Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Sänkning eller inte?

  1. #1

    Lightbulb Sänkning eller inte?

    Funderar på att sänka min 1200 custom -06 med (Sänkningssats, fram/bak 10.5'', ''Slammer drop kit'') Någon med erfarenhet, fördelar/nackdelar?
    Tacksam för svar Kapsylen.

  2. #2
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    ser bra ut när den står på stödet men blir värdelös om du vill lägga den i kurvorna, tar i väldigt fort.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  3. #3
    Som lasse skriver, en riktigt snygg hoj är inte vidare körvänlig i jämförelse med originalväghållning osv. Men vad är du ute efter?

    Jag har gjort samma på min 04 och mina erfarenheter är att avgasdämparen tar i först men beroende på typ av rör. Enda jag vet som inte tar i så snabbt är vh competition, vh short shots och danmoto highwayman men tex i slö rondell så kommer det nog skrapa i ändå.
    Har du framflytt så ha inte för långa fotpinnar och kanske nöj dig med max 1,5" i sänkning i fram.
    I bak så kan det va lämpligt att köra på lite hårdare inställning än mjukaste.
    Men återigen, ju mer du sänker eller sätter på tuffare styre, lägre sadel med mera, ju ballare blir den, ju mindre går det att svänga inspirerande. Ska du ba köpa lite glass o fisåka, SÄNK! Kolla mitt garage, där har du en med slammer kit monterat med 2" sänkning i fram men både fram o bakdäck har lite extra hög profil o ändå så kan ta avgasdämparen ta i hehe

  4. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2013
    Ort
    Billesholm
    Inlägg
    41
    Tackad: 0

    Jag har Burley sänkningskit fram och bak och har sänkt max. En fördel som dom glömt nämna här ovan är att vägegenskaperna blir MYCKET bättre, speciellt märks det för mig som är tung. Dock är det lite ironiskt, eftersom allt tar i mycket tidigare
    Sen ser ju hojen bra mycket bättre ut!

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Tarvid Visa inlägg
    Jag har Burley sänkningskit fram och bak och har sänkt max. En fördel som dom glömt nämna här ovan är att vägegenskaperna blir MYCKET bättre, speciellt märks det för mig som är tung. Dock är det lite ironiskt, eftersom allt tar i mycket tidigare
    Sen ser ju hojen bra mycket bättre ut!
    Blir det bättre om det skrapar i?

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Tarvid Visa inlägg
    Jag har Burley sänkningskit fram och bak och har sänkt max. En fördel som dom glömt nämna här ovan är att vägegenskaperna blir MYCKET bättre, speciellt märks det för mig som är tung. Dock är det lite ironiskt, eftersom allt tar i mycket tidigare
    Sen ser ju hojen bra mycket bättre ut!
    Blir det bättre om det skrapar i?
    Det är riktigt dålig väghållning om cykeln sätter begränsningen, o inte du som förare....

  7. #7
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	007.jpg 
Visningar:	151 
Storlek:	99,0 KB 
Id:	12427Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01772.jpg 
Visningar:	147 
Storlek:	98,7 KB 
Id:	12428
    KLART DU SKA SÄNKA!Blir en helt mycket fränare hoj o bättre på vägen
    Speedhoran(den svarta)är bara sänkt bak 11"studsare Olivia(den gröna) har Burley sänksats fram o bak 10,5".Men mitt tips är o köpa kortat stöd annars är det vält risk Olivia välte 2 gånger för mig innan jag byteKan väll säga att inte fan våga jag hålla 200-220km med original fjädringen dom var ju för fan som gunghästarmen nu är det bara dra trissan i botten o hålla i dom går som på räls
    Senast redigerat av robbbull den 2013-07-18 klockan 21:59.

  8. #8
    Jaha ja! Tack för tips och infallsvinklar, men jag vet fortfarande inte vad jag ska göra

  9. #9
    Köp ett avgas som robbul har. Skrapar inte, snyggt o låter lagom.
    Kort stöd behövs oxå.

  10. #10
    @robbbull Speedhoran var förjävla tuff, riktigt läcker.
    Jag köpte en Harley bara för att kunna fisa hur högt jag vill.

  11. #11
    Sänk för sjutton! Blir snyggt, gött och angenämt! Kör Burly 10,5 och är helnöjd! Visst, pinnarna skrapar i rondeller men vem bryr sig!? Lågt = styggt

  12. #12
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Skall man hård dra det så är dom flesta stötdämparna bara medel bra, den skall passa förare med ett rätt stort spann av vikt.
    Hojen beter sig väldigt olika åt en förare som är flugviktare mot tungviktan, men generellt kan man säga ju kortare stötdämpare ju hårdare måste fjädern vara för att inte hjulet skall ta i skärmen och desto "stötigare" blir den och det gör den varken bekvämare eller bättre väghållning.
    Tanken är att all fjädrad vikt skall hålla sig på en linje och den ofjädrade vikten alltså allt under dämparen skall följa vägen, när man hittat rätt får man känslan av att hojen flyter fram på vägen och känslan av att den bara sitter fast i backen o man vågar lägga den mer o mer i kurvorna.....det är då man sitter med ett BIG SMILE i hjälmen o bara njuter.....hur den ser ut när den står på stödet skiiiter man i just då
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  13. #13
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2013
    Ort
    Billesholm
    Inlägg
    41
    Tackad: 0

    Ja, väghållningen kan definitivt vara bättre trots att den tar i tidigare. De båda är inte synonymer på något sätt och vis. När jag svänger känner jag att hojen håller spåret bättre. Eftersom framgaffeln är hårdare så ändras inte styrgeometrin lika lätt som den gjorde innan. Även bromsarna blir effektivare eftersom att mindre bromskraft tas upp av dämpningen innan kraften kan börja göra det den ska göra, dvs sänka hojens hastighet.
    Dock är jag säker på att detta märks mer av mig som väger massor än någon som ligger på 70kg.

  14. #14
    Hmm... Nu börjar det likna nått, känns som jag fått en hel del att tänka på, har ju inte kört så mycket heller så ut å åka och fundera

  15. #15
    Bifogad fil 12461 Får se om det blir någon sänkning

  16. #16
    Skulle själv inte sänka då jag vill kunna använda hojen ordentligt och lägga ner den i kurvorna utan att det skrapar i. En sänkt hoj skulle för min del kännas handikappad. Men kör man inte så aktivt spelar det kanske ingen roll.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av kapsylen Visa inlägg
    Bifogad fil 12461 Får se om det blir någon sänkning
    Kromad sving, ovanligt. Usa import?
    Jag har cromade 10" bak till salu om du vill testa lite. Dem är hårda o låga. 800kr. Pm om du e intresserad.

  18. #18
    [QUOTE=Henrik Forslund;77284]Kromad sving, ovanligt. Usa import?
    Jag har cromade 10" bak till salu om du vill testa lite. Dem är hårda o låga. 800kr. Pm om du e intresserad.[/QUO

    Hojen köptes ny i Singapore, där den också blev påkostad en hel del efter ett tag, kromad sving, ny lack med flames, mikuni, screaming Eagles mm. den kom till Sverige 2010 som flyttgods och i april 2013 blev jag den andra ägaren. Sportstern har rullat ca 600 mil och jag känner mig ganska nöjd

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Skall man hård dra det så är dom flesta stötdämparna bara medel bra, den skall passa förare med ett rätt stort spann av vikt.
    Hojen beter sig väldigt olika åt en förare som är flugviktare mot tungviktan, men generellt kan man säga ju kortare stötdämpare ju hårdare måste fjädern vara för att inte hjulet skall ta i skärmen och desto "stötigare" blir den och det gör den varken bekvämare eller bättre väghållning.
    Tanken är att all fjädrad vikt skall hålla sig på en linje och den ofjädrade vikten alltså allt under dämparen skall följa vägen, när man hittat rätt får man känslan av att hojen flyter fram på vägen och känslan av att den bara sitter fast i backen o man vågar lägga den mer o mer i kurvorna.....det är då man sitter med ett BIG SMILE i hjälmen o bara njuter.....hur den ser ut när den står på stödet skiiiter man i just då
    Det verkar riktigt vettigt, så det köper jag, får försöka hitta dit då

  20. #20
    Jag har en nightster 1200 -12, vad och vart köper jag sänkning till den?

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. SBM eller inte SBM
    Av Hagis i forum Off Topic
    Svar: 122
    Senaste inlägg: 2013-11-12, 20:06
  2. Sons of Anarchy - Bra eller inte?
    Av admin i forum Omröstningstrådar
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2013-01-04, 16:31
  3. Sänka eller inte
    Av 2.3t i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-08, 17:40
  4. Smörja kopplingswiren, eller inte?
    Av Tyrre i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-16, 22:29
  5. Har jag problem med laddningen eller inte ? Evo -93
    Av Ice i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-30, 19:23

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •