Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Vad kostar de olika service nivåerna?

  1. #1
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Cool Vad kostar de olika service nivåerna?

    Många brukar ju fråga det... Och säkerligen fler som precis avklarat sina.
    Vad betalar ni för att få hojen servad?

    Börja gärna från första servicen på 160 mil till de större...
    Och vad ingår exakt?


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  2. #2
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2013
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    14
    Tackad: 0
    Jag betalade 4000kr för 160 mils servicen på Bike i Trollhättan.
    Då byttes olja och filter, sen kollade dom över dom andra vätskorna o kontroll drog viktiga skruvar..
    På offerten stod det 2,5 timmar arbete....det låter mycket.
    Jobbar själv med bilar o jag byter kamrem o servar en volvo på den tiden..
    Har hört att 800 mils servicen är saftig...

  3. #3
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Min Muscle´s 160 mila service gick på runt 3 200, men jag vet inte om det vart rabatt då eftersom maken var där (på Probike i Mölndal) med hojen...

    Hur mycket saftigare skulle 800 mila servicen vara då batbyggare?


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av batbyggare Visa inlägg
    Jag betalade 4000kr för 160 mils servicen på Bike i Trollhättan.
    Då byttes olja och filter, sen kollade dom över dom andra vätskorna o kontroll drog viktiga skruvar..
    På offerten stod det 2,5 timmar arbete....det låter mycket.
    Jobbar själv med bilar o jag byter kamrem o servar en volvo på den tiden..
    Har hört att 800 mils servicen är saftig...
    Hur kan en händig människa som dessutom är proffs lämna över sin ögonsten till en annan mek och dessutom betala så mycket pengar för en enkel service?

  5. #5
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Hur kan en händig människa som dessutom är proffs lämna över sin ögonsten till en annan mek och dessutom betala så mycket pengar för en enkel service?
    Kan ju ha att göra med garantierna... Kanske lättare att slippa det, OM man är HD mekaniker.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Hur kan en händig människa som dessutom är proffs lämna över sin ögonsten till en annan mek och dessutom betala så mycket pengar för en enkel service?
    Jobbar själv som fordonsmekaniker och lämnar alltid in min Passat bortsett från då sommar o vinterhjul ska skiftas. Den enkla anledningen till att jag gör som jag gör är att det är så förbannat tråkigt att skruva med sitt eget skit efter en hel dag på jobbet där man har skruvat åt andra.
    Sen så slår det ju nästan aldrig fel att om man ska laga bilen på kvällen efter jobbet så är det alltid något mer skit som är trasigt eller behöver bytas när man håller på. Då är alla ställen där man kan köpa delar stängda och då får man slänga ihop skiten provisoriskt för att sedan fortsätta nästa dag igen, vilket suger big time.
    Värderar personligen min ledighet mer och betalar därför hellre ett par spänn för att någon annan gör grovjobbet åt mig så jag kan göra sånt jag gillar på min lediga tid, tex fiska

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Hur kan en händig människa som dessutom är proffs lämna över sin ögonsten till en annan mek och dessutom betala så mycket pengar för en enkel service?

  8. #8
    De tar 4000 kr för att byta olja och serva min bil. Det är inte mycket som skall göras på en service dock så jag gör det hela på en halvtimme. Nu åker ju inte jag Passat så det är ju inga större problem med bilen. Men för fyra tusen spänn kan jag ju ta ledigt flera dagar!

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    De tar 4000 kr för att byta olja och serva min bil. Det är inte mycket som skall göras på en service dock så jag gör det hela på en halvtimme. Nu åker ju inte jag Passat så det är ju inga större problem med bilen. Men för fyra tusen spänn kan jag ju ta ledigt flera dagar!
    Nu betalar jag iofs inte 4000kr för en service då jag har personalrabatt på delar och arbete, visst jag skulle kunna byta olja och filter på bilen själv men jag skulle aldrig kunna släcka servicelampan eller få dom uppdateringar som man kan få ibland då jag inte har tillgång till vag-com.
    Sen så tycker jag det är rätt så smidigt och slappt också, jag lämnar bilen på Engströms på morgonen på väg till jobbet och allt är fixat tills jag slutar.
    Jag skruvade alltid med min bil när jag var yngre och hade ett brinnande intresse för bilar och allt annat med en motor på i stort sett. Men nu när jag har blivit äldre och har barn, hund och fruntimmer så värdesätter jag min fritid med dom mer än att vara kvar på jobbet efter arbetstid och hålla på med min tyska hitler släde.
    Men om jag inte hade haft det yrket jag har så är jag helt säker på att jag förmodligen hade skruvat med min egen bil som en hobby

  10. #10
    @Sedtion: Ja, jag kan förstå att man inte vill lägga tid på vardagsbilen längre. Om det skulle vara något som det är mycket tråkigt arbete med så lejer jag också ut det. Men en vanlig service är så enkel och priset är så fullständigt vansinnigt. Bara materialet är ju helt orimligt. Flera hundra kronor litern för olja när jag köper longlifehelsyntetoriginalolja från Tyskland inkl. transport för 60:-/l!

    Nu var min kommentar till batbyggare från början. Hojen är ju roligare att pula med än en vardagsbil. Varför lämnar ett proffs in en hoj för vanlig service för flera tusen?

