Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Rostproblem !

  1. #1
    Harry Parkinson
    Guest

    Rostproblem !

    Jag har en Street Bob som jag köpte ny -08 som bara rostar trots puts. Den står utomhus på sommaren (jag använder den som utomhusfordon), men det borde den tåla. Är det bara jag som tycker att Harley har bedrövlig kvalitet på kromet och är det någon som har en idé om hur man stoppar förfallet ? Autosol, rostätare eller helt enkelt byta märke ?

  2. #2
    Inget kul tips kanske men putsa den med lite 5-56 efter tvätt. Fungerar fint

  3. #3
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Var rostar den?
    Bor du nära havet?

  4. #4
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Tyvärr börjar det bli problem med kromat och rost. Har förstått att det även kan gälla andra märken.

    I denna tråd finns det en del tips:

    http://www.hdtalking.com/touring_models/35409-rust.html

    Denna tråd tar också upp problem med rost på ny hoj...

    http://www.hdforums.com/forum/tourin...new-flhtk.html

    Annars i värsta fall, OM ekonomi finns...
    Kroma om det så det blir riktigt lager med tålig krom... Eller så pulverlackar du "eländet"!


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  5. #5
    V.I.B jossis avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    324
    Tackad: 0
    Vissa delar vaxar jag

  6. #6
    Harry Parkinson
    Guest
    Fälgar, ekrar styre, gaffelben, blinkerhållare. Bl.a. Bor i Göteborg där luften kan vara rätt saltmättad, men problemet är störst på denna hojen. Jag har klarat mig bra tidigare.

  7. #7
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    Trots att jag sällan putsar mina fordon och vaxar nästintill aldrig,så har jag aldrig haft bekymmer med rost på synliga delar, jag har fått för mig att det beror på att jag alltid använt Turtle superwax som tvättmedel (låter som reklam ,jag vet) kanske är det därför eller bara tur vad vet jag?

  8. #8
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Förklaring till rost på nyare hojar är säkert sämre krom behndling på vissa detaljer på nyare Harleys. Besparings ivern och vinst intresset är stort hos aktie ägarna. När ekonomerna får för mkt makt blir det skit med det mesta...

  9. #9
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Men assååååå
    Rost kommer ju från under kromet.
    Dåligt stål med rostporer i kan vara problemet, men jag tror att någon gång har den hojen varit utsatt för väldigt saltmättad luft.
    Saker som kemikalier i garage eller salt på golvet från bilar som det runnit salt från på vintern gör att hojar rostar.
    En kompis hade en pressenning på sin hoj och den stängde in luften där under och den va fan rostig överallt redan när den va 3 år gammal.

  10. #10
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Jag har bytt ut de flesta delarna på min Street Bob innan den hade en chans att rosta Har varit en pågående ombygg sen jag har köpt den med olika styren, fälgar, backspeglar, avgassystem, fjädring, fenders etc. Visserligen har jag bytt till svart och en hel del delar är pulverlackerade så rost är begränsad..Liksom Benny har jag alltid använt superwax som tvättmedel och på vintern WD40 på ekrarna och några andra ställen på höjen.
    Det enda ställe där jag har rost är på den 09 kort fender jag monterade runt bakljus, den fender har faktiskt knäckt båda sidor av ljusen som jag har läst är ett vanligt fel på denna typ av fender.
    Jag tror faktiskt att de nyare Harleys från runt 09 och uppåt har dålig kvalitet. Nästa gång du byter ut dina däck kontrollera insidan av fälgarna för rost, var en anledning till en vän till mig hade en punktering på sin Street Bob.
    Medan vi pratar om rost, när var sista gången du kollat ​​alla dina säkringar och anslutningarna ? Jag har mina ett par gånger, rengörde dem och smörade dem med Electrical Contact Lubricant

  11. #11
    Kan rekommendera att man lackskyddar hojen med jämna mellanrum och då även kromet. Det skyddar bra från syre och fukt. Dagens krom håller inte alls samma kvalité som förr vilket beror en hel del på hårdare miljökrav. Sen är det tyvärr så att om man vill hålla den riktigt fräsh under lång tid bör man nog ha ett torrt och rent garage till den och låta bli att köra då det regnar samt tvätta regelbundet så inte skiten sätter sig.

  12. #12
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Har liksom Benny och Bikebandit använt Turtles supertvätt i många år (utom på den matta lacken) på våra hojar.
    Den rost jag sett är änden på styraxeln i underkronan som rostade efter bara några mil.Annars har de klarat sej bra.
    Har hojarna förvarade torrt inomhus när de inte används.

    Har sett folk som haft hojar i oisolerade råa containers och även ute på vintern under snön,helt otroligt.

  13. #13
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Själv använder jag glansschampo från Turtles eller Sonax. Fungerar kanon hittills på de fordon, som jag använt det på. Någon gång mellan varven går jag på med vax också för att skydda, plus att jag försöker putsa upp andra detaljer. Jag är noga med att torka av (åtminstone hojen) direkt efter tvätt med sämskinn, så den blir torr och slipper fula, intorkade vattenfläckar (tyvärr har inte maken vart lika noga till min förtret).

    Rostskyddet och speciellt många kromdetaljer numera är undermåligt, som någon ovan nämnde p.g.a. miljöskäl. Men har man "cash", så kan man ju alltid vända sig till en firma, som kromar om det. Har sett pedantskötta Harley´s rosta i kromet på nolltid, som faktiskt vart i princip nya. Och det är ju hemskt trist att se, med tanke på vad en hoj kostar numera.
    Däremot tror jag att man kan minimera rosten, om man sköljer/tvättar den (om man vart ute i skitväder) och inte bara de gånger man vill flasha för polare på någon mc happening. Och visst kan förvaring hjälpa också, men inte om man slarvar med hojen från start och/eller förvarar andra saker som kan inverka på rostbildning (hojen kanske delar plats med bilen, som är full av salt på sin "hydda").


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  14. #14
    V.I.B Contributor
    Boba Fetts avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Tackad: 2

    Citat Ursprungligen postat av Noyen Visa inlägg
    Har liksom Benny och Bikebandit använt Turtles supertvätt i många år (utom på den matta lacken) på våra hojar.
    Den rost jag sett är änden på styraxeln i underkronan som rostade efter bara några mil.Annars har de klarat sej bra.
    Har hojarna förvarade torrt inomhus när de inte används.

    Har sett folk som haft hojar i oisolerade råa containers och även ute på vintern under snön,helt otroligt.
    Jag blir mörkrädd när jag hör sånt här Då jag håller på med rostskydd till vardags med bilar så undrar man om Harley sprutar något rostskydd i hålrummen?

  15. #15
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Den här hojen står ute året runt, känner inte ägaren men man önskar att han miste vårdnaden om den för miss skötsel.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  16. #16
    V.I.B Contributor
    Boba Fetts avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Tackad: 2

    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Den här hojen står ute året runt, känner inte ägaren men man önskar att han miste vårdnaden om den för miss skötsel.

  17. #17
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av Boba Fett Visa inlägg
    Jag blir mörkrädd när jag hör sånt här Då jag håller på med rostskydd till vardags med bilar så undrar man om Harley sprutar något rostskydd i hålrummen?
    Det är jag tveksam till

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Rost på ramben.jpg 
Visningar:	46 
Storlek:	38,5 KB 
Id:	12623

  18. #18
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Ibland måste man bara .. skulle bli galen annars
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00046.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	68,1 KB 
Id:	12625

  19. #19
    V.I.B Contributor
    Boba Fetts avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Tackad: 2

    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    Ibland måste man bara .. skulle bli galen annars
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00046.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	68,1 KB 
Id:	12625

  20. #20
    Harry Parkinson
    Guest
    Idag har jag legat i trädgården på sommarstället på Orust och polerat ekrar på framhjulet och imorgon blir det bakhjulet. Till slut skall man väl vinna rostmatchen mot Harley. Tack för alla tips !

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •