Du hittar en del matnyttigt i denna tråd: http://harleyforum.se/showthread.php...tster-98-vs-07
Välkommen!
Tjena. Tänkte ge mig in i Harley familjen och har kommit fram till att sportstern passar mig bäst. Tänkte köpa en 883 och lämna till tassen för konvertering till 1200.
Någon som har några rekommendationer på vilken årsmodell man borde rikta in sig på samt för och nackdelar med dessa?
Måste man ha gummiupphängda motorn för att överleva längre turer?
Som sagt jag är helt lost och har bara provkört en 1200 från 01 tidigare och den var okörbar över 80 (hemma meckad).
Vill hålla mig under 100 000:- med konvertering inräknad.
Du hittar en del matnyttigt i denna tråd: http://harleyforum.se/showthread.php...tster-98-vs-07
Välkommen!
Tack för tipset!
Köp min
https://www.blocket.se/lulea/Harley_...6231.htm?ca=11
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kan du inte köpa en 1200 direkt? Det finns ju ingen direkt poäng att konvertera en 883. Din budget är ju väldigt hög för en Sportster, du får ju en nästan ny 1200 för dom pengarna. Angående årsmodell är 04 och nyare bekvämare med mindre vibrationer, dom äldre är lite råare.
I mitt område just nu ligger 1200:orna på 100-120 medans 883an jag tittar på ligger på 70. Största anledningen är väl att en konverterad ska få mer effekt är en original 1200 enligt vad jag fått höra.
Fördelen med att konvertera en 883a till 1200/1250/1270 är att man samtidigt byter till vassare kammar, portar den osv gör att den jämförelsevis går betydligt bättre än 1200a original, blir ngt dyrare än 1200a men billigare än att trimma 1200a till motsvarande.
satsa på en med sprut (07) alltså gummiupphägnd alla dar i veckan, hojar före 03 är ganska omoderna vid det här laget
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Det beror väl på hur mycket effekt du har tänkt dej. En +07 1200 med bra avgassystem, luftburk och mappning landar väl på runt 80 hästar på bakhjulet, och med andra kammar ännu lite mer.
Det är ju inte jättebilligt att konvertera en 883 om man dessutom ska lämna bort jobbet. Förutom kolvar och cylindrar behöver man uppgradera kopplingen, och dessutom en ny tändmodul (före -07) eller tuner på nyare hojar. Ska man dessutom porta toppar och byta ventiler och kamaxlar blir det en rätt rejäl hög tusenlappar..
Kim (2018-05-16)
Jag kör fortfarande med original koppling med hårdare fjäder och "skrikplattan" bortagen och en extra lammel, har 180 kusar på bakhjulet, fungerar utmärkt
Trimma en 883 till motsvarande 1200a är ganska meningslöst, trimmar man är det bäst att ta i lite annars blir det dyrt för lite effekt.
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
180 hästar.. det är helt galet
Är rädd för det är 180+ hästar i år då några förändringar är gjorda, skall bänkas på nytt i vår.
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Fick bli en nightrod -06 istället. Lite väl stor i stan men går som ett jävla as och känns inte alls tung
Bokmärken