Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Pulverlack

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2013
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    34
    Tackad: 0

    Pulverlack

    Jag har en hel del prylar till hojen som är kromade som jag vill ha svarta. Min plan är att rugga upp ytan på kromet med en sliprondell och sedan pulverlacka över. Funkar det? Eller måste man avkroma så att man får bort alla lager..?

  2. #2
    Bästa resultatet får du genom att avkroma och sen blästra! Du kan oxå blästra med aluminiumoxid och se till att all krom är ordentligt matt innan pulverlacken, hållbarheten blir lite sämre utan avkromning!

  3. #3
    Ja har provat lämna in för pulverlack direkt på krom och det blev bara skit tydligen, så han fick lämna in på blästring först.
    Annars går det ju bra rugga upp och lägga på en våtlack också med etsande grund. Tycker personligen pulverlack är lite överreklamerat.
    Trägen vinner!

  4. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2013
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    34
    Tackad: 0
    Okej, anledningen att jag inte blästrat är för att vissa delar har rätt tunn plåt och jag är rädd att det ska slå sig om man går på för hårt..Ett exempel är en innerplåt trans som är kromad.. Borde man inte få liknande resultat om jag slipar kromet med en rondell tills det blir matt..?

  5. #5
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2013
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    34
    Tackad: 0
    Adrenaline okej tack för info. Ärligt talat så har jag inte så mycket kunskap om lack och mitt val av pulverlack till vissa delar på hojen kan säkert ifrågasättas..
    Jag tänker att delar som sitter utsatt till t ex. fotreglage, kedjeskydd, bromssköld, trans osv kan behöva extra skydd mot typ stenskott och värme.. En plåttrans tillsammans med belt som primärdrivning kan tydligen bli för jäkla varm. Då är väl pulverlack bättre eller?

  6. #6
    Om du bara kan slipa så kommer du ofta inte åt i hörn och skarpa kanter och på tunnplåt kan det vara lätt att slipa plåten för tunn! Blästra gärna men inte med så högt tryck om du är rädd att det ska slå sig! Pulverlack är ofta en termoplast som tål upp till ca 200 grader då den mjuknar men den är väldigt slagtålig i rumstemperatur jämfört med en våtlack! Pulverlacken är väldigt svår att få bort om den har blivit ful eller skadad om du inte har tillgång till en ugn där du bränner sönder pulverlacken med en temperatur upp till 400 grader (inte så bra på aluminium)!

  7. #7
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2013
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    34
    Tackad: 0
    Tack engmannen, blästring blir det. Polarn har ett blästerskåp men är inte säker på vad han blästrar med.. spelar det jättestor roll? sand, glas, alu, salt..?

  8. #8
    Det bör vara ett blästermedel som är vasst för att rå på krom, så vanlig olivinsand funkar sämre, men det går! Bakpulver funkar inte på krom, bara på färg!

  9. #9
    Är det små grejer kan du ju avkroma det själv.. Kostar inte något och du riskarar inte att det slår sig.. Ang pulverlack/våtlack så är ju våtlack ganska mycket dyrare om man ska lacka på firma..men avkroma och sen slipa med passande slippapper för hand funkade bra på div motordelar på en jänkare en polare pulverlacka för några år sedan.. Det sitter iaf än

    Sent from my C6603 using Tapatalk

  10. #10
    Alltså det finns ju för och nackdelar med både våt och pulverlack. Vissa pulverfärger tål ju inte uv ljus och kan få ett mjölkigt utseende i solen tex. Det är dock bara något jag har hört och inte upplevt själv. Största fördelen med pulverlack är väll priset, speciellt om man får det utan kvitton. Han som gjorde jobbet åt mig fixa en ram plus två kartonger delar för 1500kr och den kan visst chippa färgen fast det är pulver. Grund och våtlack var det en vän till mig som sa och han jobbar med lacka entreprenadmaskiner så tror han har lite koll iaf
    Trägen vinner!

  11. #11
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    göteborg
    Inlägg
    29
    Tackad: 0
    Pulverlack är hårdare än våtlack men nackdelen kan vara en lite mer apelsinyta. sen är det ju väl känt att du inte har något rostskydd under pulvret. titta ex. på en dragkrok som är några år färgen flagnar av. jag vet att en del pulverförsäljare säger att det är inblandat i pulvret men så är det inte. har jobbat med lackering ca 25 år och håller på våtlack. får du stenskott på en ram börjar rosten krypa under pulvret

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av dubbeljanne Visa inlägg
    Pulverlack är hårdare än våtlack men nackdelen kan vara en lite mer apelsinyta. sen är det ju väl känt att du inte har något rostskydd under pulvret. titta ex. på en dragkrok som är några år färgen flagnar av. jag vet att en del pulverförsäljare säger att det är inblandat i pulvret men så är det inte. har jobbat med lackering ca 25 år och håller på våtlack. får du stenskott på en ram börjar rosten krypa under pulvret
    Pulverlack är jättebra. Jag har över femton års erfarenhet av pulverlack och har haft pulverlack i över tjugo år på min ram, sving och andra delar på min gamla FLH 1977. Men jag håller med dubbeljanne och håller på våtlack!

    Det finns pulverlack som inte tål UV så bra. Den typer använder man INTE på tex en MC. Rätt typ bleknar/kritar inte. Pulverlack ger inget bra rostskydd i sig själv. Men rätt förbehandling, rengöring, alkalisk avfettning och järnfosfatering blir det jättebra. Finnishen blir inte lika bra som en bra våtlack, så att lacka skärmar och tank är inte så lämpligt. Jag har som sagt pulver på min gamla hoj och det är fräscht efter över tjugo år. MEN, den dagen jag vill bli av med pulverlacken så är det ett elände. Så jag tycker att man kan rekommendera våtlack i de flesta fall. Speciellt på hembyggen där man kanske vill göra om, lacka om då och då.

  13. #13
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2013
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    34
    Tackad: 0
    Tack för många bra svar. Om jag då beslutar mig för att våtlacka allt och använda en etsande primer, kan jag då strunta i avkromning/ blästring...? Fäster den etsande primern på kromets glatta yta?
    Alex, nyfiken fråga, du nämnde att man kan avkroma själv...Är inte det krångligt?

  14. #14
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    göteborg
    Inlägg
    29
    Tackad: 0
    jag har slipat med röd skottsbrite för hand det repar kromet bättre än slip papper och sedan tvättat med cellulosathinner. har målat ett antal fälgar och styren o luftburkar osv.. och aldrig fått något lacksläpp. skottsbriten finns där vvs gubbar handlar

  15. #15
    Nej då det är lite samma princip som att eloxera aluminum själv.. Här följer en liten förklaring jag hittade på Google http://www.classicmotor.se/artiklar/...romning-hemma/

    Sent from my C6603 using Tapatalk

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av dubbeljanne Visa inlägg
    jag har slipat med röd skottsbrite för hand det repar kromet bättre än slip papper och sedan tvättat med cellulosathinner. har målat ett antal fälgar och styren o luftburkar osv.. och aldrig fått något lacksläpp. skottsbriten finns där vvs gubbar handlar
    Jag har också alltid gjort på det sättet. Funkar kanon

Liknande ämnen

  1. Pulverlack
    Av Christer i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-09-02, 22:08
  2. Pulverlack INNE i gaffelben!
    Av admin i forum Lack, Plåt, Metall och Läder
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-06-16, 13:43
  3. Pulverlack anyone?
    Av ETER242 i forum Custom & Byggen
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-05-02, 12:38

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •