En till bild för att förstå vart den är..
(Ny på mc-mek..) kört min för mig nya Sporre 1200 -00 lite längre i helgen och upptäckt oljeläckage som kommer ut här ungefär (markerad fläck)
Har kromkåpa på själva oljebehållaren och ett värdelöst "lock" (grejen m inbyggd oljesticka). Men känns som olja kommer från utrymmet mellan kåpa o oljetank. :nä, jag kan inte rätt ord för grejerna :
Tog loss sadeln för att kolla o då hitta jag den här mysko slangen som bara slutar tvärt o öppet bakom oljetanken. Se pilen.
Det är bakskärmen ni ser. Vad är det för slang?
Kollat rep. bok men finns ej med.
En till bild för att förstå vart den är..
Svårt att se på bilderna, kan du plocka av batteri och bakskärm och fota skulle det vara lättare att avgöra vilken slang det handlar om.
Är det mycket olja som trycks ut genom slangen? Kan möjligtvis vara ventilationsslangen som sitter ovanför växellådan/primären, den ska tydligen ledas upp till sadeln och ner igen en bit.
Fick höra att det nog är en evakueringsslang.
Svårt att säga mängden medan jag kör men det syns att det stänkt och droppar lite när jag stannat. Är ej säker på att det kommer från slangen. Får kolla mer imorgon.
Har garanti på den men långt till verkstaden...
Ja, frågan är om inte allt är som det ska
Det är ju faktiskt precis det svar jag vill ha!
Kontrollera oljemängden, kanske är det för mycket olja i. Kontrollera oljenivån efter du kört så motorn är varm.
______________
Min Softail Hero PowerTrain FXSTB Steg 3 103"
Hann ej köra idag men kall så är oljan just nedanför kanten på öppningen på kromkåpan. Så det kan ju läcka mellan den och kaggen. Har torkat rent så jag kanske kan spåra oljan nästa gång jag kör.
Försök att härleda vart ifrån slangen kommer.
Antingen så är det en avluftningsslang för växellådan, eller eventuellt någon tidigare ägare
som roat sig med att dra om vevhusventilationen. Och i det sistnämnda fallet så brukar det
i alla fall alltid bli en del oljekladd. Där av att man med fördel hellre drar ner en sådan slang
strax under ramen i stället, alternativt sätter ett vevhusventilationsfilter eller en "catchtank" i
änden på slangen.
Men du måste kolla oljan när du haft motorn igång. Annars kan det bli galet fel och har du alldeles för mycket olja är det inte bra och det pissar bla ut.
Bra där stroker49, vad är det för "tönt"? Sett samma text i flera trådar under kvällen. Admin kan väl blocka bort skiten.
Spammare jag har messat Admin, men vet inte om han sett det än?
Har kollat oljan m varmkörd maskin (allt enl manualen). Det är ok nivå. Men verkar (?) vara från locket som ju inte är ngn lysande konstruktion.
Börjar läcka efter en 5-6 mil.
Dum fråga kanske, men sitter det original luftburk på hojen?
Vevhusventilationen dras normalt upp dit men vid byta av filter har de kanske dragit om vevhusventilationsslangen?
Det ska för övrigt gå 3 st slangar till oljetanken, kolla så att det inte är en av dem.
Olja ut, olja tillbaka och oljetanksventilationen.
Den sistnämda kan kanske ha lossnat från tanken?
Lycka till
Ventilationsslangen ska sitta överst på tanken på bilden.
Det stämmer rätt bra med placceringen på bilderna.
Haha, fel att fråga mig om det är en dum fråga
Svar nej, ej original - tror jag. Är en USA-import och vad som helst kan ha hänt från den lämnade fabriken..
Ska försöka följa alla slangar men saknar ett verktyg för att komma åt o sen se bättre. Tack för bild å, underlättar.
Bokmärken