Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Blåst topplockspackning

  1. #1

    Blåst topplockspackning

    Vill kolla lite vad den "allmänna opinionen" här på forumet tycker. Blåste en topplockspackning på bakre cylindern för ett par veckor sedan och beslöt då att säsongen får vara över. Nu undrar jag vad ni tycker, borde plana topparna eller räcker det med att bara byta packningar. Kan tillägga att i "min värld" planar man topparna när någonting sådant hänt, men jag har också hört andra åsikter.

  2. #2
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    T Beerhead: Skadar väl aldrig att plana av och veta att du har en jämn fin anläggningsyta.

  3. #3
    ja, jag skulle lämna in på planing

  4. #4
    Man kan ju mäta lite om man har tillgång till sånt. Annars är det väl plana. Borde inte kosta så mycket..... måste testa att plana topp nångång i fräsen :-)
    Chop what u got

  5. #5
    Kolla först. Det gäller om man planar att ta mycket lite så att man inte får problem med passningen av insuget.

  6. #6
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Ja, nu behöver man ju INTE hyvla av mer än nödvändigt. Funkar prima med en bra planskiva och ventil slippasta eller fint våtslippapper samt lite lust. Är det ojämnare än så får väl fräsmaskin ta vid. Sen finns det väl olika tjocka toppackningar att kompensera med om man är orolig för något annat.
    Senast redigerat av Jonasbaggen den 2013-10-14 klockan 15:51.

  7. #7
    Jo jag tror nog att jag följer min första "magkänsla" och lämnar topparna och planas. Som du säger Jonasbaggen så vet man ju då att man har en plan yta. Dessutom kan det väl knappast handla om att ta ner mer än en "tia" eller så, förstås beroende på hur toppen ser ut.

  8. #8
    Är den inte ojämn är det totalt meningslöst och plana den plus att man inte behöver plocka av den andra.

  9. #9
    Det räcker att du tar en rätskiva, stållinjal eller något som är rakt och kollar. Jag vet inte hur det är på EVO, men på Shovelhead är det vanligt att gänginsatserna ser ut att ha krypit ut. Det har de inte, utan det är aluminiumet mellan som slitits pga den gamla typen av abrasiva topplockspackningar. På en shovel tar men bara en finhuggen fil och filar försiktigt korsvis så att det blir plant och så blåser man aldrig en topplockspackning mer.

    En Evo har ju inga insatser på det viset utan jag vill bara informera om hur det är på Shovel, men kolla kan man göra på samma sätt.

  10. #10
    Tack för all information. Fick just motorn ur ramen (ramen skall lackas om) så jag får se hur det ser ut när jag "rivit" toppen.

Liknande ämnen

  1. Blåst topplockspackning på Softail Heritage Classic 1999
    Av PannaShovel i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-16, 15:23

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •