Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
Problemet är att nästan ingen som uttalar sig vet något. De vet ofta inte ens att man mäter viskositeten i Cst!
Det är svårt att bedömma efter olika anektdoter på olika forum och subjektiva observationer på enstaka motorer.

Hursom, jag är helt övertygad om att syntet är det bästa. Nu när jag har sagt det så kan jag säga att jag kör på mineral! Varför?

Syntet är bra vid mycket låga och mycket höga temperaturer och så håller oljan längre. Jag ger upp när det går under -2 grader och en stor motor som inte klarar av att ens ge ifrån sig 100hk blir ju inte speciellt varm. Eventuellt i Nevada!

Olja byter jag varje höst så livslängden har jag ingen nytta av heller.
Kanske att jag skulle överväga syntet om jag hade turbo, och mest för turbon skull. Men det går nog bra med en 20w-50 också.

Bilen däremot går med helsyntet.
Det är rätt att köra bilen på syntet, det var ju luftkylda motorer som inte skall köras på det.
Jag har snart kört 1000 mil med turbon både med syntet o mineral nu och märker ingen skillnad mer än att den slutat ta olja, temeraturmässigt eller färgen ser jag ingen skillnad på. för övrig går den tyst o fint eller som kulor o krut