Lasse: Nått nytt positivt på fram fälg fronten ?
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Jonasbaggen.
Vad har du för storlek på din bromspump?
På min sitter det en 1/2" 13 mm och det blir fel utväxling för 6 kolvsoket skall ha 14mm. Pratade med Tassen och han kan eventuellt hjälpa mig att borra upp den till 14 och då kan jag använda en kolv avsett för H-D dubbel ok.
Skall dock kolla upp vad en ny bromspump kostar.
Det drar med sig en del mer jobb, inte mycket som är bollt on
som när jag bytte bromsskivan bak, ISR skivan är 5mm tjock och original är 7 så jag blev tvungen att göra två nya distanser på bakaxeln, tur att man har det här som hobby, annars hade det blivit jobbit
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Nej det var fram jag menade, bak har jag ett dubbel ok från en Yamaha R1a som fungerar fint till originalpumpen.
Problemet med för liten pump blir att den bottnar för lätt, även om jag säkert kan låsa upp hjulet innan brukar bilprovningen ha åsikter om det där.
Senast redigerat av Lasse.S den 2012-12-02 klockan 09:06.
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Morning Lasse Jag kör min orginal 9/16" bromshuvudcylinder i fram för ISR 6-kolvsoket. Snackade med Acke och det är vad det ska vara
HD kör oxå med en 11/16" cylinder på de modeller som har dubbla skivor fram.
För din del del är det väl bara att byta till en FXD 9/16" bromshuvudcylinder. Billigt och lätt att få tag på en svart.
Pinwall har http://www.ebay.com/itm/09-Harley-Da...item2c681969a0
Maxsalvage har oxå http://www.ebay.com/itm/2012-12-Harl...item2322404893
Senast redigerat av Jonasbaggen den 2012-12-03 klockan 13:30. Anledning: Ökat texten
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Lasse: Alltid kul när man kan hjälpa varandra Det är väl ändå en av forumets viktigaste ideér
Ett tips! Kör en bra stålomspunnen slang mellan huvudcylinder och frambroms oket. Det gör stor skillnad i handtags känslan. Acke på ISR rekommenderar Black-Arrows dot 4 bromsvätska (finns på bl.a. OK-Q8) som en av de bättre bromsvätskorna och även billig.
Finns annars en massa hokus-pokus skit till överpris......
Senast redigerat av Jonasbaggen den 2012-12-03 klockan 18:03.
Det var väl tanken Jonas att byta slangen till typ stålomspunnen och troligen blir det så men jag skall känna först när "nya" pumpen kommer hur det känns för jag gillar när det inte är för stumt.
När jag körde dragracing fick jag lite spons av Pennzoil och har kvar ett par flaskor dot 4 så jag gör slut på det först men skall absolut ha Arrows i tankarna om jag byter.
På min förra Sportster 04a skulle man ha dot 5, undra varför dom bytte.
I kartingen var den bromsvätskan det ända som funka då det var så liten mängd och tålde högre värme innan bromsen la av
Tack igen för hjälpen
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Acke får säga vad han vill men det skall vara 13mm pump till 6 kolvsoket PUNKT
Köpte ju en 9/16 (14mm) som det skall vara men jag har varit jätte missnöjd då det inte varit bra alls, handtaget är väldigt stumt och man får ta i för kung o fosterland om man skall bromsa kraftig men jag har tänkt att kanske sliter det in sig och blir bättre om ett tag men icke sa nicke så jag bytte tillbaka till 1/2 (13mm) handtaget och herre jösses sicken broms nu fick jag den där känslan att åka över styret som jag vill ha och som dom flesta sporthojar har. Det är så här en broms skall vara men den kräver nog en del träning då det är lätt att låsa upp hjulet och på blöt asfalt får man vara extra försiktig fast jag är äntligen super nöjd
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Lasse: Jag hann aldrig prova min nya ISR frambroms innan jag ställde in hojen. Har samma 6-kolvs ok och 320mm skiva som du. Allt är monterat med orginal 9/16 bromspump. Får väl se hur man upplever det hela när man tar ut hojen. Acke var bestämmd då jag frågade honom (9/16 pump och dot 4 bromsvätska). Så skillnaden är så stor menar du med en 1/2 pump? Kan typen av bromslang göra skillnad tro eller är den tanken tokig?
Känner en Jonas (en något överviktig) till som även han har kombon 9/16" som säger trotts sin vikt att det fungerar super, jag har aldrig kört hans hoj men känner att handtaget är ganska stumt så jag förmodar att Ackes 14 mm pump har en annan utväxling med större hävarm i greppet förmodligen.
Till kråksången så hade jag änglavakt nu i kväll, hade hojen hemma och körde till min verkstad med den i 1+ grad och i en inbromsning innan en korsning bromsade jag på mig och låste upp framhjulet så jag fick ett kast och satte ner högerbenet med resultat att jag stukade knät så jag kan knappt gå nu, får försöka ta mig till bilen i morgon o åka till jobbet och be mina arbetes kamrater till hjälp o skaffa krycka
Grejen är ju förstås vad man jämför med men dom blev varken bättre eller sämre en original men med 13 mm pumpen är dom helt grymma och skrämmer mig nästan då det bromsar kopiöst och kräver en del träning innan man hittat känslan kan jag tänka, det är först när man har riktiga bromsar man förstår att abs är inte någon dum uppfinning
Jag har stålomspunnen slang men jag skulle då hellre använda original gummislangen i ditt fall för att få lite svikt i handtaget men det är väl en smaksak också.
Senast redigerat av Lasse.S den 2013-02-26 klockan 06:57.
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Ja, man blir glad bara man mekar och plockar med dem. Vackra som smycken och välgjorda. Med tanke på vad man får för pengarna är de löjjligt billiga. Acke hade varit rik om han varit lite girigare.
Jag var inte så van med dubbelkolvok så jag kan bara poängtera viktigheten av att lufta båda sidor av respektive ok.
Jeg vil anta at det er for å gi forhandlerne litt drahjelp.. DOT5 er silikonbasert og behöver aldri å byttes. Ingen fukt trenger inn i silikonväsken og er mer egnet for kalde forhold og har et höyere kokepunkt +30 grader.
DOT4 er glykolbasert og fölsomt for fukt og bör byttes med 1-2 års mellomrom og selv om det har rikelig med antikorrosiver tilsatt så tärer det på gummi og kopper.
Så ved å gå fra det vedlikeholdsfrie DOT5 tilbake til DOT4 som må skiftes og som også over tid tärer på et bremsesystem kan HD sörge for at deres dealere får inntekter fra deler og service.
For ordens skyld må jeg ta med at de som eventuelt nå har fått ideen å skifte fra DOT4 til DOT5 for å spare noen kroner så må man ALDRI fylle DOT5 i et system som tidligere har inneholdt DOT4. System som aldri har värt fylt kan man fylle med DOT5. Trenger man bremseväske med et höyere kokepunkt så kan man bytte til den glykolbaserte DOT5.1,men vedlikehold vil väre det samme som for DOT4.
Vär også oppmerksom på at når det gjelder bremseväske så kan det väre lokale variasjoner slik at en amerikansk DOT4 kan ha andre spesifikasjoner enn en skandinavisk DOT4.
There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.
får man fråga vad han tar för en bromsskiva?
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Lasse.S: Tidigt imorse blev jag klar med min hoj (den nya tanken med oljetrycksmätare och voltmätare åkte dit) och sedan blev det 25 mil i härligt väder. Åkte hyggligt lugnt de första 5 milen så padsen fick slita in sig lite mot den nya 320mm ISR skivan. Sedan fick hojen och 6-kolvs oket verkligen bekänna färg på krokiga vägar i raskt racing tempo. Grym fram broms och underbar känsla. Jag kör med en 9/16" bromspump och en rostfri stålomspunnen racing slang. Den har en ganska liten innerdiameter och kanske detta bidrar till känslan blir den rätta. Är mkt nöjd med setupen
Senast redigerat av Jonasbaggen den 2013-04-28 klockan 22:32.
Gött att du blev nöjd med känslan, själv tyckte jag att man fick trycka lite väl hårt på hantaget med 9/16" pumpen men bromsen tar nått så in i bänken och kräver till vänjning då jag säker kan låsa hjulet i hundra så man får vara på sin vakt. Får hoppas värmen kommer snart, börjar bli trött på alla kläder man får pälsa på sig för att få en tur utan att frysa och att asfalten blir riktig varm så man får öva på stoppis
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Bokmärken