Kul projekt! Håll oss gärna uppdaterade
Kul med ett sånt här projekt, ska bli kul att följa...
Ladda gärna på med bilder...
Kul projekt! Håll oss gärna uppdaterade
Mycket godis var det där! Ser fram emot fortsättningen av bygget.
Det har tagit ettt jävla tag men nu är jag på gång iaf.
Har köpt 12 kants 1/2" hylsor till toppen, oljor och oljefilter.
så här såg motorn ut nu innan jag satte igång med nedplockningen.
Laddade över orginal mappen och mailade den till Aaron på Hammer.
Fick tillbaka den modifierad redan dagen efter!
Gick ner till garaget och tänkte att jag kunde ju börja plocka ner lite smått nu när jag ändå inte var bakis på en söndag.
Sagt och gjort så gick det rätt så bra ändå så nu sitter faktiskt de nya cylindrarna på plats!
Det första problemet jag stötte på var alla kablar och tändspolar som satt i vägen när jag skulle lossa locket på rockerboxen.
Efter en stunds klurande och svärande släppte jag loss allt och band upp det med en trasa, ett buntband och ett plastband.
Sen gick demonteringen som en dans.
Jag fick bort alltihopa innan sambon (som var ute igår) hade vaknat.
Då såg det ut såhär:
Sen kom en polare över och vi petade dit cylindrarna.
Jag råkade så klart trycka ur en av kolvarna som hammer hade förinstallerat.
Men jag lyckades klämma in kolven igen med mycket vilja och monteringsolja...
Jag hoppas att det inte gör någonting i långa loppet.
När allt detta skedde var jag lite för förbannad för att tänka på att ta bilder.
Men till slut så satt båda cylindrarna där de ska med kolvar.
- - - Uppdaterad - - -
Hur i helvete är det meningen att man ska kunna få loss den här givaren?
Jag kan inte komma på nåt som inte innebär att man klipper kabeln...
B-Twin (2016-01-17)
" You can´t drink all day unless you start in the morning.."
Fast öppen nyckel menar jag givetvis..
Skickat från min WC via Tapatalk
" You can´t drink all day unless you start in the morning.."
Du ska ju ha en öppen hylsa, av samma typ som man skruvar bort lambdasonder med:
http://images.biltema.com/PAXToImage...rge/2000016977
Om du kan mäta vilken dimesion din givare har kanske det går att köpa en nånstans, annars får du väl kapa ur en lång vanlig hylsa.
- - - Uppdaterad - - -
Behövde du lossa husen som stötstängerna går ner i för att få dit cylindrarna? På min gick det inte att få ner cylindrarna helt mot vevhuset utan att ta bort stötstångshusen, jag tänkte bara att det är bra att du kollar, annars går det ju åt helvete när du momentdrar topparna. Men det har du säkert koll på
Det är en 13mm lång hylsa du behöver. Jag hade inte några problem med frigång på mina stötstångshus och cylindrar.
Frigången beror nog på hur stötstångshusen råkar vara ditskruvade, ganska mycket spel i skruvhålen.
Senast redigerat av Simon13 den 2016-01-20 klockan 20:03.
Köp en vanlig 13mm långhylsa med 1/2" fattning och ta sedan bort kontakthuset på givaren (backa ut stiften) så kan du köra kabeln igenom hylsan och sen använda en polygrip tång och lossa med.
Finns ju kråkfot åxå, dom finns ju i många dimensioner,men inte säkert att den får plats:
https://www.maskinisten.net/userpix/929_42221_1.jpg
En bild på de nya cylindrarna på plats. (och massa wd40 eftersom jag är påväg att lossa på kamkåpan)
Plockar bort lyftarna så att det blir lättare att byta kammar.
Sen händer det som inte får hända... Jag drar av en bultjävel!!!
Bulten till bakre cylindern gick lite trögt men inte så farligt.
Den till främre gick trögt. Sen stack skallen helt plötsligt.
Och jag tog inte i så jävla mycket...
Hammers egna pinion locking tool in action.
Funkade skitbra måste jag säga.
Här med det nya drevet för oljepumpen.
Ska tydligen hålla bättre än orginal.
Här är alla Kammarna på plats och rätt timade.
Den här dagen gick allt väldigt lätt faktiskt.
Jag har aldrig plockat ner någon motor med stötstänger och kammar på det här viset.
Så jag var lite nervös.
Det ända problemet som kvarstår är ju den här jävla bulten....
Tips för att få loss den utan att riskera skada något mottages gärna!
Gärna om någon vet vart jag kan få tag på bara en sån bult? Måste jag köpa original på probike?
Om det inte framgår av bilderna så är det bulten som håller fast öh... delen som håller lyftarna raka. (tappet holder)
Simon: Värm godset runt den avdragna bulten så löser det sig.
Ser ut att vara en 1/4" UNC.
Det är ju mycket bult kvar, borde gå o göra ett bra spår med dremmel och sen en stor flat skruvmejsel i kombo med värme osv.
—--------------
All comfort was sacrified for style
______________
Min Softail Hero PowerTrain FXSTB Steg 3 103"
Om du inte har tillgång till en gassvets med ett finare munstycke, så kan du använda en mindre gasolbrännare med lämpligt munstycke eller en mindre liten butanbrännare. Värm med känsla på godset runt den avdragna bulten på den sidan du har trasorna så kommer det gå fint. Ibland funkar det oxå att värma loss med en stor lödkolv eller värmepistol. Henrik gav dig ett bra tips på att göra ett spår eller så vickar du fram och tillbaka med en lämplig tång. Finns bra sådana för att dra loss avdragna bromsnipplar med.
Du kan kanske låna en sådan här av någon bilverkstad.
http://verktygsboden.se/specialverkt...rmare-portabel
Bokmärken