Det här blir lite långt. Komplicerat problem, behöver verkligen hjälp av eran erfarenhet och koll: Jag har ett missljud från min Shovel 79a som kan bli ganska aggressivt ibland och jag blir inte klok på var det kommer ifrån. Ljudet låter ungefär som tickandet eller klickandet från stötstångsspel, dålig hydraul, men det kommer bara när motorn är helt varm och oftare när den är för varm (kö-körning typ). Och det förekommer bara vid motorbroms, antingen när jag växlar ner och motorbromsar eller när motorn i friläge övergår i att svänghjulet bromsar. Så fort jag gasar till så försvinner ljudet. Ljudet är klart kraftigast eller tydligast vid nedväxlad motorbroms, alltså när farten drar runt motorn. På tomgång hörs oregelbundna klick och inte hela tiden som vid motorbroms.

Jag hade av topparna och en vipparm hade för stort axialspel, de andra tre gick fint och spel enl spec. Den glappa hade fått en liten gröpning i anliggningen mot stötstången. Var ganska säker på att axialglappet orsakade ljudet. Båda avgasventilermas styrningar var glappa. Bytte styrningarna, den slitna vippan, shimsade den till rätt axialspel, justerade in störstängerna och ljudet var borta i kanske 10 mil, sen kom eländet tillbaka.

Ljudet hörs inte hela tiden, kör jag landsväg, bra kylning, hörs det inte alls, Vid krypkörning kommer det ofta men inte alltid och det kan plötsligt försvinna. Det kommer och går men just nu ganska ofta. Från det drar jag slutsatsen att set inte borde vara ramlager på veven. Det hörs heller inte nåt från den när jag lyssnar med skruvmejsel. Heller inte från topparna. Kan inte lokalisera det alls med skruvmejsel.

Så jag tänkte jag klura lite innan jag river igen eller letar på måfå.

Ljudet kommer bara när motorn är varm och mest när den är mer än varm.
Det kommer bara när motorn retarderar, alltså inte alls när motorn driver. Ska ta av tändkablarna en och en och se om det går att isolera till en cylinder. Men tveksam till det då båda såklart rör sig oberoende om det gnistar eller ej. Ska även kolla ryckutjämnaren innanför transkåpan. Kedjesträckningen verkade ok men ska mäta o kolla spec. En kanske knasig hypotes: har nån hört om missljud från förgasaren? Det sitter en Super E på. Vid motorbroms och tomgång är ju spjället opåverkat, det står i tomgångsläge. Skulle det kunna börja klicka och ha sig om det är glappt, (glappet borde bli värre med hög värme) vid motorbroms borde det bli ett jäkla sug runt det nästan stängda spjället. I övrigt går den riktigt fint, har fått till förgasarinställningen bra (kör 28-70 med 2-1 avgasrör och en rak öppen fishtail med en lite öppnad 20cm plåtinsats i) och stiften är bruna som de ska vara med möjligen en aning vitt på , men även lite lite svart.
Som sagt, långt som fan, hoppas på några goda råd!!