Har ett par funderingar
vad är skilnaden mellan en buell m2 1203cc 88hk och en sportster 1200cc motor då det nästan skiljer 30 hk?
passar buell motorn rakt av i ett sportster chassie från 91 om inte vad måste man byta eller göra om..........
buellen är en 98 lite nyare motor är det bara toppar och kammar och mer kommp som är skilnaden ?
Nä xbones ingen koll Rotax i min mer fjong i grejerna då
Är ju int nån expert men efter att ha kört lätt vässad sporre(toppar, kammar mm..) och nu har en lightningmotot i så kan jag konstatera att buellmotorn är "mycket" mera varvvilligare och dessutom ger mer power när sporremotorn dog av(tändning?) och klart snålare på soppa! Gör ju inget när man får i 9 liter . Och, den passar rakt av i sporrechassi👍. Gissar att det går att vässa en sporre på liknande vis, vore kula att veta hur!
Det är en Buell m2 cyklon sista modellen med förgasrae sa han... jag tycker den är riktigt ful enligt min smak ser ut som en kille fixa chassit hyfsat och sedan kom en annan kille och hafsa ihopp all plast på tio minuter men som sagt det är min åsikt och smak jag vill bara ha motorn ........
är det skilnad på usa och europa hojen ? för på den swe spec står det 88hk och usa 93bhp
Skulle inte tro det ,det är nog beroende av vilken enhet man använder SAE hk el DIN hk och allt det finns .Däremot skiljer det på utväxlingen.Lägre på USA hojen.Man brukade behålla bakdrevet på europamodelen och sätta dit USA drevet fram,(eller va de tvärt om) då blev det som vi säger i Sverige lagom.USA hojen lär va stirrig
Den stora skillnaden i effektsiffror var att Buell uppgav vevaxelhkr och för Sportstern är det oftast bakhjulshkr som det relateras till. Jag är inte helt säker på Buell M2 men tror att 99 årsmodell du har sk. Thunderstormtoppar + SE 497 bolt in kammar som standard+ annan tändmodul(6800) med högre varvtalspärr.Har du en 98 och har silverfärgade topplock så tyvärr är det inte så mycket att satsa på.Thunderstormtoppar är svarta.
Så du menar att det är samma motor i en Buell o en Sportser 1200 ?Min Buell körde åtor runt en Sportser.Det va en -98 med silvriga toppar.Jag är absolut inte !00 men är rätt säker på att både slag o borr är ändrat .Jag tycker iaf att motorn i Buellen har en helt annan karaktär.
Sportster 1200 har exakt samma slag och borr som Buell 1200 eller Buell XB12
Bokmärken