Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: rengöra tank?

  1. #1

    rengöra tank?

    hallå. har lite funderingar och tänkte att någon kanske har nått smart tips.. har massa skräp i tanken på hojen (sporre) som jag vill ha ut problemet är att hur mycket jag skakar och skramlar så går det inte få ur skiten.. är väl antagligen rostflagnor, kommer köra i kreem tank prep kit för etsning och sen i med kreem tanktätning då tanken svettas i nån gammal svets och jag vet av erfarenhet att det är ingen ide att försöka svetsa sånt där i en gammal tank.. men de lösa bitarna som är i tanken, finns det några knep eller är det idogt sköljande och skakande som gäller? vågar man skölja med vatten? tänker iom att jag ändå ska skölja egenom kreem lösningen senare så borde ju knte vatten va nån fara?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  2. #2
    Ett par nävar muttrar och shake it like a polaroid picture.
    Trägen vinner!

  3. #3
    Ja, inte är vatten någon fara. Men citronsyra eller tank prep är ju bra. Men skippa Kreem, jag har gjort det två gånger. Första gången blev det perfekt men andra gången hänger det i stora sjok. Visst går det att svetsa sprickor och dyl. Använd gärna gassvets och hårdlöd gärna.

  4. #4
    Försök svetsa å skippa tank tätare som bara skapar problem framöver .. Tig svets med rostfri tråd . Provtryck med luft å läckspray .

  5. #5
    mm hör mycket delade meningar om kreem, många anväder det på alla sina nybyggda tankar och vissa säger fy! får se om jag provar att löda.. har tig och allt jag svetsar tig svetsar jag men det brukar inte va nå roligt med sånna där grejer som svettas, det börjar lägga på okänt ställe och kryper ut på ett annat.. har gjort det nån gång och jag har vart som ett nervvrak efteråt är så satans lätt att det bränner igenom när tanken är om svetsad innan och godstjockleken skiljer överallt..


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  6. #6
    Man får slipa bort färgen och sedan kan man måla på sprickidikeringsspray eller något. Fylla tanken med lite diesel och sedan brukar det synas var det fuktar. Har du tig har du skyddsgas på flaska, fyll gärna tanken när du svetsarmed skyddsgas.

  7. #7
    oo finns det sånt aa har argon som skyddsgas.. du menar fylla tanken med skyddsgas? tanken är renslipad och har stått tom utan kran och utan lock i 3 år så jag vågar nog ge mig på att svetsa i den så sett.. ska prova att löda med tenn.. har tillgång till en sån klocka dom trycktestar accu-tankar med, den ska ju funka att trycksätta tanken med. svetsade oljetanken med tig och rf tråd och den blev tät. men det är ju nytt material och betydligt tjockare material att jobba med..


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  8. #8
    Skyddsgasen skall vara som rotgas för att få en perfekt svets utan orenheter även på insidan, lite overkill kanske. Löda med tenn låter kanske inte så bra, jag menade hårdlöda med gassvets och mässing eller silverlod. Tig blir annars kanon.

    Kan du få dit ett rikigt tätt lock och täta de andra anslutningarna kan du testa genom att fylla badkaret med illhett vatten och doppa tanken. Av värmen expanderar luften i tanken, trycket ökar lite lagom och du kommer att se läckage som vid en cykelslangspunktering.

  9. #9
    ja det där med rotgas har jag avfärdat som overkill förut. men frågan är om det kanske inte är så dumt ändå.. va på nått amerikanskt sporre forum jag läste om att löda med karosseri tenn.. just nu lutar det faktiskt åt att lämna bort det.. borde inte va så jävla dyrt och då kan jag fokusera på allt annat som ska byggas..

    prata med farfar som är gammal rörläggare hur dom fick tätat rör och dyligt när dom svetsa med gas förr.. " ää fan läcker det lite så hetta upp skiten och ge det en smäll med pen-hammarn" va svaret jag fick...


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  10. #10

    rengöra tank?

    kollade nätet nu och jula har ju silverlod för 500 spänn.. kanske är värt ett försök, om inte annat är det ju en bra-o-ha sak


    Bra tips med hett vatten och expanderande luft! sånt är bra att kunna

  11. #11
    http://www.phred.org/~josh/build/brazing.html

    Mässinglod är billigare och både detta "slaglod" och silverlod är bra att ha. Köp från utlandet, Sverige är hutlöst!

  12. #12
    ok, är det ebay som gäller? undrar om det kan va billigare i norge.. får ta en tur till tess imorgon


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  13. #13
    Det finns nog firmor att hitta, eller kanske e-bay. Jag vet inte, jag har köpt hutlöst dyrt i Serige. Silverlod som innehåller mycket silver (kan vara uppemot 60%) kan ju aldrig bli riktigt billigt! Inget är väl billigt i Norge!

    Denna var bara en jag fick upp i England, men det finns nog att hitta.
    https://www.cromwell.co.uk/shop/010105/brazing-rods


    http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw...g+rod&_sacat=0

  14. #14
    nej silver är ju alltid silver ska sätta mig och läsa på lite och leta när jag kommer hem, har så hutlöst dåligt internett här på jobbet..

    hehe jo då bildäck är lite billigare i norge, och elektronik.. iaf nu när kursen är värdelös, förut gick det väl jämnt ut..
    bättre utbud på tum, bult och muttrar har dom iaf här! va överallt jag kunde komma på hemma i säffle och även i karlstad för en 1/4" unf mutter men icke.. åkte in på tools i hönefoss "10-15000 invånare" när jag va på jobbet och dom hade fan allt i tum! unf, unc och withwoth på hylla


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  15. #15
    orkade ladda den sidan du länkade först.. intressant läsning tror nog silverlod verkar bäst till mitt ändamål då det har lägre smält temp och enligt texten så är det bättre på att ta sig in i trånga skrymslen, och det är ju just vad jag vill har bara en sån där liten propanbrännare från jula att värma med, men den klarar utan problem att göra en 2mm plåt glödande men är nog tungt att smälta mässingslod med efter vad jag förstår..


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  16. #16
    Ja, en gasolblåslampa kan funka i nödfall med silerlod.

    Biltema har lite tum faktiskt.

    Mattssons har det mesta men de säljer nog bara pallvis till industrin. Har en del intressant teknisk information också. I korthet, skippa nylocmuttrar och fjäderbrickor, tandbrickor etc. Går det inte att göra ett bra skruvförband så kan man använda anaerob låsvätska eller fästelement som har låsmedia förapplicerat. Låstråd, vikbrickor och sådan mekanisk låsning funkar naturligtvis bra också.

    http://www.mattssons.com/default.asp?M=100000040&L=SE

  17. #17
    ja det är nån mixgas så den blir betydligt hetare än vanlig gasol..

    biltema karlstad hade endel men inge unf..

    nej fjäderbrickor och dyligt förstör lacken för mycket ändå nylock är jag inget stort fan av brukar köra blå eller röd loctite beroende på hur hårt det ska sitta..


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  18. #18
    huh? dom hade endel tum gängade bult och mutter men endast unc och jag skulle ha unf.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Rengöring av fälg och framgaffel?
    Av Aggelito i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-23, 05:45
  2. Rengöring av bromskolvar ?
    Av Tompa i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-25, 20:47
  3. Färg och rengöring?
    Av Aggelito i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-16, 21:22
  4. Rengöring.
    Av Coax i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-26, 19:38
  5. Hur rengör ni Harleys Denimlacker?
    Av admin i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-09, 15:44

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •