Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 57 av 57

Ämne: Gröngöling behöver tips

  1. #41
    Haha bilskola skulle det stå ej bildkonstnär .. Himla tel .. Hihi

  2. #42
    Hej!
    Vi gjorde så till frun, köpte en Sportster för övningskörning sedan sålde vi den och hon köpte därefter en Dyna super glide.
    Mycket är tycke och smak och många är såklart partiska, fundera på hur du kommer att använda din cykel, provkör olika, vad säger plånboken?, bestäm dig sedan.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_33041m.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	83,4 KB 
Id:	13360

    Frun på sin Dyna i Croatien 2013

  3. #43
    Citat Ursprungligen postat av eckhart_HD Visa inlägg
    Hej alla glada,

    Det är snart dags för mig att äntligen få börja övningsköra tung MC då jag inom en snar framtid fyller 23 år. Självklart är HD mitt självklara val som hoj, men känner att jag behöver rådfråga opartiska, erfarna personer (som förhoppningsvis finns här i krokarna om vad som förmodligen är bäst så att jag inte gör en total tabbe. Har funderat kring att köpa en hoj som jag övningskör med för runt 50 lopper och då är väll sportster det som gäller? Vad jag egentligen vill ha (om man bara ser till utseende) är nog en Fat Boy men det kan kanske bli lite väl mycket som en första hoj. Det jag tänker på är att den kanske blir för tung och att man kanske känner sig "låst", om ni förstår vad jag menar. Samtidigt som jag måste punga ut en 40 tusen till förmodligen.

    Jag förstår att det bästa är nog att åka till en affär och känna och klämma men det kanske finns saker som ni har att tipsa om när det gäller första hoj som inte en säljare säger.

    Det kanske tom är bäst att inte köpa en hoj och sen låna en från trafikskolan och bara gå lektioner? För som ni kanske förstod så var min tanke med att köpa en hoj, att köra som privatist rätt igenom. Det gjorde jag med bilkortet och ångrar mig inte en sekund.

    Custom hojjar verkar ju vara billigare. Finns det några "stora" nackdelar med att köpa en sån?

    Det är något sånt här jag har tittat på utan att tänka mig för om man säger så!

    http://www.blocket.se/skaraborg/Harl....htm?ca=11&w=3

    http://www.blocket.se/halland/Harley....htm?ca=11&w=3

    Sist men inte minst så när man nämner att man ska börja köra hoj så har några personer som jag känner sagt "ujujuj, i dagens trafik är det en mardröm att köra hoj". Jag förstår att folk kör fortare än på 70-talet men är det verkligen så illa?

    Mvh
    Hej

    Jag tog mitt kort hösten 2013. Köpte en Yamaha Virago 2012 som jag övningskörde med ca 300 mil.
    På hösten 2012 bytte jag Yamman mot en XL883C och hann övningsköra 180 mil till med den.
    Så bestämde jag att 2013 skulle körkortet tas, bokade in och genomförde riskettan/risktvåan/teroriprovet och fortsatte att övningsköra på Sportstern. Det blev säkert 500 mil till.
    För teorin använde jag en iPhone-app där jag tragglade frågor varje kväll och till sist satt dom.

    Balansprov, bromsningsprov och undanmanöver... Taktiken var att köra med HDn på balansprov(undanmanöver men jag gav upp det ganska snabbt, köpte en Yamaha Diversion 600 -01 och började köra koner hemma på kvarteret och på platsen där uppkörning skulle ske. Tog också två lektioner på körskola för att få tips om banorna (fick dock dåliga tips om undanmanövern som seanser gjorde att jag gick omkull).
    Diversonen är superlättkörd och efter något tiotal timmar snurrandes mellan koner kändes det bra, dvs det kändes att jag behärskar uppgiften inte bara banan.

    Dags för uppkörning
    Bokade en tid och kände att jag inte var riktigt kvar, bokade av den på webben (trodde jag). Missade steg 3 att bekräfta. En uppkörningsavgift åt skogen
    Bokade en tid till. Uppkörning kl 8 på morgonen, det regnade. Skulle värma upp lite innan och körde undanmanöver så som trafikskolan tipsat mig om. Då gick jag omkull, halkigt pga regn och en för knyckig undanmanöver. Ingen skada skedd men blinkersen gick sönder och då får man inte köra upp. Ytterligare en uppkörningsavgift bortkastad. Dock fick jag delta i proven på banan för att se hur det går till och åtminstone få lite valuta för pengarna.
    Ändrade taktik när det gällde undanmanöver och nu var det ju plättlätt! Bokade en tid till och fick en morgonuppkörning i augusti med morgonsol.
    Balansprovet sket sig första gången av nervositet, andra gången perfekt. Bromsprovingen fick jag beröm för och undanmanövern gick bra andra gången efter att ha rivit en kon första. Dags för tarfikdelen, startade från TSV i Luleå och fick en blandad slinga som gick topp bara man skärper sig och är noggrann. Fick ett påpekande om att jag inte släppte fram en cyklist som var på väg att hoppa av cykeln och stanna. Jag sa att jag såg det och att det var en "kalkylerad risk" jag tog så det var inga problem.

    OBESKRIVLIG LYCKA efter en spännande dag. Körde 20-30 mil sedan bara för att känna på friheten.

    Uppkörnings-Yamahan sålde jag sedan.
    Uppkörningsmännen på TSV i Luleå var otroligt professionella och bra.

    Det dåliga tipset jag fick ang undanmanövern var att ligga till vänster mellan ingångskonerna om jag skulle manövrera undan åt vänster "får då behöver man svänga mindre". Helt fel, ligg till höger och påbörja undanmanövern åt vänster efter första ingångskonen, ger en större och mer balanserad sväng.
    Och sen är ju blicken grymt viktig, titta dit du ska.

    Lycka till !!!

  4. #44
    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    Lite fånigt snacket tjejhoj och killhoj... Och vilka hojar som fungerar...
    Allt handlar om träning!!!

    Kan en femtonårig tjej, skall väl en "stor kille" kunna lära sig också.



    Samma tjej, men större hoj...

    Hon kör alldeles för fort.
    Problemen kommer när det går sakta, HDn blir tungstyrd och vill välta inåt.
    Men visst med nog träning kan det funka, men dom flesta vill ha kortet fortare än så

  5. #45
    Max 3km/h ska man ha under lågfartsmanövern, kör man snabbare blir det lättare och man blir i regel diskvalificerad. Det var i vart fall vad jag blev tillsagd på körskolan.

    Angående MC modell så är det bara att provköra en massa olika tills man hittar det man gillar. För min del föll valet på en Fat Bob då jag ville ha en modell med den klassiska HD känslan men samtidigt kunna hänga på kompisarna hyfsat i skarpa kurvor, ha bra bromsar m.m. Softail modellerna är tyvärr tveksamma i det avseendet även om de är fina på andra sätt.

  6. #46
    Äh! ska du ta körkort så tycker jag personligen att du ska titta åt ett helt annat håll än Harley.
    Lättmanövrerat och bekvämt är heta tips. Gsx750, yamaha xj6 Kawa er6 är skitbra hojar att övningsköra på och lätta att bli av med sen.

    Lycka till med lappen.

  7. #47
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    20
    Tackad: 0
    Jag kankse var lite klantig och missade infon....
    Ska du köra mycket privat så skulle jag nog välja att köpa något billigt som inte gör något om du tappar i backen en gång eller sju.
    Vill du ha en morot och något att längta efter när kortet är klart så är det nog helt rätt att köpa en H-D direkt.

  8. #48
    Ska själv t kortet denna sommarn, kommer enbart köra privat och lånar då en släktings xrv750 för övning/uppkörning.. Lite tung och hög egentligen men jag är 192 lång så det går nog fint ett tips om du ska köpa något billigt att köra upp med, kolla så cykeln har minst 40kw motoreffekt och väger över 180kg tror jag det va.. Allt det där står på körkortsportalen men det är ju tråkigt att köpa en hoj med 35kw och bli nekad att ha den för uppkörning..

  9. #49
    Hej igen! Kul att se att så många är engagerade. Har bestämt mig för att inte köpa en HD på en gång utan köpa en "skitcykel" och köra lite i trakten bara. Sen ta en intensivkurs under semestern när jag fyller 24. Har velat fram och tillbaka men tror det blir bäst.. Kanske ska göra en rövare och bara boka en uppkörning när jag har tagit alla kurser och sen får det bära eller brista. Får se när det är dags och hur det känns.


    En sak jag undrar över bara är; kan man göra risk 1,2 samt teorin innan man fyllt 24? Eller måste man ha fyllt det för att kunna gå dem. Edit: Ringde faktiskt transportstyrelsen och dem sa att Risk 1,2 får man ta när som helst. Bara man gör det inom loppet av 5 år innan man kör upp. Men kunskapsprovet får man inte göra förrän man är 24 år.
    Senast redigerat av eckhart_HD den 2014-03-28 klockan 16:27.

  10. #50
    Nu när det börjar närma sig har jag kollat in lite lull-lull också.

    Väst: http://www.handelsboden.com/big-swed...222-c-115.aspx
    Tröja: http://www.handelsboden.com/kevin-ke...516-c-187.aspx
    Hjälm: http://www.handelsboden.com/arai-fre...327-c-138.aspx
    Byxor: http://www.handelsboden.com/classic-...293-c-127.aspx
    Skor: http://www.handelsboden.com/tcx-xstr...060-c-113.aspx

    Vad tror ni om kevlar skydden i tröjan, är dem tillräckliga? Blir man hemskickad om man dyker upp så här till uppkörningen?

  11. #51
    Citat Ursprungligen postat av eckhart_HD Visa inlägg
    Nu när det börjar närma sig har jag kollat in lite lull-lull också.

    Väst: http://www.handelsboden.com/big-swed...222-c-115.aspx
    Tröja: http://www.handelsboden.com/kevin-ke...516-c-187.aspx
    Hjälm: http://www.handelsboden.com/arai-fre...327-c-138.aspx
    Byxor: http://www.handelsboden.com/classic-...293-c-127.aspx
    Skor: http://www.handelsboden.com/tcx-xstr...060-c-113.aspx

    Vad tror ni om kevlar skydden i tröjan, är dem tillräckliga? Blir man hemskickad om man dyker upp så här till uppkörningen?
    du kommer nog iaf få en del frågor angående utrustningen... och du kommer nog sticka i ögonen på uppkörningspersonalen... helt klart!
    men så länge det är godkända saker så borde det inte bli problem... annat än att dom tycker det är kul att jävlas...
    men tänk så här, det är en uppkörning... måste man se cool ut på den? ...du har hela livet att köra omkring å se cool ut sen när du har kortet i handen... så se hellre till att ha utrustning som inte sticker i ögonen på dom...
    viktigaste att tänka på (förutom hjälmen) är att se till att ha godkänt ryggskydd... antingen fast i jackan eller sånt där som man spänner fast på sej... riktiga kängor eller boots (inte sneakers)... och givetvis heltäckande godkänd mc-klädsel...
    när jag körde upp var det två som blev hemskickade, en för att han hade sneakers och en för att han inte hade ryggskydd... dom fick inte ens försöka köra upp...

    ...fast du kan juh alltid chansa om du är rik och har mycket tid så du kan boka och betala flera uppkörningar!

  12. #52
    Tjena DeaDSexY, grejen är ju att det är något i den stilen man kommer glida runt med sen. Så då måste man ju pröjsa för 2 uppsättningar utrustning.. Man kanske kan hyra plastraket-utrustning för en dag när man ska köra upp kanske?

    Föresten.. är dem flesta lärarna inte HD åkare? Eller är det mest raketforskare man får ha och göra med alltså?
    Senast redigerat av eckhart_HD den 2014-03-28 klockan 16:31.

  13. #53
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Skulle jag vara i dina kläder, så hade jag fixat stövlar, handskar, hjälm och goore tex ställ. Då brukar sakerna vara ok, plus att uppkörnings snubbarna är "snällare inställda".
    Har läst om killar i tajta skinnställ och liknande som fått det tuffare, eftersom de ofta har annan attityd också.

    Men skall du gå på risktvåan, så lär du få veta vad som är minimum krav på klädsel och skydd.
    Dock skulle jag inte åka med de plagg du visade... Men de duger fint till vardags när kortet är i hamn!


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  14. #54
    Hej Sanniz, jaa.. Jag tänker gå Risk 1 och 2 nu i sommar på Gillinge banan. Tänker fråga gubbarna där då vad dem tycker om saken.

    Googla lite snabbt och hittade det här http://www.mc-uthyrningen.com/utrustning.htm. Nackdelen är ju att det ligger i Göteborg, men det lär ju finnas något i Stockholm också. Orkar inte leta just nu Men 320 kr pröjsar jag hellre än att köpa skiten och ha det hängandes i garderoben.

  15. #55
    @druttkasken Hehe, härligt att det gick bra till slut! Yamaha Virago var inte helt dum.. Den ska jag kolla in lite närmare. Kanske blir övningshojjen!

  16. #56
    Citat Ursprungligen postat av eckhart_HD Visa inlägg
    Tjena DeaDSexY, grejen är ju att det är något i den stilen man kommer glida runt med sen. Så då måste man ju pröjsa för 2 uppsättningar utrustning.. Man kanske kan hyra plastraket-utrustning för en dag när man ska köra upp kanske?

    Föresten.. är dem flesta lärarna inte HD åkare? Eller är det mest raketforskare man får ha och göra med alltså?
    tar du kortet genom körskola så får du låna utrustning av dom... annars kan man oftast få hyra utrustning av körskolor (har jag hört)... och det ser nog bra ut i uppkörningspersonalens ögon om du har utrustning från en körskola....
    om du ska köra på gillingebanan antar jag att du är från stockholm... gör då så här,även om du tänkt köra privat (så gjorde jag):
    anmäl dej på en körskola (kan rekomendera lötsjö trafikskola)
    ta riskettan och risktvåan genom dom
    boka ban-lektioner genom dom (banan är att rekomendera att ta genomkörskola)
    kör resten privat (landsväg och stadskörning)

    det blir nog helt klart billigast tror jag... dels ser uppkörningspersonalen att du tar kortet genom en körskola så dom är mindre kinkigt inställd till dej redan från början... sedan får du låna full godkänd utrustning gratis genom körskolan på uppkörningen... och jag har för mej att både riskettan och risktvåan blir rabatterade i priserna då... du får även en mängd körtips från kunnigt folk som jobbar med motorcyklar hela dagarna...

    angående om uppkörningspersonalen kör hd eller andra märken så tror jag (endast min egen lilla fördom om sånt folk) att de flesta av dom är funktionella, praktiska människor som vill ha funktionella, praktiska och säkra motorcyklar... och dom bryr sej mindre om känslan... med andra ord så lyser det splitternya BMW-märken och liknande i deras ansikten... men som sagt, det är bara min egen fördom...

  17. #57
    Ja, men det där låter faktiskt vettigt. Ska ringa och höra med dem angående rabatterna. Det är ju alltid trevligt

    Hehe!

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123

Liknande ämnen

  1. Behöver tips på pulverlackerare
    Av Pelleman i forum Custom & Byggen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-15, 02:26
  2. Behöver ny mobil, tips?
    Av Ozzy i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-17, 09:01
  3. Behöver tips på snygga skor/boots att åka i
    Av whiskeythrottle i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2012-05-25, 23:35
  4. Pulverlacka delar, behöver tips!?
    Av petegame i forum Custom & Byggen
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-14, 06:31
  5. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-16, 12:44

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •