Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Rocker c modifikationer!

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    Jul 2013
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    26
    Tackad: 0

    Rocker c modifikationer!

    Hej, till att börja med är jag helt ny här på forumet.
    Har precis köpt mej en HD rocker c -08 som jag tänker börja bygga om till vintern om pengarna räcker till!
    Det första som jag tänkt mej att bygga om är bakändan på den för att få bort "gapet". Jag har sökt runt en hel del och hittat massa olika lösningar, men den jag fastnade mest för var ett helt kit från thunderbike. Hittade bakskärm, sadel och tank som gör att hojjen får en helt ny look , till det bättre enligt min uppfattning.
    Länkar till sidan här: http://shop.thunderbike.de/en/Thunde...stretched.html
    Just den länken är till deras custom tank, men det finns en bild där man kan se hela hojjen från sidan som har bakskärm, sadel och custom tanken.
    Tycker den är sjukt snygg!
    Vad tycker ni, finns det någon som byggt om sin rocker till det här thunderbike kitet eller något annat liknande? Finns de andra billigare alternativ som ger "samma" look ? Kom med lite förslag, för just nu känns det som att jag snöat in totalt på det där kitet!

    Bifogar en bild på hojjen som den ser ut nu också!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer rocker.jpg  

  2. #2
    Grattis till hojen och välkommen!
    Kolla även in heartland kitten.
    http://harleyforum.se

  3. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    Jul 2013
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    26
    Tackad: 0

    Jo jag har sett heartland kitten men tycker inte dom är lika snygga plus att dom är lika dyr som hela de där thunderbike kitten... iaf på dom sidor jag har kollat.

  4. #4
    V.I.B Fonves avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    683
    Tackad: 6

    Du har även Rocket Bob.

    http://rocketbobs.biz/shop/index.php...&product_id=94

    Grattis till hojen förresten och välkommen hit!
    SB 2008. Min egen "flamma"!

  5. #5
    Tjena

    Du har helt rätt. Rockern har otrolig potential när det gäller att bygga om.
    Men den ser galen ut orginal...som alla andra hd orginal.
    Håller med om att glappet mellan skärm och sadel ser helt sjukt ut. Det kittet du tittar på är väll ca 20 k +Arbete skulle jag tippa med lack.
    Det går att göra en egen bakskärm av ett skärmämne ca 1600 kroch köpa en Danny Gray sadel ca 4500kr och göra ett tanklyft.
    Ser helt ok ut för under 10k målat och klart.
    Då kan du även byta krona.
    Så du får bort den smala jävla sportster kronan.
    Som är minst lika störande som skärm sadel missen.
    Fattar inte hur dom kan sätta 49 mm ben i smal krona. Den blir så mycket bättre med 250 mm krona.
    Blir helt annan hoj.
    Lycka till
    Micke
    Det är aldrig för sent att ge upp

  6. #6
    V.I.B
    Reg.datum
    Jul 2013
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    26
    Tackad: 0

    Latjo; Stämmer bra att det blir kring 20k. Håller med om att kronan är väldigt smal, har redan hunnit med att kolla på åtgärder till den Funderade även i framtiden på att byta ut hela framgaffeln inkl kronan till en gaffel som är lika bred hela vägen (vet ej om det finns ett gemensamt namn för dom?) typ sjp fatglide 250 fast någon billigare variant.
    Angående bakskärmen du skriver om att göra själv, är det mkt jobb att få den att sitta i ramen istället för svingen? Krävs ju tillgång till en del verktyg, svetsar och besitta endel kunskap känns de som? Svetsare är jag så det löser jag isf, men då jag är helt ny inom HD branchen vet jag inte om det första jag vill ge mej in i är att bygga en egen bakskärm men det kanske inte är så svårt?
    Blir det verkligen snyggt att bara höjja orginal tanken ? Har inte sett någon bra bild där jag blivit övertygad ännu, och flera jag läst om tycker inte det duger. Därför funderar jag på nån custom tank, men den på thunderbike är ju sjukt dyrt jämfört med många andra hur kan det komma sej? Är dom billigare tankarna kanske utan soppapump och dom dyrare inkl pump och därav priset? Måste man isf ha en ny pump om man byter tank, man kan inte använda orginalpumpen??
    Många frågor här och det här är bara början, tankarna har satts i rullning rejält!

    - - - Uppdaterad - - -

    http://shop.thunderbike.de/en/Thunderbike-Parts/Frame-Suspension/Forks-Tripletrees/Thunderbike-Front-end-V-Tech-Closed-4-rake-single-disc.html
    Tycker dom är sjukt feta, dock sjukt dyra alla liknande jag hittat!

  7. #7
    Tjäna

    Visst krävs det lite jobb att göra en skärm. Men kan du svetsa tror jag inte du kommer ha några problem med det.
    Köp ett lite bredare skärmämne klyv det på mitten anpassa bredden och svetsa ihop. Slipa och lacka.
    Du kan även ta hjälp av någon byggare och få något unikt för samma pengar som kittet kostar. (lite roligare att ha en personlig look).

    Vill du sätta skärmen i fenderstrutts. Går det självklart att svetsa fast fenderstrutts från någon vanlig softtail.
    Har sett några som inte fått till höjden på skärmen riktigt.....ser ut som Crossar (gäller även skärm kitts) om man tittar bakifrån.
    Finns dom som kapar orginalskärmen men det blir lite så där oftast. (fästena sitter lite för högt)
    Jag tycker skärmen ska gå över navets centrum till ca kl 13-14 annars ser man rakt in under skärmen bakifrån vilket gör att den ser ut att sitta väldigt högt över däckets slitbana.
    Men smaken är som baken....det är det som är kul med att göra något eget

    Att tankhöja tycker jag blir riktigt bra.
    (Jag skulle tankhöjt min om jag inte hade förlängt gaffeln och rejkat ut kronan. blir för tight mellan överkrona och tank)
    Finns några här på forumet som tankhöjt vilket blivit riktigt snyggt.
    Sök även micha Popps hoj (ursäkta stavning) Finns lite bilder på den på forumet
    som jag tycker blev jävligt fin den är tankhöjd några tum om jag inte minns fel.

    Soppa pumpen ingår aldrig när man köper tank och du kan använda den gamla. Man betalar för designen och fabrikatet...precis som med allt annat.

    Lycka till det är en lång vinter...

    / Micke
    Det är aldrig för sent att ge upp

  8. #8
    V.I.B
    Reg.datum
    Jul 2013
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    26
    Tackad: 0

    Latjo ; till att börja med, riktigt fina hojjar du har jag såg dina bilder !
    Jo jag vill sätta bakskärmen i fenderstrutts, tycker det blir snyggare i min smak och det är ju precis som du säger smaken är som baken det är det som är charmen med det här hojj intresset! Har även en gumma som vill åka med till och från så av den anledning också känns det som det bästa alternativet då jag kan sätta en sockerbit på bakskärmen sen när hon ska med utan att hon ska behöva åka stelbent.
    Tror jag kollar upp om man hittar fenderstrutts från någon annan softail till att börja med och kör på din ide där !
    Hade velat ha en stretchad tank iaf för att få sadeln längre ner och om du kollar på thunderbike principen av deras sadel/bakskärms lösning så ser det ut som att sadeln hamnar just längre ner där vilket eliminerar "cross bakskärms" problemet om jag inte är helt ute och cyklar nu? Det står även på deras tank "incl fuel pump" så ja antog att den följer med då?
    Hade kanske varit en ide att stretcha och höjja orginal tanken annars också..

    Tack för all info jag fått än så länge , ser fram emot det här sjukt mycket och som sagt smaken är som baken inget illa menat åt nån ifall man råkar tycka deras stil inte passar en själv!

  9. #9
    Tjena igen
    Jag tycker du ska fundera lite på stretchtank. Sadelämnet på den nya sadeln avgör var den hamnar.(för du ska väll byta sadel)
    Kolla på min Rocker . Det är rätt tight mellan skärm o sadel. Och då sitter skärmen tightare mot däcket än original skärmen.
    (Det jag tycker ser ut som Cross hoj är när avståndet mellan skärm och däck. Inte sadel och skärm.)

  10. #10
    V.I.B
    Reg.datum
    Jul 2013
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    26
    Tackad: 0

    Jag förstod att du menar avståndet mellan skärm och däck.
    Vet inte hur jag ska förklara hur jag menar riktigt , men om sadeln (som jag givetvis ska byta ) kommer längre ner så bygger man ju bakskärmen automatiskt längre ner va ? ja menar den ska ju följa sadeln ? Och gör man så så kommer avståndet mellan skärm och däck krympa utan att man ens sänker hojjen, kanske tänker helt galet nu ? Problemet blir ju då att man måste göra så att dämparna inte kan gå ihop lika mkt så skärmen inte tar i.
    Är som sagt ganska grön inom det här men det är så jag förstått principerna på bakskärms lösningen där jag kollat iaf..
    Hade gärna haft längre tank så sadeln kommer längre bak/ner , tycker de blir snyggare..

  11. #11
    Monterar du exempelvis en sadel från Danny Gray sänker du sitthöjden rejält.
    Sadeln ligger då endast några cm från bakskärmen.
    För att få den ända intill krävs sänkning av hojen.
    Avståndet mellan däck och skärm kan ej påverkas då skärmen sitter monterad i svingen. Då krävs modifierade fästen eller ny skärm.
    Bilden visar Danny Gray utan sänkning.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1376081640.619175.jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	19,5 KB 
Id:	12602

  12. #12
    Helt rätt

    Det va det jag menade när jag skrev att sadelämnet påverkar utseendet.
    Det är aldrig för sent att ge upp

  13. #13
    V.I.B
    Reg.datum
    Jul 2013
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    26
    Tackad: 0

    rocker c10 ; ska ju dock inte ha en bakskärm som sitter i svingen.....

    Latjo, var det mej du svarade åt ? isf hur motverkar man det där med bakskärm/däck på lättast sätt.. finns de nå stoppar att sätta så inte dämparna går ihop lika mkt?

  14. #14
    Alla rockers har skärmen i svingen. Det är det som är rockertail....
    Lösningen är att ha skärmen i svingen då kan du lägga den nya skärmen riktigt nära däcket.

    Eller airride men det kostar några kronor...
    Alternativt skiter du i fjädring o kör stelt. Blir altid snyggast men det är rätt fostrande att åka långt...

    Det är bara börja såga i grejerna. Blir det inte bra får man bygga om tills man blir nöjd
    Senast redigerat av Latjo den 2013-08-10 klockan 13:01.

  15. #15
    Välkommen hit! Trevligt med en till Rockeråkare

  16. #16
    V.I.B
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    10
    Tackad: 0
    Hallå! Är ny på forumet köpte första HD:n i somras,valet föll på en Rocker c -08,jag hade tänkt byta till ett dragbarstyre till vintern och skulle gärna vilja ha lite tips.... Jag är oerfaren vad gäller att både bygga om och hitta ställen att köpa delar på.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Agaton Visa inlägg
    Hallå! Är ny på forumet köpte första HD:n i somras,valet föll på en Rocker c -08,jag hade tänkt byta till ett dragbarstyre till vintern och skulle gärna vilja ha lite tips.... Jag är oerfaren vad gäller att både bygga om och hitta ställen att köpa delar på.
    Har bytt styre på en Rocker en gång. Lite speciellt då det är delat i två halvor. Riserspaketet funkar alltså inte. Men skaffa vanliga risers för Harley sen kan du montera på vilket styre du vill i princip. Elkontakterna för kontrollers sitter överdrivet dumt under tanken, det går att komma åt utan att ta av men väldigt bökigt och trångt. Elen är dragen i styret så du bör köpa ett styre som är förborrat, alltså utan pressning. Går att borra själv men skönt att slippa.

    Skaffa även en servicemanual, aldrig fel.

    Risers Rocker, väldigt speciella. Dock har du standard 3.5" CC-mått på kronan=tar vanliga risers eller ett styre med inbyggda risers.





    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  18. #18

  19. #19
    En variant till. Misstänker detta styret är H-D originaltillbehör.
    http://www.hotbikeweb.com/features/0.../photo_04.html



    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  20. #20
    V.I.B
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    10
    Tackad: 0
    Tack för tipsen! Jag har sett nån annons på en rocker med streetslammer styre,det såg ut att vara rätt stuk och vad jag förstår är det harley original ,men nån här kanske vet?

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Rocker delar
    Av Latjo i forum Säljes
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-07, 19:47
  2. Rocker däck
    Av Latjo i forum Custom & Byggen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-05, 22:02
  3. Fiska upp en Rocker
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-12-03, 15:09
  4. Rocker långgaffel.....
    Av admin i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-10-01, 16:16
  5. Rå Rocker....
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-23, 10:03

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •