Förvånad att hd inte utveklar Vrod motorn till fler modeler typ touring. Eller varför inte en färdig turbo hoj?
Verkar som att det arbetas på en helt ny Big Twin som ska börja ersätta Twin Cam nästa år. Harley-Davidson 107 Milwaukee Eight Engine.
http://www.hdforums.com/articles/inf...-eight-engine/
"What we know so far is that the Milwaukee-Eight is an all-new engine design, despite its traditional air-cooled looks and pushrod valve actuation. It’s designed to cope with current and future emissions rules, and is believed to use four valves per cylinder to help do that.
The engine will debut in Harley’s top Touring models, but expect it to spread to more bikes. The official unveiling will come at the end of August, when Harley’s 2017 line-up is launched."
Någon som har mer information?
Förvånad att hd inte utveklar Vrod motorn till fler modeler typ touring. Eller varför inte en färdig turbo hoj?
HippieDream (2016-08-08)
Antar att man inte vill överge den klassiska luftkylda designen med 45 grader mellan cylindrarna. Vrod motorn är bra men har inte samma ljud, utseende eller karaktär som många i H-Ds kundkrets efterfrågar. Men visst börjar det bli dags för en uppdatering även av den.
Undrar spontant om dom topparna sen går å bulta på en äldre underdel..
Skickat direkt från WCn
" You can´t drink all day unless you start in the morning.."
Lite mer info:
"Thanks to new 2017 motorcycle certification data released by the U.S. Environmental Protection Agency, we now have details about Harley’s newest engine which will replace the Twin Cam engine.
According to the EPA’s data, Harley-Davidson will introduce a new 1746cc (107ci) engine with a larger 1868cc (114ci) engine for CVO models. The new engine will be used on the: CVO Street Glide, CVO Ultra Limited, Electra Glide Ultra Limited Low, Road Glide Ultra, Ultra Limited, Ultra Limited Shrine Edition and the Tri Glide Ultra and Free Wheeler trikes.
The EPA data has the 1746cc engine producing 92.5 hp at 5000 rpm, compared to the previous 1688cc Twin Cam’s EPA-rated 80.5 hp at 4000 rpm. Meanwhile the CVO models’ 1868cc engine is EPA-rated at 100.6 hp at 5000 rpm, a significant increase over the current 1802cc engine’s 87.2 hp at 4000 rpm."
http://www.motorcycle.com/manufactur...ht-engine.html
racechopper (2016-08-19)
Senast redigerat av Erik Lundberg den 2016-08-23 klockan 22:41.
Pulare (2016-08-23), racechopper (2016-08-23), TCKalle (2016-08-24)
Säkerligen en fantastisk motor, men jag tycker alla kåpor (struten, ventilkåpor, luftburken) är rätt fula
Intressant, verkar sitta en balansaxel i den. Har man då skippat gummiupphängningen på Touringmodellerna månntro?
Undrar om det kommer två olika versioner, en med och en utan balansaxlar som i fallet med Twin Cam.
Verkar som de har arbetat en del med att få ner mekaniskt oljud så som ventilrassel. Ska bli kul att provköra och se i verkligheten. Probike i Göteborg ska ha öppet hus den 17 september, förhoppningsvis går det att klämma lite på den nya motorn där då.
Lite mer ingående genomgång.
https://www.youtube.com/watch?v=bAsWcrj_Y5c
Nja, när toppventilerna kom 1936 tycker jag att det började urarta!
Bokmärken