Tryck in vätskan via oket.
har bråkat med bromsarna nu ett bra tag men luften vill vill F*N inte ge med sig.
- Har testat att koppla in vakumsugen för att suga ur bromsvätskan
- har testat koppla på backventil och pumpat genom bromsvätskan
- har testat lossa på oken lyft upp dom för att få dom på högsta punkten
- låtit den stå för att luften ska samlas
Nånstans finns det luft kvar i systemet då bromspedalen går att trampa i botten om man tar?
Borde det inte vara totalt omöjligt att få pedalen eller frambromsen i botten? Vätska är ju inte komprimerbar!
Några tips på vad mer man ska kunna testa?
Dags för det gamla klassiska tillvägagångssättet.
Skydda först lackade delar kring bromsdetaljerna. Använd en bra ljuskälla så du ser ordentligt. Se till att huvudbromscylindern är högsta punkten i systemet. Stäng luftningsnippeln på oket, skruva av locket till huvudbromscylindern och tryck pedalen sakta nedåt i en jämn rörelse. Nu menar jag oändligt sakta, pedalen ska knappt röra sig nedåt. Om du trycker för hårt/snabbt kommer bromsvätskan att spruta rakt upp i nyllet, och det är obra. Du kommer att efter en stund se små mikrobubblor stiga från pumpen, håll på tills det inte kommer fler.. du känner när pedalen svarar, då är det klart. Tidsödande, men metoden har funkat för mig i alla år när sedvanlig luftning strular.
The Older I Get, The Better I Was..
[QUOTENånstans finns det luft kvar i systemet då bromspedalen går att trampa i botten om man tar?
Borde det inte vara totalt omöjligt att få pedalen eller frambromsen i botten? Vätska är ju inte komprimerbar!][/QUOTE]
Dot 5 (silikon), orginal bromslang och en inte helt plan bromskiva ger en viss svampighet i pedal eller handtag. Dot 5 lär enligt uppgift komprimeras till viss del.
Skit i silikonet. Sprit ska det vara , Dot 4.
DOT 4 ska det vara.
The Older I Get, The Better I Was..
Efter många timmars luftande tror jag att det är bromsslangarna bak som utvidgas lite. Det är därför pedalen känns "svampig". Det är ju slang ända från bromscylindern till bromsoken. Totalt kanske omkring 2m.
Momentet som man får när man trycker på bromspedalen när man har fotplattor och STOR bromspedal blir det ett jäkla moment när man trycker på bromsen. Speciellt om man står brevid och pressar ner pedalen stående. Då ger troligen både slangar och packningar efter lite vilket resulterar i denna känsla. Ena anna bidragande faktor kan vara att det är två ok på en orginalbromscylinder, så volymensom nen pressar är aningen för lite för att köra med två ok bak.
När man tester att köra triken och bromsar tar bromsarna nästan direkt och inte mycket tryck till så låser man båda hjulen.
Jag ska testa besiktiga som den är nu om det inte funkar så sätter jag ett bromsrö istället eller pressar egna bromsslangar som är mycket tunnare än dom man köper över diska färdigpressade.
Tja!
Lånar tråden lite här!
Någon som kan ge mig lite tips om hur man luftar frambromsen på en FXSTC 98? Alla saker är nya, reglage, slang, skiva, klossar med mera.
Har DOT 5 hemma.
.Bäst sättet är att suga i luftningsnipplen.Man kan även ha oket löst och hålla det över huvudcylindern och räta ut slangarna så det minimerar risken för att luft blir stående i en böj.Även om all luft är ute kan bromsen kännas svampig då behöver det bara slita till sig.
hadde liknande problem på ultran när jag bytade Ok och stålomspunnen slang provade det mesta vacumsug mm, det som tog det sista av luften var att jag tog ett straps om handbromsen lät det stå under tryck ett par dagar sen var det som nytt funka perfekt
Tack för svar! Om jag fattat det rätt så ska jag hälla i olja i huvudcylindern sen suga nere vid nipplen i oket. Är de samma som att lufta bromsar på en bil ungefär?
Detaljerad förklaring hade varit pricken över i:et
Hade problem med min gamla hoj. Luftade o luftade fotbromsen med dåligt resultat. Kom sen på att o-ringen o packningen på kolvtoppen släppte igenom. Bytte dom och det funkade! Hade ISR bromsar.
There are no problemsonly solutions
Har luftat nu i 3 timmar på olika vis och får inte de till och funka, tålamodet är slut och behöver lite tips och hjälp.. Har luftat på de som Kvarnstenen skrev och som pidde plus lite annat skit men de går icke.. Kanske läcker nån annanstans??
Need help!!!
Bor utanför Kristianstad. Hur lång tid brukar de ta?
Har pumpat med handtaget
släppt handaget
öppnat nippeln
tryckt in handtaget sakta
spännt nippeln
släppt upp handaget
sen börjat om från start.
Jag får väl köra ner till hoj meken i veckan annars så får väl dom göra de..
Du ska ha tryck på handtaget när du släpper på luftningsnippeln, annars kommer det IN luft i systemet istället.
Sen öppnar du typ max 1 sek o spänner igen med handtaget fortfarande intryckt.
Pumpar upp tryck, håller inne handtaget släpper på nippeln o spänner igen snabbt.
När det slutar komma luftbubblor i slangen så är du klar och du kan pumpa upp trycket, kolla vätskenivån, på med lock och du är klar.
Du har gjort fel alltså, så det e inget fel på dina grejer antagligen.
Förklarar en hel del! Tack som f*n, ska ut och testa med en gång!
Testade nyss utan vidare resultat. Något jag tycker är skumt.
Pumpar
håller in handtaget
släpper nippeln och spänner igen
släpper handtaget och börjar pumpa igen
Men om jag tar en liten paus från pumpandet i kanske några sekunder och sen trycker in handtaget igen så kommer det massa luftabubblor uppe i huvudcylindern. Betyder de inte att de kommer in luft någonstans?
Bokmärken