Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Behöver man nånsin byta växellådsolja i en V-rod VRSCX -07? Hur kolla oljenivå i växellådan?

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    Apr 2015
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    27
    Tackad: 0

    Cool Behöver man nånsin byta växellådsolja i en V-rod VRSCX -07? Hur kolla oljenivå i växellådan?

    Är en riktig rookie på HD och undrar lite om det går att kolla nivån på oljan i växellådan eller om denna behöver bytas någon gång? Enligt instruktionsboken så är det wet clutch på hojen, är det motoroljan som smörjer eller finns det separat påfyllning för transmissionsolja/växellådsolja? Tacksam för svar från mera bevandrade personer i HD-djungeln

  2. #2
    Står det verkligen inte i instruktionsboken?! Visst att dagens manualer är jävligt tunna men...
    Första träffen på google säger att det finns 1 hål för olja som smörjer motor, trans och växellåda, men det har random snubbe på interwebben skrivit, jag personligen tror mer på manualer (när det kommer till splitt nya fordon som din ;-) ).

  3. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    Apr 2015
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    27
    Tackad: 0
    Tackar för svar Brain dead! Nope, jag har inte kunnat hitta nåt i instruktionsboken om växellådan och ev. smörjning mera än att det är en sk. våtkoppling och den smörjs med olja har jag klurat ut Det går visserligen åt ca 4-5 liter olja vid varje oljebyte så det känns ju som att det är mycket olja bara för att smörja motorn... kanske Porsche-ingenjörerna har tänkt att ett oljebyte skall fixa samtliga moment såsom motor, trans och växellåda
    Ska ta och kolla vidare! Tack igen för svar och kör försiktigt i sommar på din raritet Mvh V-Rod_Boy69.

  4. #4
    Hej, hämtat från manualen, förvisso en 2005 VRSCA, men motortypen är ju densamma

    "This engine has a wet sump, an integral transmission, gear driven primary drive and wet clutch. This design allows engine oil in the sump to be used to lubricate the engine, transmission and primary drive. The clutch and primary drive are housed on the right side of the engine"

    Så ja! ett hål samma olja

    Ha det så gott

  5. #5
    4-5 liter olja låter mycket även i en hoj med våtsump. .Det är inte pint du menar?? Men det finns väl siktglas eller oljesticka så du ser rätt mängd ,

    Det är lätt att spränga packningar om man har för mycket olja i.

  6. #6
    V.I.B
    Reg.datum
    Apr 2015
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    27
    Tackad: 0
    Ska ta och kolla lite noggrannare i instruktionsmanualen, inte helt otroligt att de menar pint´s då det är en amerikansk cykel får ta och hälla i en flaska i taget och hålla koll på oljestickan, men tackar för tipsen allihopa! Kollade youtube igår och de sade likadant, en oljepåfyllning för samtliga grejerna (motor, trans och växellåda). Drive safe out there! Mvh P.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av tjocksteffo Visa inlägg
    Hej, hämtat från manualen, förvisso en 2005 VRSCA, men motortypen är ju densamma

    "This engine has a wet sump, an integral transmission, gear driven primary drive and wet clutch. This design allows engine oil in the sump to be used to lubricate the engine, transmission and primary drive. The clutch and primary drive are housed on the right side of the engine"

    Så ja! ett hål samma olja

    Ha det så gott
    Supertack Steffo! Nu har man lärt sig lite mera om Harley davidson Ha det bästa!

  7. #7
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Jag brukar mäta upp spilloljemängden, brukar skilja varje gång.
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  8. #8
    4,2 liter olja går det åt vid oljebyte


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  9. #9
    Köp nu rätt olja pga kopplingen !
    OBS Ingen bilmotor olja

  10. #10
    V.I.B
    Reg.datum
    Apr 2015
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    27
    Tackad: 0
    Borde väl funka med Valvoline 20W/50 helsyntetolja speciellt framtagen för V-twin motorcyklar både luft och vätskekylda enligt flaskan, inköpt under en semesterresa i Florida Var dessutom oförskämt billigt over there så att säga
    Tack igen för alla bra svar och tips!

  11. #11
    Du måste se till att motoroljan är för vått koppling !
    Annars sabbar du lamellerna .

  12. #12
    Du måste se till att motoroljan är för vått koppling !
    Annars sabbar du lamellerna .

  13. #13
    Vill inte ge mig in på någon oljediskusion men det är ingen risk att man förstör något om man häller i en annan olja om det inte är en motorcykel på flaskan.
    Tillsatsen som finns i vissa "Mc oljor" är för att kopplingen skall greppa bättre .Denna tillsats funkar inte till alla mc med våt koppling.I vissa fall får man en koppling som klibbar särskilt i kallt tillstånd. med följd att det smäller mycket vid växlingar för att kopplingen drar i urkopplat läge.

    Så en vanlig olja av känt märke duger . med rätt vikositet 20/50 i detta fallet Del eller helsyntet och de rätta rekomendationerna (det finstilta som står på flaskan)

    Har jobbat många år med våtkopplingar långt innan De speciella "Mc oljorna" kom på marknaden.

    Men i vissa fall kan de vara befogade vid hög effekt om kopplingen slirar men man väljer själv ...

  14. #14
    De är olika !
    Klibbar vet jag inte men slirande koppling är vanligare en man tror pga fel olja !
    Men dessa motorer har vart varma !
    Men alla gör som dom vill

  15. #15
    De är olika !
    Klibbar vet jag inte men slirande koppling är vanligare en man tror pga fel olja !
    Men dessa motorer har vart varma !
    Men alla gör som dom vill

  16. #16
    V.I.B
    Reg.datum
    Apr 2015
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    27
    Tackad: 0
    Tackar återigen för alla bra svar! Oljan jag har fått tag i är en helsyntetisk olja utvecklad för just V-twin motorcyklar och av viskositeten 20/50, enligt tillverkaren så upprätthåller oljan rekommenderade kvalifikationer eller till och med överträffar tillverkarens rekommendationer så man behöver inte oroa sig för garantier etc. och den skall tydligen passa mycket bra för just våtkopplingar (enligt oljefabrikanten). Återkommer väl längre fram när jag har gjort oljebyte och sett effekterna av ovan sagda olja....

Liknande ämnen

  1. Växellådsolja
    Av Mulle_75 i forum Oljor, Bensin, Vätskor
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-03-03, 19:36
  2. Växellådsolja
    Av rolig i forum Oljor, Bensin, Vätskor
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-06-25, 22:32
  3. Harley-Davidson Motor, trans-och växellådsolja 2-1
    Av Bikebandit i forum Oljor, Bensin, Vätskor
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-06-14, 23:10
  4. Skadad kam och lyftare, vad mer bör man byta/kolla?
    Av Benny i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-13, 19:35
  5. Växellådsolja TC88 för "klånkande" lådor
    Av gasselurra i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 23:18

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •