Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Bilfråga...

  1. #1
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Bilfråga...



    Sitter och kikar runt lite... Tänkte kolla hur andra resonerar. Nu handlar det om fyra hjul och helst mycket låg bränslekostnad...
    Kravet för låg bränslekostnad är max 0.5 liter/mil blandad körning (gärna lägre).
    Misstänker att det finns en del motorkunniga här inne, som kan mer än Harley.

    Skulle vilja veta vad ni har för tankar, tips och råd om dessa olika saker:

    1. Bilen får kosta max 50-60 000 kronor. Vad hade ni valt och varför?

    2. Bilen får kosta upp till 100 000 kronor. Vad hade ni valt och varför?

    3. Vissa bilar är billiga i drift (då gällde det bränslekostnaden. Service och delar kan ju fortfarande vara dyra), men oftast mycket dyra som nya. Detta speglar sig mellan varven i väldigt högt begagnatpris också. Vad är det som gör att t ex vissa bränslesnåla Audi bilar fortfarande har ett förhållandevis högt begagnat värde även om de rullat 20-30 000 mil. Och hur långt kan man antaga att en sådan bil kommer att rulla? Förutsättningen är att de skötts noggrant under tiden.

    4. Är kamkedja att föredra på en bil? Speciellt om den är tänkt att användas som "lång pendlings fordon"?

    5. Hur står ni er till hybrid motorer? För- och nackdelar?




    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  2. #2
    Så här tänker jag.

    Ofta är den största kostnaden på en bil värdeminskningen. Du är inne på att köpa begagnat och det är jättebra. Bränslekostnadens påverkan är överskattad. Men kör du väldigt mycket spelar den in.
    Om en dieselbil drar 0,5l/mil och motsvarande bensinare 0,7 och priset skiljer 40 000 kan du räka ut hur många år det tar innan du når break even.
    Köp inte större bil än du behöver. Men en bil i Golfklassen med 1,6 liters bensinare är oslagbar i användbarhet, komfort, säkerhet och ekonomi. Golfklassen är ju tillräckligt stor för att funka nästan till allt.
    Typ alla bilar idag är bra, några riktiga katastrofer finns inte längre. Därför kan det vara bra att köpa en bil med dåligt andrahandsvärde/status, då får man en nyare bättre bil för pengarna.
    Amerikanska bilar har taskigt rykte som dåliga och bränsletörstiga, så de kan vara bra köp då det inte är sant. Många är dessutom billiga att serva och reparera. Fiat är en annan favorit, mycket bättre än sitt rykte. Peugeot har uselt andrahandsvärde, men jag skulle kanske föredra Fiat ändå pga bättre kvalitet. Kolla en Fiat Bravo, snygg och bra bil i Golfklassen. Audi är överskattat, har en hel del kvalitetsproblem och är svníndyra att reparera och serva.
    Det är klokt att fundera på sådant som kamkedjor vs remmar. Tänk även på partikelfilter och annat dyrt som vissa bilar skall ha byte av.

  3. #3
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    stroker49... Tackar för svaret. Jo, jag kör ju en hel del, blir liksom 17 mil varje dag jag skall jobba. Och nu sitter jag och funderar på om jag skall finna en bil som går billigare än den jag har. Så visst gör någon dl stor skillnad för mig då.
    Om jag räknar från de billigaste jag funnit (begagnade), så drar de från 0.3-0.5 milen. I första fallet är det en diesel (som gått rätt långt, men motorexperter säger är ett bra begagnat köp trots alla mil eftersom bilen då skulle vara prisvärd) och i de senare fallen snackar vi bl. a mindre bilar á la Toyota Aygo, Peugeot107, C1 och liknande (som kan ha gått rätt ok med mil om man ser till summan vid inköp). Och jag kör ju idag en bil som snittar max 0.7 liter/mil. Det skulle kunna innebära i bränslebesparing (har räknat på bensin, oavsett om det legat närmare 14 kr eller 15 kr) strax över 1000-2000 kr/arbetsmånadens resor, beroende på om den drar 0.3 l/mil eller 0.5 l/mil.

    Men visst, sedan finns det andra faktorer med, som skatt, försäkring, delar, service osv.

    - - - Uppdaterad - - -

    Och en "nyare" mindre bil kan ju vara miljöfordon med, vilket gör att skatten är mycket låg. Och med lite tur så är försäkringen jättebillig i början med, OM bilen är ny nog med mindre mil på mätaren.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  4. #4
    17 mil per dag, då antar jag att det är mer eller mindre att åka på landsväg? Då vill du inte sitta och lida i en Aygo! Dels är en så liten bil högljudd och dessutom mindre säker. På landsväg spelar inte tyngden och storleken lika stor roll för bränsleförbrukningen som i stan heller. Även om du inte behöver en större bil för att frakta saker eller passagerare så skulle jag gå upp till Golfklass. Fiat Bravo, Toyota Auris (dyr men bra!), Hyundai i30, Kia Ceed... Det finns massor bra.
    Hur dålig är din nuvarande bil, det billigaste är att behålla vad du har och köra tills hjulen ramlar av!
    Överväg att köpa från handlare. Tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen kan vara värt en del!
    Pruta hårt, det är ännu mer köparens markand än på hojjar!
    För 50 000-60000 får du en kanonfin bil. 100 000 är rena lyxkonsumtionen, det får du en fin BMW 5-serie för.

  5. #5
    V.I.B
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    västmanland
    Inlägg
    137
    Tackad: 0

    Vad du än gör köp inge Audi,för fyfan vilket skit det är.

  6. #6
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Amazon


    Gott skick mellan 35-50,000kr
    Försäkring - 1000kr
    Skatt - 0 kr
    Dra . 0,8
    Reservdelar - billig
    Pålitlig - yep!
    Svensk - 100%
    Värdeminskningen - Inte så mycket som en modern bil och om du tar hand om det kanske ingenting.

  7. #7
    V.I.B
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    västmanland
    Inlägg
    137
    Tackad: 0


  8. #8
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    En Think! Men den dyrare varianten är att föredra för den har extra stor kabelvinda Men nackdelen är att man får backa tbx så att sladden rullar in sej igen
    Senast redigerat av xbones den 2013-09-25 klockan 23:04.
    There are no problemsonly solutions

  9. #9
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Bikebandit... Nja. Amazonen drar ju t o m mer än min nuvarande...

    - - - Uppdaterad - - -

    stroker49... aha.. har kikat lite på Toyota Auris också...


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  10. #10
    Toyota är lite väl dyra som begagnade. Men det finns en anledning, de är fruktansvärt bra.

    Jag har haft flera nya Toyota och de är kanske inte världens mest spännande, men bra! Jag har jobbat inom Toyota (gaffeltruckar) och haft möte men en av gubbarna Toyoda i Japan. När de håller på med produktutveckling är de helt kompromisslösa när det gäller kvalitet. Att göra vinst är tex underordnat.

    Yaris är ju bra men frågan är om den inte är lite för liten för mycket landsvägsåka även om den är ett nummer större än Aygo. Beror vad du står ut med. I den klassen ("Poloklassen") finns ju i så fall många bra bilar också.

    Angende hybrid: Förutom Opel/Chevrolet Ampera/Volt och någon Toyota sä är de flesta inte plug in hybrider utan går helt på bensin (tex de flesta Prius). Laddhybriderna kostar skjortan och går aldrig att räkna hem. Hybriderna är ju mest motiverade i stan, på landsväg går de ju på bensinmotorn hela tiden ändå. Annars kan du få en Toyota Prius for drygt 80 papp och det är en fantastisk bil. Men kanske inget för dig. Du kan helt glömma att tex ha dragkrok på en Prius. Vad har du för sådana praktiska tankar?

    Åter igen, drivmedlet är kanske halva bilkostnaden! Du ser den kostnaden varje gång du tankar men värdeminskning och annat elände ser du inte på samma sätt varje dag!

  11. #11
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    stroker49... Dragkroken är inget måste. Plus att jag har haft små bilar förr, så jag är inte lika nogräknad. Det är nog mer kostnaden som spelar roll, bara fordonet är ok nog.
    Skall kolla om jag har råd att få loss pengarna, för det hade gjort en del för min ekonomi i alla fall.
    I många fall föredrar jag mindre bilar med, eftersom vissa parkeringar är hopplösa.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  12. #12
    Du åker så långt så diesel kan vara bra för dig.
    Om du kan tänka dig en liten bil men ändå inte mikroliten så finns många fina tex någon sådan här http://www.blocket.se/stockholm/Yari....htm?ca=14&w=3

    Allt är ju också billigare på en mindre bil, däck tex. Och då blir det mer pengar över till HD och hojjfester!

    Min mor har en gammal Yaris men bensin, första gången mina föräldrar åkte långt så fick hon min far att stanna och tanka då hon trodde bensinmätaren var trasig då den knappt rört sig på 40 mil!

  13. #13
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Svågern köpte en Polo 03 för två år sen för 32000. En 1.4 och den går på 0,4 på landsvägen. Har åkt med den till landet tex med 5 pers och det funkar. Han har iofs fått byta ena fjäderbenet för att fjädern hade gått av i översta varvet o skadat lagret som sitter där.Men VW är ändå kvalitet.
    There are no problemsonly solutions

  14. #14
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    ...billigt och roligt


  15. #15
    Polo, Yaris det finns massor med bra bilar i den storleken.
    Den här är bränslesnål, jag snackade med snubben härom helgen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0296.jpg 
Visningar:	11 
Storlek:	50,0 KB 
Id:	13065

  16. #16
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 129
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg

    Allt är ju också billigare på en mindre bil, däck tex. Och då blir det mer pengar över till HD och hojjfester!
    Eller också festar,röker,snusar man mindre och behöver inte tänka på bränslekostnaden lite prioritering av var
    man lägger stålarna.

  17. #17
    Mercakombi
    Guest
    Små bilar som drar under litern, näe, jag e skeptisk....de e nog inte riktigt min grej




  18. #18
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Noyen...

    Varken snusar eller röker... Dricker väldigt sällan också, eftersom jag allt som oftast kör.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  19. #19
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 129
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    Noyen...

    Varken snusar eller röker... Dricker väldigt sällan också, eftersom jag allt som oftast kör.
    Var nog mer en tanke hur jag själv resonerar i frågan då min ena "bil" drar 1,8 L/Mil på blandad körning.

  20. #20
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    En Dodge Ram 3500 vore väl perfekt om det inte vore för priset.
    Bränsleförbrukningen är försumbar om man äger ett eget raffinaderi.
    Perfekt ekipage för dig som gillar att rida :

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •