Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Borde jag ha sex i stället? Växlar alltså.

  1. #1

    Borde jag ha sex i stället? Växlar alltså.

    Jag har en '05 softail i dag och under säsongen så snittar jag ca 15 mil om dagen, mest motorväg. Något som stör mig är att jag tycker att varvtalet är alldeles för högt i marschfart. Helst skulle jag vilja ligga i ca 120 men då går ju motorn som en symaskin på tjack. Det känns som om 90-100 är mer vad konstruktörerna tänkt.

    Det har gått så långt att jag börjat fundera på att kanske skaffa mig en nyare hoj med sexväxlad låda. Vill minnas att jag läst att de är utväxlade så att sexan passar bäst i 120-130. Å andra sidan har jag också för mig att det var problem med sexpetarna på de första årsmodellerna.

    Är det någon som har synpunkter eller erfarenhet?


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  2. #2
    Kan du inte bara slänga dit en annan låda? Eller det kanske man inte kan göra hur som helst?!

  3. #3

    Question

    ändra storleken på belthjulen och eventuellt längden på belten så utväxlingen ändras ,fortfarande 5 växlar men lägre varv . Vridet borde räcka till ändå
    Senast redigerat av Lasse_harley den 2014-02-22 klockan 13:18.

  4. #4
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    En grej som en del inte vet är att den 6växlade har samma utväxling på 6:an.
    Jag tycker utväxlingen är rätt perfekt original, men skulle jag vilja ändra den på högsta växeln så borde ett byte av kugghjul till 5:an i växellådan vara det bästa.

  5. #5
    Sex växlar, åker ni tvåtakt eller? Tre eller fyra räcker, efter fyra tappar man ju räkningen. Om du vill så ändra belthjulen, men var inte så rädda för lite varv!
    Att varva över tre tusen är inte farligt.

  6. #6
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Sex växlar, åker ni tvåtakt eller? Tre eller fyra räcker, efter fyra tappar man ju räkningen. Om du vill så ändra belthjulen, men var inte så rädda för lite varv!
    Att varva över tre tusen är inte farligt.
    Håller med där stroker49.
    Jag skulle lätt klarat mig med 4 växlar, om de låg rätt i utväxlingen.

  7. #7
    V.I.B Billy Bollockss avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Tackad: 0
    Kör också -05 Softail Nightrain. 120 känns komfortabelt, störs inte av varv. Har en polare som bytt till 6-växlat på sin -03:a och tycker det är toppen. Har en annan som tycker 4-växlat var bäst, längre etta och i stort sett samma slututväxling på fyran. Själv funderar jag på att byta belthjul om något.

  8. #8
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Har kört 4-5-6 växlat och alla har funkat.Lite varv gör väl heller inget men det var stor skillnad i varv att ligga på motorvägen med den 6 växlade kontra
    den 5 växlade.Använder 6,an från 100/110 och uppåt beroende på hur vägen är.

    Men det är nog mkt som spelar in,däckstorlek,belt/kedjehjul storlek både "transen" och till bakhjul.Som Stroker49 skriver vore det fasen så mkt enklare med 4,ibland
    undrar man vilken växel man har egentligen

  9. #9
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Enklast och billigast är ju som sagts att byta beltdrive. På köpet får du ett skönt stånk när du kör iväg på ettan.
    För jag antar att du inte kör så mycket i trädgården eller drar timmer i skogen så...

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    En grej som en del inte vet är att den 6växlade har samma utväxling på 6:an.
    Som vadå - den femväxlade? Det har den inte. Jag har hört det påståendet flera ggr; att slutväxeln på fem- och sexväxlade är samma men det stämmer inte. Dessutom är det ju olika utväxling för olika modeller. En Roadking och Softail har helt olika utväxling. Det är inte "one växellåda fits all" som många verkar tro.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  11. #11
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Redan 1980 kom den femväxlade lådan med en utväxling på femman 1:1, samma som den fyrväxlade hade innan.
    Den sexväxlade kom 2007 och hade även den en utväxling på 1:1 fast då på 6:an.
    Sekvensen på växlarna är olika på olika modellserier, men högsta är samma förutom på några som har en typ overdrive växellåda.
    Det som HD gjorde var att montera ett (compensating sprocket) på veven med fler kuggar för att på så sätt få ner varvet på hojen.
    http://blog.jpcycles.com/2010/07/har...-alternatives/
    http://www.baggersmag.com/six-speed-transmissions

  12. #12
    Om man inte har en sidovagn eller skall dra en harv så är ju ofta ettan lite väl låg. Så man kan ju dreva upp lite lagom, speciellt im man har en lätt hoj. Andrews långa etta och korta tre är ju ett klassiskt val.

  13. #13
    V.I.B Fonves avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    683
    Tackad: 6

    Jag är iallafall jäkligt tacksam för min 6:e växel. Speciellt när jag tuggar motorväg!
    SB 2008. Min egen "flamma"!

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Redan 1980 kom den femväxlade lådan med en utväxling på femman 1:1, samma som den fyrväxlade hade innan.
    Den sexväxlade kom 2007 och hade även den en utväxling på 1:1 fast då på 6:an.
    Det där stämmer inte alls med vad jag har läst. När den sexväxlade lådan kom så fick den ju kritik för att den var i princip okörbar i hastigheter under 120 och det var därför man ändrade utväxlingen på sexan härom året.

  15. #15
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Undrar vilken modell som hade femväxlat 1980.Kommer ihåg att det fanns en mellanmodell av softail med den då nya evo och gamla 4 vxl lådan med kick men det var väl i mitten på -80 talet.
    Upplever också som sexan som en "överväxel" på min -08.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Noyen Visa inlägg
    Undrar vilken modell som hade femväxlat 1980.Kommer ihåg att det fanns en mellanmodell av softail med den då nya evo och gamla 4 vxl lådan med kick men det var väl i mitten på -80 talet.
    Upplever också som sexan som en "överväxel" på min -08.
    FLT kom med 5 vxl 1980, samma låda som sen FXR fick 1982.

  17. #17
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av Noyen Visa inlägg
    Undrar vilken modell som hade femväxlat 1980.Kommer ihåg att det fanns en mellanmodell av softail med den då nya evo och gamla 4 vxl lådan med kick men det var väl i mitten på -80 talet.
    Upplever också som sexan som en "överväxel" på min -08.
    om växellådan är samma men utgående drev på veven är bytt blir effekten det.

  18. #18

  19. #19
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Spelar ingen roll om du har fem eller sex växlar för slututväxlingen är den samma tror jag. Folks rätta mej om jag har fel! Min gamla Evochopper var fyrväxlad och när jag köpte Crossbonesen så tyckte jag det var ett jävla växlande med sex växlar! Ärligt talat så skulle jag vilja ha fyrväxlat på hojen
    There are no problemsonly solutions

  20. #20
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    om växellådan är samma men utgående drev på veven är bytt blir effekten det.
    Har ju läst på us forum att en del byter utgående drev på hojen.Håller med dej xbones 4 växlar räcker gott egentligen.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Ändra från fem till sex växlar
    Av Sylve i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-03-24, 22:31
  2. När är avgasspjället öppet resp stängt?
    Av Carl-Inge Larsson i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 22:23
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-04, 12:45
  4. Kopparrör istället för gummislang
    Av LaDaille i forum Custom & Byggen
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-01-12, 17:40

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •