I alla år har jag alltid sagt att man skall köra på det som tillverkaren rekommenderar men väldigt många tycker att det inte duger och vill använda sig av "bättre" oljor som tex syntetolja i Harley-Davidson.
Jag vill ju inte vara någon bakåt strävare så i våras tankade jag i 10w60 syntetolja för att testa, anledningen till att jag vågade är just att den numera finns som 60 för syntetoljor är lite tunnare trotts samma viskositet, tappa ur varm miniral vs syntet så är den senare som vatten nästan.
våren gick bra märkte egentligen ingen skillnad normal förbrukning dvs justera nivån med några droppar typ,Under semester turen runt i dom Baltiska länderna började det ta desto mer på dom 400 milen tog den en liter ungefär och fortsatte ta olja här hemma.
Sen byggde jag turbon och jag började få ett missljud från bakre lyftarna lät det som efter att man startade upp motorn en stund efter den hade varit riktigt varm.(tystnade efter ca 5-10 sec)
Mina funderingar blev då att eftersom jag körde på 10W- olja köpte jag 20w- olja som det skall vara med det hjälpte inte, lyftarna blödde ur ändå.....skit också skall man behöva köpa nya lyftare redan under 3000 mil men som ett försök till då köpte jag den billigaste 20w-50 miniraloljan som H-D rekommenderar och nu har jag kört ytterligare dryga 300 mil och den är både tyst och oljeförbrukningen är inte märkbar.
Var och en får ju dra sina egna slutsatser om detta men jag vet ju vilken olja jag kommer att köra på i fortsättningen.