,du kunde inte låta bli
Christer,har du pulat igen prickarna ser ut o vara på sin plats
There are no problemsonly solutions
Det tycker jag med men jag saknar 15-20 hästar. Trodde jag hade slarvat när jag satte ihop den så jag var bara tvungen att kolla upp mig själv.
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Stämmer ungefär, hade ca 85 kusar med N4 kammar och cv 40 (original) när Tassen 1200 konverterade den och jag hade samma känsla att den inte gick särskilt bra och var anledningen till att den blev en 1440 året efter och fick 120 rwhk, du har ju sett den live hur den gick då på Malmö Race way
I min nuvarande hoj bänkade Båging 82 kusar förra året och den går riktigt bra men det är insprutningen som är största skillnaden och nu i år när både jag o hojen är lättare med roterande massa o totalvikt kan jag gasa upp den på bakhjulet Har inget bra svar på att ungefär samma siffror kan upplevas så olika.
Oj missade att du skrev 68 hästar, ja det är riktigt fel....en gissning så tror jag N8 kammarna vill ha ganska hög komp och hyvsad kraftig portning om jag inte minns fel av lite olika tester jag läst
Senast redigerat av Lasse.S den 2013-03-19 klockan 20:54.
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Jag får skruva ihop den igen och åka och testa på samma bänk med mitt Freedom performance Outlaw 2-1 system och se om det ger några fler pållar.
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
N8/V8 använder i princip samma insugskam som V4/N4. Stänger insug rätt tidigt, 44 grader för N8 och 46 grader för N4
Så det känns som att 10:1 ska räcka. Luftburk vet jag inte vad du har, men det är ju viktigt att den supportar din 42:a.
Måhända är det en vassare bänkoperatör som behövs, även om AFR ligger rätt, så kanske han kör en för from tändkurva.
Hade kammarna kuggats in fel, så märks det mycket tydligt. Om inte ventilerna tar i redan när du drar runt motorn för hand, så går motorn som en påse nötter om du får igång den. Redan om en av kammarna står 1 kugg fel: obefintligt tomgång, en cylinder drar och den andra bluddrar etc. Så det borde du ha märkt om du har motoröra, du känner inte igen hojen helt enkelt.
Jag vet inte vad du har för årsmodell, men om det är med kamsensor för tändningen, så måste man grundinställa tändningen på nytt när man bytt kammar, dvs man kan inte återmontera kamtriggerplattan enligt gamla märken när man bytt kammar, eftersom det kan variera flera vevaxelgrader på spåret för rotorkoppen mellan olika kamset.
Så har man inte grundinställt en kamtriggertändning så finns risk att hela tändkurvan ligger avancerad eller retarderad.
Bara mina spontana tankar. Du vet säkert om detta.
/Jörgen
Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2013-03-20 klockan 00:30.
Vridkurvan visar att den tappar orken alldeles för snabbt efter 4000 rpm.
AFR-kurvan ser acceptabel ut.
Om vi förutsätter att tex luftburken inte begränsar, utan fokuserar på tändningen, så skulle jag prova att sänka maxtändningen. Som det är nu så terminerar den på 35 grader. Jag skulle prova 30 grader och se vad som händer. Bättrar den sig då, så prova 28 grader. Blir det sämre då, så prova 32. Dvs man försöker gaffla in det värde på maxtändning på WOT som ger maxeffekt. När du hittat detta värde kan man sen ofta sänka hela mappen så att maxtändingen på WOT blir rätt. Ty formen på hela mappen brukar ofta vara bra/acceptabel. Alldeles för mycket jobb och motorslitage att justera hela tändmappen, man får lita på att formen på tändmappen är bra helt enkelt.
Med ett bra förbränningsrum, så brukar 35 graders maxtänding på WOT vara för mycket. Man kan istället ofta ha maxeffekt mellan 28-32 grader (beroende på borr och formen på förbränningsrummet samt hur tight squish man kör).
Jag säger inte att tändningen är förklaringen till hela vridtappet efter 4000, men jag skulle utvärdera maxtändningen enligt ovan, så har du iaf uteslutit den.
Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2013-03-20 klockan 20:06.
Bara att hålla med föregående inlägg. Dynokörningen ser ut som det vore orginal 883 toppar med små ventiler. Då räcker flödet bara till c:a 4000 varv.
Ok jag sätter ihop den igen och testar med att sänka WOT tändningen . Jag har laddat in orginal mapparna i boxen nu så det är bara att testa med advance ratten när jag kör den i bänken. 30 grader borde vara runt 3-4 på advance ratten. Jag tror ju inte att det borde vara problem med topparna som jag köpte av Skalman då han fick ut 85hk för ventilerna krymper väl inte i storlek av sig själv. 883 topparna har ju en annan utformning så ventilerna sitter rätt så nära varandra så man får ju inte i samma storlek på ventilerna som 1200 har ? Luftfiltret är ett vanligt screamin eagle kit som sitter under orginal kåpan.
Båging håller på att kolla efter diagrammet i sina datorer efter bänkningen med dom topparna, har för mig kurvan var och såg okej ut.
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
När du sätter på 2:1-systemet trillar det nog ut ytterligare några hk. Kollade på bilder på V&H Short Shots. Det ser ut att vara mer inriktat på "attityd" än prestanda. Screamin Eagle-luftburken ska räcka till.
Lasse! Minns du hur mycket tändning du körde med dessa toppar?
Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2013-03-21 klockan 00:03.
Det var ju 6-7 år sedan Pulare köpte dom topparna av mig men har för mig att jag hade en Screaming Eagle tändbox som bl.a höjde varvstoppet till 7000varv och var fast förövrigt och var avsedd till 883an men fungerade utmärkt även efter 1200a konverteringen Tassen gjorde. Köpte samma år ett par Buell toppar från någon på gamla forumet för några fler kusar men tyckte aldrig jag fick den effekten jag var ute efter då. dock bänkade jag den aldrig med dom topparna utan gjorde 1440 av den i stället och hade Twin Tec tändmodulen som Båging ställde tändkurvan på åt mig
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Ordning o reda på Stefan Båging på Mek1 som vanligt, fick den här av han detta var med dom Tassen portade topparna du köpte av mig Christer
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Bokmärken