Niko... *s* Nu byggdes iofs min om till trike.
Inte den typen av byggen, som grabbarna här på nätet gör.
Det är ju inte unikt för bara Sportster, det ödet verkar ju drabba alla våra hojar förr eller senare.
Men jag håller med om att det finns läckra Sportsters, kolla bara på http://www.ultimatemotorcycling.com/...review%205.jpg
Gud i himmelen vad jag skulle vilja sätta klorna i en så´n! Sååå rätt stuk redan från början, och med lite kärlek och våld kan den bli hur ball som helst.
Nej... Man skulle ha tre hojar. Minst.
En Touring för långresorna, en Sportster 72:a för fikaturerna i stan, och en offroad/enduro att leka med i skogen.
Eventuellt skulle man kunna klämma in en gammal panna chopper och en MV Augusta F4 1000RR med Hemimotor i garaget också.
Niko... *s* Nu byggdes iofs min om till trike.
Inte den typen av byggen, som grabbarna här på nätet gör.
********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********
Jag vet, jag vet...
Men timmarna i garaget är lika vad man än bygger, och resultatet är lika mycket värt för ägaren oavsett vad man har byggt, och hur man har byggt det.
Det är ju faktiskt också en sak man bör ta i beaktande när man väljer hoj.
-Vad vill man ha ut av den? Förutom att åka långt och att skjutsa, så kanske man vill modifiera den på något vis för att sätta sin personliga prägel på den.
Är man intresserad av att skruva så bör man kanske kika lite på vad det finns för tillbehör till just den hojen.
En annan sak jag själv bittert fick erfara är att om man är intresserad av att åka på träffar eller på semester med hojen, så ska man se till att det redan finns väskor på den.
Efter att jag köpt min nya Superglide förra våren skulle jag utrusta den med packväskor.
Då fick jag en kalldusch, minst sagt.
Man var först tvungen att köpa ett kit som flyttade på blinkerserna bak, sedan fästen för väskorna, och sist men inte minst väskorna själva.
Det blev så jävla dyrt så jag bytte hoj till en Roadking, där väskor var standard.
-Och, dessutom var Roadkingen en dröm att köra jämfört med Supergliden...
(Fast Supergliden gick det faktiskt att köra riktigt fort med på krokig väg.)
Det blev en väldig fart på inläggen!
Jag får låna en Switchback lite längre av ProBike och då får vi se var det slutar. Tycker den är grym när man plockar av väskor och ruta, samtidigt som det är bra att ha både väskor och ruta när man ska lite längre. Jag ska köra mest själv men även ta med min kära hustru på en sväng och se vad hon säger. Jag provar sedan i anslutning till det en Road King så får vi se vad det blir. Bushoj blir nog en banpreppad japanare...
Tack för det!
Jag väntar på grejor från staterna så den ska bli ännu grymmare, hade jag tänkt.
Nej, det är inte min RK för 169´.
Här är min: http://northbike.se/mcvisning/?carId=8vt3rxag
Det enda jag kan tycka är lite synd på den är att den har några väldigt tunna, men ändå synliga repor längst fram på högersidan av tanken, och att tankkonsollen under hastighetsmätaren har några små märken. Dessutom är det några ytterst små sprickor i rutan, runt en av bultarna som håller fast plexit i fästet.
Hojen är helt nyservad, en tidigare ägare före mig, V & H slipon, SE-luftfilter och SE-Supertuner.
Den är dessutom bänkkörd, och mappad. (Papper finns och följer med).
Jag tror dessutom att det finns en viss prutmån.....
Den var grym!
Jag testar lite i början av Augusti och faller RK mig på läppen så tar jag kontakt med Northbike och ser om vi kan komma överens!
Brände igenom USA på 10 dagar på en Road King. Fasen vilken härlig hoj. Otroligt lätthanterlig och gick bra i alla väder. Skönt med ABS också men det kanske är original på alla Harleys i dag? Blev ju inte överdrivet mycket kurvkörning men den kändes skön även där. Och som någon annan sa, ska du toura mycket så köp en hoj med väskor. På Road Kingen får man neren hel del i sidoväskorna och det som inte får plats där trycker man ner i en dufflebag och slänger upp på pakethållaren. Kör en Street Bob nu och att hitta väskor till den utan att på något sätt bygga om den är bara att glömma.
Som CC10 skriver tycker jag också att du ska spana Street Glide. Helt klart en av HDs snyggaste hojar som jag gärna hade ägt.
- - - Uppdaterad - - -
Och det här med Sportster och tjejhoj kan man ju diskutera hur länge som helst. För mig är det en liten hoj och det är väl därför den kallas tjejhoj då tjejer har en tendens att vara mindre än killar. Själv tycker jag att Street Boben ser liten ut under mig och då är jag ändå bara 183 cm så en Sportster vetefan om jag skulle vilja ha förutom möjligen att köra runt med i stan.
Hehe. Ja, de är ju bra mycket lättare iaf. Kan bara konstatera att åtminstone jag ser gigantisk ut på en Sportster och mer 'normal' på en R1.
Hade gärna haft en road king vid sidan av min Street bob. man kan absolut köra långt på en Street Bob med, men då borde man investera i såndär avopå tagbar vindruta, framflytt (gärna med plattor) och definitivt en skönare sadel (om vi pratar >70 mil om dagen) och såklart väskor.. och ja.. då har man ju genast en wannabe RK så go for RK om du ska toura mycket
Igår var jag till ProBike för att provköra lite längre med Switchbacken och referensköra en RK efteråt för att känna på skillnaden. Nu blev det inte så för det var oklart om Switchbacken var såld eller ej. Jag fick låna en Street Glide istället. Jag tog en ordentlig tur och hämtade hustrun hemme. Vi körde alla slags vägar, tog "Bulten"(stockholmare vet för andra är det en mycket kurvig väg) österifrån och stannade i Rosenhill för en fika. Hem tog vi en hel del småvägar men också lite motorväg. Väl tillbaka på ProBike var Switchbacken ok att provköra så jag tog en referenssväng med en istället. Det var ingen match. När jag byter min plastraket mot en Harley blir det garanterat en hoj i Touringfamiljen, mest troligt en RK. Även om Street Glide är snygg känner jag mig friast utan kåpa.
Nu till en fråga. Hur stor skillnad är det på 96" motorn och 103". Har alla RK från och med -09 det nya chassit? Vilka förändringar har gjorts på RK mellan -09 - -12?
Till och med hustrun var nöjd med komforten när vi kom hem men hon hade velat ha något litet ryggstöd...
Najs!
Nu får du lära tanten att det heter sissybar på HD, haha.
Men gör du henne nöjd där så får du igen det på nåt annat vis sen kanske?
Huvudsaken är att du blir nöjd.
Men du gör nog rätt tror jag.
Jag hatar också kåpor, och en softail är eg ingen touring eller passagerarhoj om man ska köra långt.
Den här hojen är den snyggaste hojen jag sett.
Den var störtskön! Inte mycket crome att polera heller, användarvänligt.
Vågar man köpa en sån här: http://www.blocket.se/kalmar/Harley_....htm?ca=11&w=3
Importerad snuthoj?
Kolla upp den noga isf.
Tänk på att utrustning till hojen är svindyrt, så köp helst en som har allt du vill ha.
Det fanns en jubileumshoj i Sjöbo med som var jäkligt fin.
http://www.blocket.se/ystad/Harley_D...tm?ca=23_9&w=1
Årsmodellen har inte så stor betydelse.
Men tänk på att kolla kamkedjesläporna på den isf.
Det finns ett kit för 6000 med ny släporna och oljepump som är en bra investering när du samtidigt bytar kammarna.
Det är en sak som många ändå funderar på efter ett tag.
Lyck till
PS: snuthojen e säkert ok, men såg lite snikig ut, som alla snuthojar i USA eg. DS
Senast redigerat av Lars Nilsson den 2012-07-31 klockan 13:52.
Bokmärken