Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Ni som kört risktvåan...

  1. #1
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Question Ni som kört risktvåan...

    Undrar mest över detta med risktvåan för MC. Den skall ju tillsammans med
    risk ettan vara avklarad INNAN teoriprovet.
    Dock skall risk tvåan egentligen göras i slutet av utbildningsstadiet, d.v.s. när
    man börjar bli redo för en uppkörning.

    Men vad exakt behöver man kunna, för att klara av risk tvåan? Tänkte mest, att det kan vara lite struligt med att boka in,
    OM man inte vet var man befinner sig för att kanske klara den. Visst kan man chansa och göra den innan exempelvis
    lektioner på trafikskola, där man tragglar banorna, åttor och annat som har med balans och krypkörning att göra, samt lära
    sig inbromsningar osv...
    Eller måste man klara banorna ok, inte bara "åkt i trafik i olika miljöer" för att kunna klara denna del inför ett kommande
    mc körkort?
    Vad anser ni och vad tyckte ni själva? Vad är er erfarenhet av förberedelser för att kunna bli godkänd på risk tvåan?

    Jag tycker att det är knepigt att både risk ettan och risktvåan gäller i fem år, medan teoriprovet bara gäller i ett år. Sedan får
    man göra om det, OM man skall få till en uppkörning...
    Varför är giltighetstiden då så lång, OM man ändå måste gjort allt innan teori och slutligen uppkörning? Visst hade det känts bättre, OM
    man till exempel kunnat göra teorin klar INNAN risktvåan? Det tycker åtminstone jag...


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  2. #2
    Hej Sanniz, risktvåan är helt ok att göra om man har hyfsad koll på att köra.
    Enkla cyklar, blandat körning och diskussioner.
    När jag gjorde den för 4 år sen var det bara en som blev hemskickad. Han kunde inte svenska och hade aldrig kört mc.
    Min fru gjorde den för 2 år sedan och hon hade väl kört 4 ggr på lektion och aldrig haft moppe.
    Så boka du och njut.

  3. #3
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Hagard... Då skall jag kanske chansa på det och fixa det innan min intensivutbildning under semestern.
    Har annars lite svårt att veta när man kan planera in den. Riskettan är ju inga problem, eftersom man sitter
    ner och lyssnar. Och eventuellt diskuterar.
    Vill ju så gärna få det där förbaskade kortet.
    Skall in nästa vecka när jag är ledig och börja lägga upp hur jag skall göra allt... Plus köpa på mig det
    webb baserade teori materialet.

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag har ju några säsonger med triken bakom mig... Plus att jag kört med i några run utan problem med Musclen,
    förutom de andra milen jag nött hittills på min pärla.
    Man får ju som sagt bara använda förnuftet. Jag vill bara mest säkra mig att man inte måste vara "kung
    på de olika manöverbanorna" först.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  4. #4
    Det enda du behöver kunna typ är väl att hantera hojen på ett säkert och bekvämt sätt.

    Vi fick träna på hur man kör i olika skarpa kurvor i olika hastigheter från båda riktningar. Väja för hinder på vägen och ta sig tillbaka in i sin fil igen inom ett visst avstånd som var utmärkt med konor, även detta gjordes i olika hastigheter.
    Vi fick även träna på att väja för två hinder efter varandra i en lång vänster kurva och sen samma sak på vägen tillbaka men då var det ju en högerkurva istället, även här skulle man öka farten med 5km per varv fram tills det att man inte klarade av det och sen skulle man sänka farten och ligga runt 5km under den hastigheten man rev vid.

    Tränade även på att köra slalom mellan konor och krypkörning på vägen tillbaka
    Sen till sist så gjorde vi inbromsningar från 50 70 90 dom som ville fick prova på i 120 men det var frivilligt.

    Tror det skiljer sig en del från vilken stad man kör i och även vilken skola man går på.
    Alla undanmanövrar vi gjorde var utmärkta med konor som hinder, min tjej fick däremot väja för körskolans bil som dom hade ställt ut på banan. Dock i lågfart men det gör nog fan så mycket mer ont att köra in i en kona jämfört med en bil

  5. #5
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Sedition Visa inlägg
    Det enda du behöver kunna typ är väl att hantera hojen på ett säkert och bekvämt sätt.

    Vi fick träna på hur man kör i olika skarpa kurvor i olika hastigheter från båda riktningar. Väja för hinder på vägen och ta sig tillbaka in i sin fil igen inom ett visst avstånd som var utmärkt med konor, även detta gjordes i olika hastigheter.
    Vi fick även träna på att väja för två hinder efter varandra i en lång vänster kurva och sen samma sak på vägen tillbaka men då var det ju en högerkurva istället, även här skulle man öka farten med 5km per varv fram tills det att man inte klarade av det och sen skulle man sänka farten och ligga runt 5km under den hastigheten man rev vid.

    Tränade även på att köra slalom mellan konor och krypkörning på vägen tillbaka
    Sen till sist så gjorde vi inbromsningar från 50 70 90 dom som ville fick prova på i 120 men det var frivilligt.