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Hur kan en händig människa som dessutom är proffs lämna över sin ögonsten till en annan mek och dessutom betala så mycket pengar för en enkel service?
    Årsmodell 2013 på hans åk, så det har säkert med garantin att göra, inte mycket att göra även om det tar emot. Du får ju inte ens skifta styre själv på en garantismittad HD utan att garantin ryker.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  12. #12
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Bohuslän
    Inlägg
    64
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av batbyggare Visa inlägg
    Jag betalade 4000kr för 160 mils servicen på Bike i Trollhättan.
    Då byttes olja och filter, sen kollade dom över dom andra vätskorna o kontroll drog viktiga skruvar..
    På offerten stod det 2,5 timmar arbete....det låter mycket.
    Jobbar själv med bilar o jag byter kamrem o servar en volvo på den tiden..
    Har hört att 800 mils servicen är saftig...
    800 och 1600 mil servicen är ungefär samma pengarna som 160 mil servicen. Skiljer högst några hundringar... Men däremot 2400 mil servicen kostar skjortan... Någonstans mellan 8000-10000 har jag för mig det va...

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Night rider Visa inlägg
    Men däremot 2400 mil servicen kostar skjortan... Någonstans mellan 8000-10000 har jag för mig det va...
    Fasen gör dom för dom pengarna, lackar om hojen och byter motor eller?

    Gäller det på alla nyare HD hojar eller är det bara på någon speciell motorvariant?

  14. #14
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    8-10 tusen lät sjukt mycket... Är det så dyrt att äga en V-Rod?? Jag lämnade in min Wide Glide på 2400 mila service, och det gick på 3500 kr, +- nån krona, minns inte exakt. Och jag tyckte DET var dyrt... :-(

  15. #15
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    4500 mil på mätaren, har gjort all service själv. Service och service, bytt olja och filter på femhundra mil, justerat kopplingsspel, + bytt en massa däck känns det som! Kör på commander 2 nu, verkar livsfarliga på blöt asfalt, huga.
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  16. #16
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Night rider Visa inlägg
    800 och 1600 mil servicen är ungefär samma pengarna som 160 mil servicen. Skiljer högst några hundringar... Men däremot 2400 mil servicen kostar skjortan... Någonstans mellan 8000-10000 har jag för mig det va...
    Den blir väl naturligt dyrare eftersom de måste lyfta ut eländet för att kolla att allt är ok...
    Den kan man i alla fall förstå. Men annars begriper jag inte varför det skall vara så förbaskat dyrt.
    Vill de att folk skall sköta service och så för garantier o.s.v. borde det vara billigare...
    Förutsatt att man nu inte gillar att "pilla sönder sin hoj".

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Bikerboy Visa inlägg
    8-10 tusen lät sjukt mycket... Är det så dyrt att äga en V-Rod?? Jag lämnade in min Wide Glide på 2400 mila service, och det gick på 3500 kr, +- nån krona, minns inte exakt. Och jag tyckte DET var dyrt... :-(
    De måste lyfta ur motorn helt för att göra ventiljusteringen...
    Det är väl bl. a. det som skiljer roddarna i pris från andra.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  17. #17
    Garantierna gäller ändå. Du får byta styre och vad som helst. HD försöker skrämma kunderna med orimliga villkor som aldrig håller i en domstol. De gäller under samma lagar som bilhandeln. Du har rätt att gå till en oberoende verkstad eller tom göra servicen själv bara den görs på rätt fackmannamässiga sätt.
    Skall man behöva lyfta ur motorn för att serva den!! I så fall skulle jag sköta all service utom den storoa så har jag pengar till den.

  18. #18
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2013
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    14
    Tackad: 0
    Jo garantin är ju ganska viktig när man har en helt ny hoj för nästan 200000kr...
    Är själv bil mek och bil trimmare men, som sagt stämpeln är viktig...där i emot så kommer jag göra vår servicen själv o stämpla med jobbstämpeln i slutet av boken.

    - - - Uppdaterad - - -

    För att ljustera ventilerna måste maskin ur...Men ramen är delbar runt motorn för just detta

  19. #19
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2013
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    14
    Tackad: 0
    Fick för mig att den skulle kosta 8-10000kr men det kanske är fel..den servicen kommer kanske på 2400mil som någon skrev här.

  20. #20
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Garantierna gäller ändå. Du får byta styre och vad som helst. HD försöker skrämma kunderna med orimliga villkor som aldrig håller i en domstol. De gäller under samma lagar som bilhandeln. Du har rätt att gå till en oberoende verkstad eller tom göra servicen själv bara den görs på rätt fackmannamässiga sätt.
    Skall man behöva lyfta ur motorn för att serva den!! I så fall skulle jag sköta all service utom den storoa så har jag pengar till den.
    Exakt så är det med lagstadgade nyfordonsgarantier och det vet jag för jag jobbat på med bilgarantier i 10 år snart.
    men när dom lagstadgade garantierna gått ut och det säljs på en extra garanti sätts egna villkor och måste följas för att garantin skall gälla.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Olije nivån på Twincam
    Av paq i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2012-12-18, 21:59
  2. Nivåreglerande stötdämpare
    Av HD-Alex i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-25, 21:05
  3. hur mycket kostar du?
    Av Machine head i forum Off Topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-07-02, 22:02
  4. Fredagsmys och dragracing på hög nivå!
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-17, 19:05
  5. Olika E-Märkningar i olika länder!!!
    Av admin i forum Custom & Byggen
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-27, 08:37

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •