Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Bygga "Dirtster"

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    Jul 2013
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    2
    Tackad: 0

    Bygga "Dirtster"

    Hej. Ny på forumet (men jag har läst en hel del här).

    Jag har en gammal Sportster från -95 som jag köpte som vinterprojekt. (Jag måste ha något att göra på fredags- och lördagskvällarna när frugan sitter klistrad framför Idol, Lets Dance eller Körslaget. Då passar det bra att gå ner i garaget med en whisky och bygga lite...)

    Var först inne på att bygga om den till en Bobber men eftersom körställningen blir sämre och sämre vartefter hojen blir snyggare och snyggare så går den idén bort.

    Efter många timmars grubblande så har jag nu bestämt mig för att bygga en grusdräpare (s.k. "Dirtster").
    Tanken är att den ska bli riktigt kompetent på grus.

    Det jag tänkte börja med är att byta dämpare bak, ska leta efter ett par höga och bra, Öhlins kanske... (Tips mottages tacksamt.)
    Bakhjulet ska bytas till ett 17 eller 18 tum för att få bättre utbud av offroaddäck. Vad är lämpligast? Ekra på en ny fälgbana eller skaffa ett komplett hjul, vilka hjul passar i sådana fall skapligt?
    Fram funderar jag på gaffelben och hjul från KTM eller Husaberg (jag har en Husaberg 650 som ev. får bli donatorhoj till bygget, det är inte bestämt ännu).
    Ett juste styre, en mindre tank, högre avgassystem, någon frän bakram, bort med massa chrome, mm.

    Alla tips och råd innan och under bygget mottages tacksamt.

    Finns det någon som sitter på delar som kan passa till detta bygge, tveka inte att skicka ett pm, sms eller slå en pling på: [o 7 3 - tre tre 0 5 0 O noll]
    Jag reser en hel del i Sverige och handlar gärna på mig "bra att ha-delar".

    Inspirationsbild:
    http://www.hdforums.com/forum/attach...0-dirtbike.jpg

    Bilder på hojen som den ser ut idag (Även en bild på den eventuella donatorhojen.):
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer 2013-07-28 18.41.26.jpg   2013-07-28 18.41.28.jpg   2013-07-28 17.53.38.jpg   2013-04-12 19.00.34.jpg  

  2. #2
    Hej och välkommen! Du "råkar" vara inne på en linje som förmodligen kommer bli rätt poppis framöver, iallafall om man får tro på tillverkare och leverantörer.

    Här har du en bra inspirationshoj du säkert kan plocka en och annan detalj från. Denna är tagen från Custom-Chromes senaste 2013 bilaga med mycket Sportsterdelar för offroad och Café.



    Länk till denna bilaga finner du här: http://www.custom-chrome-europe.com/en/about-cce.html


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  3. #3
    Välkommen.
    Kan bli spännande det här

  4. #4
    Harley och grussmisk. Det bästa av två världar

    - - - Uppdaterad - - -

    Hade det dessutom varit shovel så hade det varit ett hattrick!
    Trägen vinner!

  5. #5

  6. #6
    Välkommen!
    FRÄNT med grus sprättar sporre

  7. #7
    En riktigt fet Dirtster.



    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  8. #8
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Välkommen .. några bilder för att hjälpa

    SHAWS




    Burly Brand Scrambler
    Senast redigerat av Bikebandit den 2013-09-24 klockan 01:12.

  9. #9
    V.I.B
    Reg.datum
    Jul 2013
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    2
    Tackad: 0
    Tack för alla svar och inspirationsbilder.
    Jag har inte kommit igång med bygget ännu men vintern börjar närma sig så snart så...

    Jag kommer att uppdatera med bilder när bygget kommer igång.

  10. #10
    V.I.B
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    99-land
    Inlägg
    218
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    Välkommen .. några bilder för att hjälpa

    SHAWS
    Vet du vad det är för avgassysyem på den BB?

  11. #11
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Lite info...

    XLST3 is based on a 2011-model XL1200N, with several key mods. The bike sports a custom exhaust system—built in-house—and has also been converted to chain drive. The stock front end has been fettled with titanium nitrided forks, progressive springs and XL883 fork lowers. A braced swingarm and Öhlins shocks keep the back wheel planted, and a Performance Machine brake system is hooked up to Roland Sands Design Black Ops brake rotors. The frame has been tidied up, the engine cases anodized, and the gas tank is from RSD too. The finishing touch is the lustrous paintwork from Image Design Custom.
    >>>>>>>> http://www.bikeexif.com/harley-davidson-sportster-2 <<<<<<<<<<<<<<


    MEN!!!......... vance&hines har en liknande RSD TRACKER 2-INTO-1 >>>>>>>> http://www.vanceandhines.com/store/s...lsystems/11805



    Detta är också fräck... http://www.vanceandhines.com/store/v...-into-1-works/


  12. #12
    V.I.B
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    99-land
    Inlägg
    218
    Tackad: 0
    "built-in-house" Misstänkte ju det! RSd tracker har jag kollat på men det är inte tillräckligt "scrambler" tycker jag . vill ha 2-2 helst. fast med mina svetskunskaper börjar det nog luta åt ett tracker... Tack iaf bb!

  13. #13
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Faaaaaaaaan!!! nu är jag skit sugen på den här för min Street Bob


  14. #14
    V.I.B
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    99-land
    Inlägg
    218
    Tackad: 0
    Andurrs, var inte meningen att "kapa" din tråd - har själv införskaffat en sporre för ombyggnad i vinter och vart inspirerad ( och lite "carried away") av dina funderingar och bilder som forumbröderna la upp. ser fram emot att följa dina ansträngningar! lycka till med bygget - ska försöka bidra med lite bilder i en egen tråd när jag kommit nånvart!

  15. #15
    Hallå,
    Vintern är över...blev något gjort???

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-08, 20:15
  2. Ultima 3.35" Beltdrive problem - Kopplingen "drar" trots frikoppling..
    Av PannaShovel i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-04-19, 18:34
  3. Artikel: SpringerSportster, 23" "Da Hui" - Shaw
    Av admin i forum Artiklar från ForumBladet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-02-26, 14:26
  4. FRÅGA: Bygga din egen "Harley"?
    Av admin i forum Omröstningstrådar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-08-29, 08:47
  5. Premiär av "Nya" butiken på "nya" Mc-konsult / Motorteknik
    Av admin i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 15:57

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •