Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: HD 883 Iron, några frågor.

  1. #21
    Då ställer jag mig rättad i frågan om vikten! Man lär så länge man lever

    Okej, för att få ut cylindrarna ur hojen utan att välta ut motorn så måste du skruva ner halva hojen!
    Om det anses som lätt mekat eller lättare än att skruva ur bultarna i motorfästena och sen välta motorn får väll vara en smaksak upp till den som skruvar! Böjer mig till hälften där!
    Att påstå att HD är lätt mekat gör mig väldigt nyfiken, har personen som påstår detta mekat med någon annan hoj så som sport eller motard? Förmodligen inte för hd sätter sina bultar under, bakom och på alla möjliga dumma ställen vilket gör dom antingen omöjliga att komma åt utan hemmagjorda verktyg eller massa extra arbete. Vissa bultar kommer man åt men då är dom för långa för att man ska kunna skruva ut dom helt utan att dom tar i något!

    Vore det inte för själen som hd är ensamma om att ha och jag har kört och skruvat x antal olika hojar dom senaste 23 åren, så hade jag köpt en suzuki eller kawa. Dom går och går och går samt är bra mycket lättare att skruva med! Men som sagt, hd har själen!

    ska tillägga att jag inte är "på hugget" utan bara påvisar mina funderingar och tankar med välmening i tonen!

  2. #22
    Tack för fler härliga svar och tips! Snön får gärna försvinna nu så man kan åka och provköra dessa hojar. Ser fram mot det nåt fruktansvärt.

    Ska bli riktigt kul att testa något nytt!

  3. #23
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
    Då ställer jag mig rättad i frågan om vikten! Man lär så länge man lever

    Okej, för att få ut cylindrarna ur hojen utan att välta ut motorn så måste du skruva ner halva hojen!
    Om det anses som lätt mekat eller lättare än att skruva ur bultarna i motorfästena och sen välta motorn får väll vara en smaksak upp till den som skruvar! Böjer mig till hälften där!
    Att påstå att HD är lätt mekat gör mig väldigt nyfiken, har personen som påstår detta mekat med någon annan hoj så som sport eller motard? Förmodligen inte för hd sätter sina bultar under, bakom och på alla möjliga dumma ställen vilket gör dom antingen omöjliga att komma åt utan hemmagjorda verktyg eller massa extra arbete. Vissa bultar kommer man åt men då är dom för långa för att man ska kunna skruva ut dom helt utan att dom tar i något!

    Vore det inte för själen som hd är ensamma om att ha och jag har kört och skruvat x antal olika hojar dom senaste 23 åren, så hade jag köpt en suzuki eller kawa. Dom går och går och går samt är bra mycket lättare att skruva med! Men som sagt, hd har själen!

    ska tillägga att jag inte är "på hugget" utan bara påvisar mina funderingar och tankar med välmening i tonen!
    Vi snackar ju de gummi upphängda från 04 upp och där blir det väldigt mycket jobb att ta ur motorn, Man behöver bara ta bort tanken för att komma åt att byta cylindrar.
    För att få ur motorn eller tippa den måste baksving samt hjul o diverse stag osv demonteras också dvs en massa jobb i onödan.
    Senast redigerat av Lasse.S den 2015-01-13 klockan 08:09.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  4. #24
    ja där får jag nog erkänna mig okunnig, gällande gummiupphängda motorer!
    Vad är det som gör det mer knepigt att skruva ut motorn på dessa modeller? Nyfiken då jag lär hamna där själv en vacker dag!

    Men som sagt, man lär så länge man lever

  5. #25
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32


    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  6. #26
    Jag vet inte hur många cylindrar jag monterat av på de stumt monterade motorer, men det är många, har aldrig hört talas om att behöva lyfta ur motorn. Jag ser inga problem mycket lättjobbat om du menar att tumverktyg är specialverktyg så får det stå för dig. Cykel på lyft, cylindrar på verkstadsbänken c:a 1 timma.

  7. #27
    883an jag har är en 02a och det är den första hdn jag verkligen kan säga att jag skruvat på! Jag har gått igenom hela hojen och 2/3 av motorn än så länge! Så jag är inte ute efter att knäppa någon på fingrarna, men med den kunskapen jag har från mitt bygge så stämmer inte den bilden att det är lätt! HDn (min i alla fall) är ett helvete att skruva på jämfört med övriga märken jag skruvat på! Vart du fått det ifrån att jag påvisar att tum verktyg är special verktyg vet jag inte men problemet är som jag sagt vissa bultar är för långa för att få ut om jag inte kapade insexnycklarna, fick böja fasta nycklar för att få utrymme att faktiskt lossa vissa muttrar och bultar, vanliga hylsor till spärrskaftet (stora som lilla skaftet) kommer jag inte åt med osv. och en rad bultar sitter så dumt till att jag behöver plocka bort en rad andra delar för att komma åt en till ögat synlig bult! Det är enligt mig inte lätt mekat!

    Jag tog till slut hjälp av en god vän som precis som många av er andra här, har skruvat inte bara hd utan mängder av andra hojar i jag vet inte hur många år men det är många! Jag trodde först jag gjorde fel och höll på bli knäpp för hur jag än gjorde så fanns det inte utrymme att få ur bultarna till toppen, och utan att få bort den så får jag inte bort cylindrarna för det finns inte utrymme mellan topp och ram! (på min) Min gode vän tog en titt och blev nästan gråhårig, han fick inte på något sätt ut cylindrarna utan att lägga ut motorn! Orsak okänd!

    Jag vet att på en annan hoj så var det inga problem att få loss prylarna, inte en 883a men ändå en hd. Det var inte fullt lika tight som på min även om det var tight och man fick jucka och vicka lite! Men det gick och vi rev halva motorn på ungefär samma tid som nämndes, tog oss 3 timmar att skruva ner, byta prylarna och skruva ihop den igen!

    Men jag försöker hela tiden lära mig mer! Så att vissa av er bekräftar att det går hur lätt som helst har jag hajat, frågan är om någon är intresserad av att dela med sig av hur?
    Men det skulle kanske ligga i en mer lämpad tråd!

  8. #28
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
    883an jag har är en 02a och det är den första hdn jag verkligen kan säga att jag skruvat på! Jag har gått igenom hela hojen och 2/3 av motorn än så länge! Så jag knäpper inte någon på fingrarna, men med den kunskapen jag har från mitt bygge så stämmer inte den bilden att det bara är lätt! HDn (min i alla fall) är ett helvete att skruva på jämfört med övriga märken jag skruvat på! Och då är det inte tumverktyg som är problemet, problemet är som jag sagt vissa bultar är för långa för att få ut om jag inte kapade insexnycklarna, fick böja fasta nycklar för att få utrymme att faktiskt lossa vissa muttrar och bultar osv. och en rad bultar sitter så dumt till att jag behöver plocka bort en rad andra delar för att komma åt en bult!

    Jag tog till slut hjälp av en god vän som precis som många av er andra här, har skruvat inte bara hd utan mängder av andra hojar i jag vet inte hur många år men det är många! Jag trodde först jag gjorde fel och höll på bli knäpp för hur jag än gjorde så fanns det inte utrymme att få ur bultarna till toppen, och utan att få bort den så får jag inte bort cylindrarna för det finns inte utrymme mellan topp och ram! (på min) Min gode vän tog en titt och blev nästan gråhårig, han fick inte på något sätt ut cylindrarna utan att lägga ut motorn! Orsak okänd!

    Jag vet att på en annan bekants hoj så var det inga problem what so ever att få loss prylarna, inte en 883a men ändå en hd. Det var inte fullt lika tight som på min även om det var tight och man fick jucka och vicka lite! Men det gick och vi rev halva motorn på ungefär samma tid som nämndes, tog oss 3 timmar att skruva ner, byta prylarna som skulle bytas och skruva ihop den igen!

    Men jag försöker hela tiden lära mig mer! Så att vissa av er bekräftar att det går hur lätt som helst har jag greppat, frågan är om någon är intresserad av att dela med sig av hur? Men det kanske skulle ligga i en annan tråd!?
    Efter att tank och avgassystem är borta behöver du en halvtum hyllsa ett spärrskaft en 3/16 insex + en 11 hylsa så är du hemma
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  9. #29
    Kanske det är dags att köp en original verkstadsmanual till din cykel om du har så mycket problem att meka med den.

  10. #30
    Jag säger det igen!
    Jag vet inte varför jag haft dom problem jag haft! Men utrymmet som ni pratar om finns inte på min hoj och det är som jag sagt, flera än jag som varit på och prövat. Folk med bra mycket mer kunskap än jag själv har med hd hojar!
    Börjar bli tjatigt att repetera mig!
    Jag har manual, jag har rätt verktyg, jag har haft hojen på 3 olika ställen under byggnationen pga att svetsjobben har gjorts på ett ställe, motorn fixades i en annan verkstadshall och sen har jag skruvat ihop allt och fixat elen på ett annat ställe. Ofrånkomligt pga omständigheter men samtliga hallar är rediga verkstäder med maskinhallar och inte något kallgarage i något bostadsområde!
    Jag har mätt bultarna som ställt till problem och som jag sa, dom är enligt manualen korrekta!

    Så jag kan inte svara på varför det varit sådant strul med utrymme! Jag har inte kunnat använda spärrskaft, varken stora eller mini mini för hylsorna blev då för höga så dom tar i, inte på hela hojen utan på sina ställen.
    Prylarna sitter på plats i alla fall och jag kommer inte röra dom om jag inte verkligen måste!

  11. #31
    Kan du lägga in en bild på motor och ram. Det kanske kan ge en ledtråd till dina problem.

  12. #32
    Missat att du redan lagt ut en bild, ser inget konstigt med din motor och ram.

  13. #33
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Har också missat den bilden, som GBU skriver är det inget konstigt med den utan jag tror nog du får ta dig en titt i din verkstadmanual du har och så ser du att man först får skruva av vipparmshuset som är tre delad på din hoj, sen kommer du åt topplocks bultarna enkelt och kan därefter lyfta cyllar utan problem.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande ämnen

  1. Byte av frambromsslang på iron
    Av Martin Lost i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-05, 17:14
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 15:44
  3. Iron 883 hjälp!:)
    Av husfar i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 17:13
  4. Iron med höga apor...
    Av admin i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-18, 08:43
  5. Fetare däck på Iron
    Av islandstyle i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-14, 17:18

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •