Här e lite att se på hoppas nåt kan sä nät ena kolven den som e fylld med olja e nog ente helt frisk
Skickat från min ST27i via Tapatalk
Skickat från min ST27i via Tapatalk
Här e lite att se på hoppas nåt kan sä nät ena kolven den som e fylld med olja e nog ente helt frisk
Skickat från min ST27i via Tapatalk
Där mäter man icke kolven som du visar på bilden, gå ut på S&S hemsida och"vintage" sidan och leta upp " BT Sidewinder 3-5/8" bore kits shvl, Evo." under "Tech Info" så står det hur du ska mäta och vilka toleranser toleranserna är. Cylinder är nog svårare att mäta upp om man inte har rätta mätinstrumentet till det. Det jag kan uttyda på bilden av cylinder/toppackning så ser det ut som om toppackningen har blockerat oljereturen från toppen, var det mycket olja i stötstångsrören när du tog bort dem?
Kolven ser förresten inte ut att vara en S&S kolv, någon annan kanske vet vad det är för fabrikat?
Senast redigerat av Flash_HD den 2014-01-19 klockan 15:55.
Skickat från min ST27i via Tapatalk
Är ente det olje returen ?
Mycket olja i stötstängerna nja det rinner ju ente ur dom precis några droppar kanske :/?
Skickat från min ST27i via Tapatalk
Aha, någon har monterat utvändig oljeretur, det framkom inte tidigare i diskussionen. Det har jag också gjort en gång tiden på en Early Shovel 93" som jag hade problem med returen på. Då borde ju original returen vara pluggad i cylinder och topp, kolla då så inte någon av de pluggarna har lossnat.
Det där med att jag undrade om det var mycket olja i stötstångsrören var en långsökt tanke på om det hade blivit stop oljereturen så oljan flödade ner i rören OCH sugs in i cylindern via ventilstyrningarna men det lutar nog mer åt kolv/cylinderfel med den mängden olja som var på kolven.
Senast redigerat av Flash_HD den 2014-01-19 klockan 17:53.
Aha ? Där sittar en skruv i toppen i kanalen men neråt e det fritt ?
Skickat från min ST27i via Tapatalk
Skickat från min ST27i via Tapatalk
Sätt en i cylindern också för säkerhets skull, det kan ju suga/tryckas upp olja i cylinderkanalen ifrån vevhuset om inte toppackningen tätar riktigt mellan oljereturen och cylinderlopp, gänga i kanalen uppe vid topplocksplanet och skruva i en insex stoppskruv med gängtätning, precis som det förmodligen är gjort i toppen. Sedan kan man ju vända toppackningen så returhålet inte stämmer med kanalen i cylindern/toppen som säkerhet.
Ja ok då får jag fixa det med tänkte bytta kolv och ringar i veckan med
Skickat från min ST27i via Tapatalk
Men det där jag sa innan om en packbox som läcker igenom till vevhuset ? Kan de påverka nåt jag e ine på att bytta ringarna på kolvarna och hona cylindrarna borra behövs ente men funkar det ente sen så veti fan vad jag ska göra med den slänga den i ett hörn eller nåt haha
Jag såg där låg olja på topp packningen nu när jag dela toppen men vet ente om det e oljan som var i cylindrarna som har runnit dit när jag dela det jag har ett par topp packningar till som e nya som jag sätyer dit sen för säkerhets skull
Skickat från min ST27i via Tapatalk
Ja gissar fortfarande på oljepump,retur till tanken ur funktion på nåt sätt.
När det blir dom mängderna olja på kolv och i vevhus.
Nya kolvringar skadar inte att börja med.
De enda p-boxarna som finns i motorn är den i vä. blockhalva för utgående drivaxel på vevaxeln,vid yttre kamaxel-lagringen på strut shovel bakom tändplattan (finns ej på Early Shovel) och en liten rackare i oljepumpen och jag tror nog ingen av de p-boxarna har någon inverkan på att din motor får så mycket olja i främre cylindern som den får. Möjligen kan p-boxen i oljepumpen ha en viss inverkan om p-boxen inte tätar, då kan en viss del av oljetrycket läcka över till sugsidan via axeln i pumpen och till sugsidan som då kanske inte hinner med att evakuera oljan som den ska från vevhuset till oljetanken men det är nog ganska långsökt.
Det kan även vara precis som Racechopper skriver men det har jag förutsatt att du har kollat och att retur till oljetank fungerar som den ska, för det har vi ju skrivit/tipsat om tidigare.
Senast redigerat av Flash_HD den 2014-01-19 klockan 23:00.
Ja olje returen har jag kollat där e bra tryck i den ok så inga p boxar då ja jag får vänta tills jag kan fixa nya ringar tänkte åka ner till bikeline på fredag eller nåt och när jag endå e där nere e det nåt ni kan tipsa om som jag behöver ?
Skickat från min ST27i via Tapatalk
Kom på en sak till som kan ha hänt, breather valve kan ha slutat att rotera av någon anledning. t.e.x. trasiga drev. Breathern ska öppna när kolvarna går ned och släppa ut övertrycken som då bildas i vevhuset och överskottsoljan över till kamaxelhuset. När kolvarna går upp så ska den rotera vidare och stänga den passagen så att det uppstår ett vakuum i vevhuset och det vakuumet hjälper överskottsoljan från breathern och övrig returolja att dras ner kamaxelhusets botten, genom att en annan lite mindre passage/kanal som öppnas mellan breathern och kamaxelhuset, som sedan returpumpen pumpar vidare till oljetanken. Måste egentligen ses på en schematisk bild och med textförklaring för att förstås, men ungefär så funkar det. Kontentan av att breathern stannar blir i.a.f. att det blir för mycket olja i motorn.
Så du kanske ska ta bort strutkåpan/kamkåpan och kolla att breatherns drev är hela och rätt monterad.
Senast redigerat av Flash_HD den 2014-01-20 klockan 10:51.
E det brethern det kugghjulet som e kvar här på bilden ?
Skickat från min ST27i via Tapatalk
Detta e en bild jag hitta på nätet kan ju ente glo i motorn när man e på jobb
Skickat från min ST27i via Tapatalk
Jepp, det är breathern.
Ja vad jag minns e kuggarna på min ok men kanske lika bra ta av och kolla
Skickat från min ST27i via Tapatalk
Bokmärken