    Tror det skiljer sig en del från vilken stad man kör i och även vilken skola man går på.
    Alla undanmanövrar vi gjorde var utmärkta med konor som hinder, min tjej fick däremot väja för körskolans bil som dom hade ställt ut på banan. Dock i lågfart men det gör nog fan så mycket mer ont att köra in i en kona jämfört med en bil
    Haha... Du måste menat tvärtom på slutet, förutsatt att dina konor inte var gjutna i betong.
    Jo, jag antar att man skall lära sig tekniker och framför allt lära sig risker och bedöma sådana. Lite som
    med halkkörning med bil... Då fick man ju ok även om man kanske inte var bäst på allt.
    Jag var mest oroad, att vanlig körning inte är tillräckligt innan.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    Haha... Du måste menat tvärtom på slutet, förutsatt att dina konor inte var gjutna i betong.
    Jo, jag antar att man skall lära sig tekniker och framför allt lära sig risker och bedöma sådana. Lite som
    med halkkörning med bil... Då fick man ju ok även om man kanske inte var bäst på allt.
    Jag var mest oroad, att vanlig körning inte är tillräckligt innan.
    Haha ja det var tvärtom jag menade

    Nä man behöver inte vara något proffs på att köra. Bara man har bra balans på hojen och kan köra på ett avslappnat sätt så är det lugnt.

    Var många som rev massor med ggr och körde nervöst o trots det klarade sig. Så det där är nog lugnt ska du se

  7. #7
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Sedition Visa inlägg
    Haha ja det var tvärtom jag menade

    Nä man behöver inte vara något proffs på att köra. Bara man har bra balans på hojen och kan köra på ett avslappnat sätt så är det lugnt.

    Var många som rev massor med ggr och körde nervöst o trots det klarade sig. Så det där är nog lugnt ska du se
    Då kan man nästan känna sig lugn då.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  8. #8
    Gjorde min risktvåa i höstas 2013 det vi gjorde var att manövrera motorcykeln genom lite koner och liknande, sedan pratade dom lite om avstånden i trafiken och hur man kör säkert.

    Kommer att gå som en dans, gör bara som du blir tillsagd och visa för dom att du har kontroll på hojen så är det inga problem!

    Lycka till med kortet!

    Mvh: Andy

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

  9. #9
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Tackar så mycket Andy89... Var nog bara jag, som trodde att den skulle vara mer "avancerad och speciell", innan jag fick veta att den måste göras innan teorin också...
    Trodde man skulle kunna fått teorin avklarad innan nämligen, så man lugnt bara behövt till slut satsa på själva körningen.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  10. #10
    Risktvåan handlar inte så mycket om att du ska klara undanmanövrar runt konor, visst det ingår körning men den stora vinsten är att man är att man kör så man inte hamnar i situationer som kräver en undanmanöver
    Fokus ligger på att tänka rätt och att veta sina begränsningar

  11. #11
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Sanniz! Jag hade för mej att du fick ditt kort i höstas. Undrar var jag fick det ifrån.
    Ok, ett kasst inlägg eftersom det inte stämde, men då får man väl hålla tummarna längre fram i vår då :-)

  12. #12
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    hasse diesel Då verkar det vara lite mer som jag redan tänker och gör. Och bra övningar
    är aldrig fel.

    Caspher... Tyvärr hade du fel, men denna sommar hoppas jag ändra på det.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  13. #13
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Tips, lär dig moppens delar! När grabben tog A1 kom en tjej in grinandes och sa, han var dum me mej. Hon fick frågan, var sitter det lager på mc n? När hon pekade på ekrarna sa han, vaaad ska du på en motorcykel o göra? En "grabb" var tydligen inte klar med den mentala biten. När han satte sig på moppen på provbanan svek sig modet, och han stack hem till mamsen. It `s a cruel world.
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  14. #14
    Verkar ju som du kört en del hoj så det kommer inte vara nåt problem att klara av tvåan. Många verkar tro att det är ett test/prov, att det är som en uppkörning, det är det inte. Det är teoretisk övning tillsammans med rolig praktisk. Det hela handlar om risker, att lära sig begränsningar (egna och hoj) och att tänja dessa på övningsområdet. Det enda som jag direkt kan komma på som kan vara bra att ha koll på är undanmanöver. Det förekommer en del moment som kräver att man har koll på det momentet.

    Boka in ettan och tvån nu!

    Ridning is my business and business is good!

    http://harleyforum.se/showthread.php...er-Forty-Eight

  15. #15
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    indy 500... haha... tror iofs jag vet var lager kan sitta. Har t o m jobbat med formsprutningsmaskiner förr. Så jag är inte fullt så girlie.

    Forty8... ska boka in det så fort jag vet hur jag lagt upp allt annat. Skall in och göra det nästa vecka, så jag har en semester att se fram emot i år.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  16. #16
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Nja, lätt att glömma styrlagren, det brukar ju inte gå på räls.
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  17. #17
    V.I.B Frittes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    882
    Tackad: 0

    Öva lite med gubben så är saken biff Med lite vilja och vaselin går det mästa

  18. #18
    haha

  19. #19
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Fritte... Får skippa vaselinet åtminstone. Jag får hoppas gubben får bukt på sin riskokare (givarfel som gör att den kan gå lite dumt mellan varven),
    så kan jag kanske öva lite på den under "försäsongen"... Så skall det ju inte vara en så stor "biggie", OM jag fattat alla andra rätt.
    Svenska kan jag ju och så har jag ju kört min hoj ett tag med, så jag är ju inte i samma sits som han Hagard beskrev tidigare.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  20. #20

    Ni som kört risktvåan...

    hej. håller på och bokar allt som ska till för att få kortet och tänkte höra med er ungefär vad ni betalat för risk 2an.. sanniz har för mig du skrev detta men det kanske va i nån annan tråd? har fått prisuppgift från de två körskolor i karlstad som anordnar kursen, båda på 2800.. tycker det va hiskeligt dyrt..
    kan även tillägga att dom vill båda ha 900 för risk 1an och det har jag för mig nån skrev nått om typ 300 spänn för, då kan det löna sig att åka en sväng

    Sent from my iPhone using Tapatalk

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •