu våldsammare. Ren fysik. Skillnaden är kanske att motorcyklar kanske i större del kanske inte är inblandade så att andra människor eller miljö blir lika hårt "drabbade" om något händer. Fast jag kan ju ha fel där, eftersom jag inte kollat om det finns statistik.
    En människa kan ta stryk redan när en fart är 30 km/h, om den blir påkörd. Var sätter du då gränsen? Mått, massa, fart eller vad?
    Jag tycker att straffet skall vara detsamma, eftersom vi bara kan måla scenarion som kanske inte ens uppstår/uppstått.
    Eller skall det alltid köras med principen; Störst går först... Eftersom det är farligast? Och därmed är ett större fordon i större behov av en "högre behörighet än det mindre"?


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  14. #14
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    Fast nu tar du ju inte fasta på att även mindre föremål och fordon kan få en helt annan total rörelsemassa och därmed även öka förstörelsen (eller krockvåldet). T ex framförs ju allt som oftast motorcyklar i ännu högre fart och med en mer "samlad" yta så blir kraften ännu våldsammare. Ren fysik. Skillnaden är kanske att motorcyklar kanske i större del kanske inte är inblandade så att andra människor eller miljö blir lika hårt "drabbade" om något händer. Fast jag kan ju ha fel där, eftersom jag inte kollat om det finns statistik.
    En människa kan ta stryk redan när en fart är 30 km/h, om den blir påkörd. Var sätter du då gränsen? Mått, massa, fart eller vad?
    Jag tycker att straffet skall vara detsamma, eftersom vi bara kan måla scenarion som kanske inte ens uppstår/uppstått.
    Eller skall det alltid köras med principen; Störst går först... Eftersom det är farligast? Och därmed är ett större fordon i större behov av en "högre behörighet än det mindre"?
    Lagar och säkerhetskriteria baserad ju ofta på verkliga fall. Vi har ju bara i Sverige de senaset åren, sett flera exempel på vilken förödelse en personbil kan ställa till med när den träffar folkmassor. Ännu värre när bussar och lastbilar är inblandade. Ungerska lastbilschaufförer i mötande körfält på motorvägen etc.

    Hypotetiska resonemang om motorcyklar i 300 km/h vs lastbil i 5 km/h kan måhända vara roande ämnen för många. Men som sagt, lagen är ofta probaballistisk, dvs baserad på statistik och tidigare olyckor.

  15. #15
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Jörgen Karlsson

    Men finns det statistik på att det skett värre saker, OM man framför fordonet med fel behörighet, i de fall som jag startade tråden med? Eller är det mer som de andra verkar vara inne på, att påföljderna är "fragment av svunnen tid och inte riktigt hängt med i utvecklingen"?
    För tråden gällde ju enbart framförandet av ett fordon utan att något annat skett. Med andra ord, personen framför fordonet utan att annat brott uppstått också, enbart att behörigheten ej finns eller är rätt.

    Det är ju lite som diskussionen var för ett tag sedan, OM Sverige skulle anpassa sig till samma som gällde inom EU angående exempelvis scootrar upp till 125 cc. I EU kan du framföra en sådan på B kort utan problem, men inte i Sverige. För att få köra en scooter i Sverige, med B kort, gäller att den måste ha minst 3 hjul. Och i Sverige måste man ju ha A kort för att få framföra detta fordon.
    Är svenskar med andra ord sämre förare då eller är det som sådant att vi ser större risker än andra länder med att framföra en scooter (upp till 125 cc) med enbart B kort?


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  16. #16
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Jag har fört fram de argument som jag tror ligger bakom (den i mina ögon helt riktiga) skillnaden i påföljd. Att olovlig körning av bil och tunga fordon bedöms hårdare än olovlig körning av motorcykel. Att det är baserat på faran för allmänheten.
    Jag har tyvärr inte tid eller lust att delta i dina mer utvidgade diskussioner.
    Hoppas du har en fin dag

  17. #17
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Har läst dessa inlägg: Påföljd vid olovlig körning,så är det ju så att vi har en form av lastiftning att följa,vare sig man ska köra MC/bil/tunga fordon..vi är medvetna om vad vi ska ha för behörighet.. så kör man MC utan den behörigheten och man har B så ska den behörigheten dras in,lika med tunga fordon.. om jag med MC utan den behörigheten kör över en persion VILKA försäkringar gäller typ inga.. men för en del puckon betyder det inget..åker vi buss med en som har typ A behörighet svaret är nej. Övnings körning på MC en del kör i fem år.. frågan är ju är det en begåvnings fråga eller en ekonomisk fråga troligen inte ekonomisk då man har en typ ny HD för 200.000:- utan då sitter det nog i begåvning.. men ok att övnings köra privat typ under tiden man tar körkortet kan vara ok.. när det gäller AM körkort och EPA så ska det förbjudas och att köra moped bil så ska man vara 18 år.. så påföljder frågor är då i min värld rätt ointressant.. rätt behörighet rätt fordon jävligt enkelt....

  18. #18
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av harly2006 Visa inlägg
    Har läst dessa inlägg: Påföljd vid olovlig körning,så är det ju så att vi har en form av lastiftning att följa,vare sig man ska köra MC/bil/tunga fordon..vi är medvetna om vad vi ska ha för behörighet.. så kör man MC utan den behörigheten och man har B så ska den behörigheten dras in,lika med tunga fordon.. om jag med MC utan den behörigheten kör över en persion VILKA försäkringar gäller typ inga.. men för en del puckon betyder det inget..åker vi buss med en som har typ A behörighet svaret är nej. Övnings körning på MC en del kör i fem år.. frågan är ju är det en begåvnings fråga eller en ekonomisk fråga troligen inte ekonomisk då man har en typ ny HD för 200.000:- utan då sitter det nog i begåvning.. men ok att övnings köra privat typ under tiden man tar körkortet kan vara ok.. när det gäller AM körkort och EPA så ska det förbjudas och att köra moped bil så ska man vara 18 år.. så påföljder frågor är då i min värld rätt ointressant.. rätt behörighet rätt fordon jävligt enkelt....
    Nu vet jag inte hur du fick in övningskörning i det hela, för körtillstånd måste du ju ha oavsett om du kör privat eller på körskola. Och lämpens längd skiljer sig ju inte heller p.g.a. vad du valt för variant på ditt upplägg.
    Och inte heller varför du hänger dej upp på vad ett fordon kostar, eftersom bilar kan vara bra mycket dyrare att köra med också.
    Kör du olovligt med mc med bara B kort, så får du (om du inte kört för fort eller något annat olämpligt vid samma tillfälle) allt som oftast bara en varning. Men är det en vana att åka fast, då blir det indragning. Böter lär du få oavsett.
    Och har du kollat att alla du åkt med har rätt behörighet? Speciellt som vissa behörigheter även måste "uppdateras" efter en viss tid eller ålder. Så du kan lika gärna åkt med en som du tror har busskort, men inte får framföra fordonet eftersom den inte sett till att uppdatera sitt kort vid rätt tidpunkt.

    - - - Uppdaterad - - -

    För mig spelar inte fordonets storlek eller värde någon roll, OM man saknar behörigheten. Det är ju som att skilja på mord och mord... Mörda rätt person så får du åka dit maximalt.. Men ta en som folk inte bryr sig om, så skulle du klara dej lindrigare? Lika fel i mina ögon om brottet har "samma natur".


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  19. #19
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    Nu vet jag inte hur du fick in övningskörning i det hela, för körtillstånd måste du ju ha oavsett om du kör privat eller på körskola. Och lämpens längd skiljer sig ju inte heller p.g.a. vad du valt för variant på ditt upplägg.
    Och inte heller varför du hänger dej upp på vad ett fordon kostar, eftersom bilar kan vara bra mycket dyrare att köra med också.
    Kör du olovligt med mc med bara B kort, så får du (om du inte kört för fort eller något annat olämpligt vid samma tillfälle) allt som oftast bara en varning. Men är det en vana att åka fast, då blir det indragning. Böter lär du få oavsett.
    Och har du kollat att alla du åkt med har rätt behörighet? Speciellt som vissa behörigheter även måste "uppdateras" efter en viss tid eller ålder. Så du kan lika gärna åkt med en som du tror har busskort, men inte får framföra fordonet eftersom den inte sett till att uppdatera sitt kort vid rätt tidpunkt.

    - - - Uppdaterad - - -

    För mig spelar inte fordonets storlek eller värde någon roll, OM man saknar behörigheten. Det är ju som att skilja på mord och mord... Mörda rätt person så får du åka dit maximalt.. Men ta en som folk inte bryr sig om, så skulle du klara dej lindrigare? Lika fel i mina ögon om brottet har "samma natur".
    Inte vet jag om man ska ha lämp,det är nog ett körkortstillstånd som räker i fem år, själv har jag A.BE.CE.DE så jag förstår inte det här med olovlig körning.. men ett tips till dom som inte har ett A,B kort är ju att gå en intensiv kurs som min dotter son gjorde tolv dagar ink risk ett och risk två... om jag åker buss och med ett bussföretag så tror jag att dom har koll på sina gubbar och gummor och åker jag med nån annan så kollar jag att dom har rätt behörighet...så är det..

  20. #20
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    harley2006 lämp=körtillstånd... typ.

    Och vet du... Nej, de kan inte hålla reda på allt, OM de inte regelbundet har att de skall kontrollera sådana saker. Det gäller även utdrag ur straffregistret. Så visst kan du ha oturen att få åka med någon utan kort där också.
    Men nu är vi off topic.

    Men jag antar att du lika gärna kunde skrivit med en gång, att du anser att ALLA skall skaffa sig rätt behörighet INNAN de är ute på vägarna.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Skillnad på olika Sportster? Nightster, 48...osv....?
    Av untamed i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-12-03, 09:09
  2. Hmm...finns ju olika sätt att bygga om en Street Bob på...
    Av admin i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-07-19, 10:08
  3. 2 par olika blinkers
    Av Danne i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-21, 19:05
  4. Olika blandade delar
    Av Terminator i forum Säljes
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-11-19, 18:40
  5. Olika E-Märkningar i olika länder!!!
    Av admin i forum Custom & Byggen
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-27, 08:37

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •