Nu är nog mardrömmen över för min del efter månader med problem.

Blybatteriet funkade även fast det inte är i topptrim, motorn startade på en gång utan några som helst problem. När jag hade laddat det visades det sig ligga på 12.75v som vanligt men sakta men säkert på väg ner. Efter en timme var det 12,6v kvar och när det var installerat och klart hade det gått ner till 12,53v, gissar att det då är ca 150CCA kvar. Det visar vilket skick detta batteri är i och ändå startade det utan problem, underbart. Det funkar även bättre än ett fräscht fulladdat nytt Shorai batteri på 13,3v och 360CCA.

Det är inte bara kallstartsproblem Shorai har gett mig, jag har även haft en del spikar, avgassmällar och eldsflammor i avgasmynningen när den väl har startat motorn och precis som med ett urladdat eller dåligt blybatteri kan det bero på för dålig spänning med spänningsfall till följd som då resulterar i olika typer av tändningsproblem med diverse fel till följd. Det känns inte som det är bra i längden med för mycket spikar, kick-backs och rök som kommer ur luftfiltret.

Nu kommer jag i alla fall inte behöva oroa mig mer för dessa problem nu när jag kommer återgå till blybatteri och när jag nu lärt mig och vet vikten av att sköta det på ett bra sätt med underhållsladdning för att hålla det i ett gott skick.

Dock kommer jag göra mitt sista kallstartsförsök i morgon bitti för att undanröja alla tvivel på att det var ett engångstillfälle att den startade vid första försöket.

Återkommer i morgon vid 07:45, då vet vi.