Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Rostproblem !

  1. #21
    Någon som har lämnat in hojen på en rostskyddsbehandling? Kanske vore värt att rostskydda stänkskärmar undertill samt ramen då det svenska klimatet är som det ibland, inte minst här på västkusten.

  2. #22
    Hagis
    Guest
    Jag körde med biltemas värmebeständiga rostskydd på sprayflaska innan jag började grunda hojen! Funkar utmärkt om man inte vill vara övernoga och smeta mönja på allt :/


    I'll slap you so fuckin hard it will feel like a freight train...

  3. #23
    Är det med tanke på vinterförvaring eller även på sommaren?

  4. #24
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    För en massa år sen såg jag en annons i tidningen om en kawa z900 från 74 som skulle va i nyskick.
    Jag körde ut till gubben som hade lantbruk.
    Hojen hade stått i 15 år i en lada...
    Well vi kom ut till hojen och värre har jag nog aldrig sett.
    Det var bara en brun stor klump.
    Gubben såg att jag blev chockad, så han sa att han skulle bara spola rent den först.
    Grejen var att gubben sprutat en slags fett på hela hojen innan han satte in den och med lite varm avfettning och högtryckstvätt stod den där igen som ny....
    Tom kedjan såg ut som ny.
    Ville bara tipsa om ett annorlunda sätt att förvara hojar, haha.
    Och jo det blev köp och den gick dödsfint.

  5. #25
    Jag jobbade utomlands i 1 1/2 år för drygt tio år sedan och min gamla Electra fick ställas undan i ett fuktigt uthus på en lantgård. Jag sprutade hela hojjen med 5-56 och lade bomullslakan över. Det blev inte en prick trots att 5*56 är ganska tunt och inte så bra skydd, men ostört så håller det ett tag. Om det är för sommarbruk så spruta linolja eller liknande under skärmarna. Det verkar som krom och annat var mycket bättre förr, min 1977a FLH har inte en prick efter 35år.

  6. #26
    Min cykel förvaras i ett varmt torrt garage och körs i princip aldrig i regn. Ändå har det börjat komma ut rostfärg från dräneringarna längst ner i ramen. Men det är kanske inte så konstigt om den är helt obehandlad inuti, det kommer alltid in lite vatten vid tvätt. En rostskyddsfirma borde väl kunna spruta tectyl eller liknande i ramen för att undvika eventuella problem i framtiden även om den troligen skulle klara sig rätt många år ändå.

  7. #27
    Häll i lite linolja själv.

  8. #28
    Ska de inte sprutas in då så det fördelas jämnt och kommer in överallt?

  9. #29
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    Hej alla

    Jag saknar rostfritt. Skulle vilja ha mer rostfritt och just slippa detta med krom som släpper.
    Krom är perfa för en utställningshoj, men på en brukshoj vill jag iaf ha mer rostfritt.
    Rostfritt får dessutom en cool look när den poleras tycker jag.
    Synd bara att många tillverkare inte erbjuder mer rostfria prylar...

    Dessutom, på rostfria prylar går det ju att svetsa Inte helt fel...

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Ska de inte sprutas in då så det fördelas jämnt och kommer in överallt?
    Men det kryper en hel del själv också.

  11. #31
    V.I.B Contributor
    Boba Fetts avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Tackad: 2

    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Ska de inte sprutas in då så det fördelas jämnt och kommer in överallt?
    Det är riktigt. För att det ska bli bra så ska det skjutas in som vi säger på jobbet. Att bara hälla/dutta hjälper inte nåt ! Tryck på som fan och låt det rinna av 1 dag.

  12. #32
    Var förbi med hojen hos en rostskyddsfirma för ett tag sedan. De tog ett munstycke och sprutade in flytande vax med tryckluft i ramen på lite olika ställen. Kostade bara en hundring och sedan dess har det inte kommit ut något rostfärgat vatten från dräneringarna. Fick även med mig en flaska vax som jag tänkte pensla på själv på utsatta ställen. Sen blir det en ordentlig tvätt inför vintern och på med fireglaze lackskydd vilket borde ge kromet och lacken lite bättre motståndskraft.

    Ser man till att tvätta av ordentligt, lackskydda och pensla på vax på utsatta ställen varje höst och har hojen i garage och undviker regn i den mån det går så vore det väl fan om det skulle börja rosta.

  13. #33
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 127
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av LaDaille Visa inlägg
    Hej alla

    Jag saknar rostfritt. Skulle vilja ha mer rostfritt och just slippa detta med krom som släpper.
    Krom är perfa för en utställningshoj, men på en brukshoj vill jag iaf ha mer rostfritt.
    Rostfritt får dessutom en cool look när den poleras tycker jag.
    Synd bara att många tillverkare inte erbjuder mer rostfria prylar...

    Dessutom, på rostfria prylar går det ju att svetsa Inte helt fel...
    +1.är heller inte så mkt för en massa krom.

  14. #34
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Var förbi med hojen hos en rostskyddsfirma för ett tag sedan. De tog ett munstycke och sprutade in flytande vax med tryckluft i ramen på lite olika ställen. Kostade bara en hundring och sedan dess har det inte kommit ut något rostfärgat vatten från dräneringarna. Fick även med mig en flaska vax som jag tänkte pensla på själv på utsatta ställen. Sen blir det en ordentlig tvätt inför vintern och på med fireglaze lackskydd vilket borde ge kromet och lacken lite bättre motståndskraft.

    Ser man till att tvätta av ordentligt, lackskydda och pensla på vax på utsatta ställen varje höst och har hojen i garage och undviker regn i den mån det går så vore det väl fan om det skulle börja rosta.
    Jag kliar mig i huvudet och blir riktigt fundersam, är det inte bäst o låta bli helt o köra, jag menar du kan ju få stenskott eller en repa i den om du använder hojen.
    För min egna del använder jag hojen som ett bruksfordon oavsett vad det är för väder, drygt 2000 mil blev det i år, har ju varit en bra sommar men det skulle bli jobbigt om man skulle låta bli regn...visst är min hoj sliten men va gör det, jag njuter av varenda meter jag kör.................
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  15. #35
    Så bara för att man är mån om hur ens hoj ser ut ska man inte köra med den? Har sett hur en del bara några år gamla HDs ser ut efter att ha använts i nordiskt klimat och det är inte alltid en munter syn. En HD kräver mycket kärlek om den ska se fin ut länge och för mig är det ett nöje att ge den det. Vad ska man annars pyssla på vintern när det är mörkt och trist ute?

  16. #36
    V.I.B jossis avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    324
    Tackad: 0
    Några rostproblem har jag väl inte sett på mina hojar möjligtvis lite ytrost i något gängat hål eller liknande , man måste ju kunna använda grejorna
    klart är det värsta skitvädret tar jag hellre bilen men hojarna rullar allt i dåligt väder emellanåt också

    vaxar o putsar man grejorna ibland skall det väl inte va nåt problem

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •