Här kommer ännu en rookiefråga ang. oljenivå'n på twincam motorer.., jag har hojjen hemma och inomhus, så man ser tydligt att det inte finns något oljeläckage, men dock misstänker jag verkstaden för att glömt fyllt på ny olje sen de härjade med min cykel! Har en vän som säger att det inte är någon fara för allt har sjunkit ner och att det bara ska vara o starta så kommer oljenivån att bli normal igen, stämmer detta? oljelampan lyser på hojjen också, men den har stått helt still nu i 2 månader utan att ja startat den..
Mvh Paq
Snart är det midsommar!
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
bara o kolla nivån ju?
Brukar rinna ner i vevhuset så starta och kör upp oljetrycket för att kolla nivån efter detta.
Deluxe FLSTN
@Lasse.s: Jag får ta o starta den inomhus en snabbis för att undersöka saken.. ska passa på när grannarna ovanför har fest ^^
@Lars Nilsson: Det hjälper inte så mkt för oljetanken är helt tom, det är det som är problemet..
Oljetanken ska ju inte bli helt tom oavsett hur länge hojen står! Det måste ju fattas en del olja! Rätta mej om jag har fel.
There are no problemsonly solutions
Det läcker ner olja i kamhuset när dom står stilla länge. Starta upp den och kolla oljenivån igen då har oljepumpen tömt kamhuset och pumpat tillbaka oljan till tanken
T.o.m en nypåfylld hoj har olja i tanken som sjunke lite när man startar den och drar runt oljan.
På en Twin cam sitter det en ventil i oljefiltret(innan oljan går in i motorn) som gör att tanken inte kan tömmas när hojen står stilla.
Fyll tanken till rätt nivå och starta sen o kör tills den blir varm, sen kollar du nivån igen och fyller på mer vid behov.
Håller med Lasse. På min TC88 syns alltid oljenivån i tanken. Skulle aldrig starta om jag inte såg olja i tanken.
Hmmm man ska egentligen inte diskutera med idioter, speciellt inte sådana som stroker, men blev förbannad.
Min softail har alltid rätt oljenivå i tanken när den är bytt o klar.
Att oljan skulle rinna ner från tanken(och tömma den) ner i vevhuset(hur den nu kommer dit?) är idioti.
Då skulle man blåsa vevhusventilationen totalt på våren?
oljan går från tanken till oljepumpen, vidare till filtret och sen vidare ut i mototrn.
Filtret har en backventil för att hålla kvar oljan och förhindra att den rinner tillbaka igen.
När du tömmer tanken på hojen och sen tar av filtret så kommer det lite olja där med.
Den ENDA oljan som du behöver fylla på extra vid oljebyte är just det som finns vid filtret.
Du tömmer tanken på ca 3 liter olja och när du fyller på igen så fyller du på till strecket på stickan.
Sen startar du hojen och kör den varm och fyller på resten(det som fanns vid oljefiltret vid demontering.
En defekt oljepump eller oring på den kan göra så att det läcker ut olja vid kammarna men det är ett mekaniskt fel isf.
Den oljan som rinner ner i vevhuset finns i topparna och är inga stora mängder.
På en evo(som det här inte gällde) sitter det en kulventil som förhindrar att olja rinner ner i motorn, men även den kan falera och då läcker den med.
Startar man en softail med tom oljetank och låter den gå varm så finns risken att den går torr under tiden, det tycker jag verkar va ett smart tips stroker.....
Tycker också att det låter lite skumt att hela oljetanksvolymen skulle rinna ner i vevhuset? Måste ju blir ett jävla tryck där när man startar?
There are no problemsonly solutions
Ursäkta att jag är uttryckte mig dumt!
Evo och tidigare har en ventil som gör att oljan stannar i tanken (den kan ibland falera och då fylls vehuset upp och motorn brukar vi start spotta olja ur vevhusventilationen).
TC har en georotorpump utan ventil och oljan rinner genom oljepumpen när man står stilla och då hamnar den i vevhuset. Så skall det vara på en TC. Därför kan man inte kolla oljenivån på en TC när den stått stilla ett tag. Man får starta motorn så att oljan pumpas upp i oljetanken och sedan kan man kolla. Om nu det inte finns olja alls, hvilket gud förbjudne, så skall man inte starta alls.
Senast redigerat av stroker49 den 2012-12-16 klockan 09:56.
Jag vet inte vad som är rätt eller fel, men så här är det för mig iaf. en 04a TC 88, kollade oljani för en dryg månad sedan under en körning, gick ner i garaget efter att ha läst denna tråd och drog ur stickan. Nivån är under Stickan när den står på stödet, fuktar Stickan när jag reser den upp. Till fillnivå, satte på laddare så om någon timme tänkte jag dra igång för att kolla, borde vara okey, skulle förvåna mig om annat.
Kollade på min idag. den har stått i ca 2 månader men kunde inte se nån märkbar nivå skillnad före och efter start, däremot verkar det som om jag åker på en uppgaredering av kamkedjesänneriet. Inre släpna var ordentligt nersliten medans den yttre knappt var sliten alls. 6000 mil.
Tack för alla svaren! Jag gör som så att jag startar upp cykeln (för såpass mkt olja bör det vara kvar så att det inte är skadligt?) och låter den gå i 4-5 minuter och sen justerar rätt oljenivån, låter det som en bra idé?
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Bokmärken