Hade ingen Breather i race motorn, där i mot 2 st 3/4" slangar en från bakkant vevhuset och en från kamkåpan kopplade via backventiler till en tank, sen hade jag ett på byggt "oljetråg" som ett förstorat vevhus där oljan rann ner och ett extra sugsteg i Superflo pumpen som skapade lite vacum, mina B1 toppar är fett smorda med öppna stötstänger så där behövs ingen luftning
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Jag har hört talas om att man iband sätter en backventil på vevhusventilationen. Men i de sammanhangen oftast för att enklare få tillbaks oljan från turbon in i vevhuset, då vil man inte att det finns ett övertryck där som kan bromsa turbooljan. Jag har funderat på om detta skulle ha andra nackdelar som ni diskuterar ovan, med att det tar emot när kolvarna skall uppåt. Men det är tydligen snarast en fördel. Kul att lära sig nya saker!
Vad blev utfallet på detta experimentet? Tittar på olika lösningar för vevhusvent och detta lät ju lite spännande!
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Såg att du tänkte ha en catchtank mellan vent och ejektor, men kommer inte undertrycket dra med sig allt ut? Ett filter på vägen borde ju bli igensatt ganska snabbt tänker jag? Säkert jag som missar någon given lösning här... En annan fråga, kommer eventuell olja att förbrännas/förångas i grenröret?
Nej jag hade ingen catchtank däremot en backventil, ja den eventuella olje dimman o kondensen förbrändes såg inga spår av något i alla fall Det sitter en backventil/oljefälla/filter från 04 upp, tidigare var det bara en paraply ventil i vipparmshuset men så starkt undertryck skapas det inte att oljan sugs ur och i så fall får man försämra den så det inte sker.
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Jag trodde faktiskt att det satt paraplyventiler på min hoj men jag kikade i servicemanualen och mycket riktigt så ser det annorlunda ut än vad jag trodde. Med nuvarande lösning så gissar jag att oljedimma ut ur banjobultarna är ganska ovanligt? Oljan faller ner i vevhuset igen och ut kommer endas vevhusgaser? Jag gick i tankarna att installera en catchtank och råkade hitta denna tråd och tänkte att det var ett smidigt sätt att göra sig av med oljedimman men då påverkar en sån här lösning alltså endast prestanda, och förmodligen så lite att det inte är värt att göra hål i sitt nya avgassystem?
Bokmärken