Hej,

Går i köptankar och nu är det en HD som lockar, närmare bestämt en mattsvart Harley-Davidson Iron 883 av 2014 års modell. Har aldrig ägt en glidare tidigare, har aldrig provkört en heller, utan har bara ägt japanska street/nakenhojar sedan jag tog mitt kort för snart 20 år sedan.

Under dessa år har jag aldrig haft några problem med mina hojar. Läser man på om HD så verkar den generella kvalitetsnivån ligga långt efter japanerna. Kvalitetskontrollen verkar inte heller den speciellt bra då man kan läsa om helt nya hojar som läcker olja eller har andra problem som måste in på verkstad för åtgärd.

Har prata med några handlare och så fort man nämner detta med kvalitetsbrister så blir säljaren nästan otrevlig. En säljare jag pratade med i dag började rabbla upp fantasisiffror på vad det kostar att reparera och serva japanska hojar och att HD är så bra och billiga så. Han påstod att det ksotade 10,000 kr att justera ventilerna på min hoj och att servicen i övrigt också var dyr när det i själva verket kostar 3,500 kr inkl servicen i övrigt. Min hoj ska tydligen också kosta 14,000 kr i försäkring när jag betalar 3,000 kr per år.

Samma säljare slängde också på luren i örat på mig när jag tog upp den Amerikanske konsumentrapporten som visar att 25% av alla som köpt en HD mellan 2009 och 2012 har haft problem med sina hojar vilket är långt över industristandarden på 5%. Bara BMW som är sämre.

HD själva verkar inte allt för säkra på den egna kvaliteten för varför lämnar man annars bara 2 års fabriksgaranti? Min nuvarande Suzuki har 5 års fabriksgaranti och 7 års trygghetsavtal via handlaren. Det känns tryggt för mig som kund. Svedea har ju dock en HD märkesförsäkring som ger 6 års (6,000 mil) maskinförsäkring vilket är bra.

Meningen med denna tråd är inte att starta ett märkeskrig eller liknande. Är genuint intresserad av en HD men är lite tveksam då man läser mer om problem än om ett problemfritt ägande. Hojen är ju inte heller gratis så man vill ju läsa på, ha alla korten på bordet, så att säga.

Tack på förhand,
Duke