Tjena!
Vet knappt var jag ska börja.
Har som överskriften säger, en softail fatbob -99 byggd av gibson. Evo 1340 med keihin cv40 förgasare.
Var ute och körde förra hösten och allt var frid och fröjd.
Plötsligt började hojjen gå som en påse skit.
Jag kände igen tendenserna då detta hänt innan.
Då har det varit ett stift som gått, eller att förgasaren hoppat ut från insuget.
Lyckades med nöd och näppe ta mig hem, med ett jäkla varv på hojjen.
Väl hemma i sep/okt månad så ställde jag in hojjen och tänkte att jag löser detta under vintern.....
Nu blev det inte riktigt så, utan började titta på det i mars månad.
Plockade ner och rengjorde förgasaren, och bytte stiften. Under mekandet med förgasaren gick vissa plastdetaljer på choken sönder, så den är bytt.
Bytte även membranet i förgasaren.
Och nu då när solen tittar fram så vill man ut och köra en sväng.
Men hojjen går som en påse skit.
Den går fint på jämna varv, men när man drar på så puffar och hoppar, ger avgasknallar. Tumgången går fint med choken ute, hur varm den än blir så när jag puttar in choken stannar skiten....
Det jag märkt är att den drar hemskt mycket bensin, och den luktar verkligen obrända avgaser. Det gör den i vanliga fall också, men nu är det väldigt mycket.
Och med hemskt mycket bensin menar jag att den bara idag drog ca 2,5 liter på en mil.
Känns som soppan rinner rakt igenom på nåt sätt.
Är hojjen avstängd rinner ingen soppa ut, utan det är när man kör.
Nu till min stora fråga då.
Vad ska jag byta fixa laga nu?
Någon som varit med om något liknande??
Alla tips och ideér är välkomna, annars är den snart på blocket.
Det är ju alltid något med dessa byggen, men nu börjar jag bli trött på det.
Jag finns i norra skåne ifall någon känner en duktig mekaniker i närheten.
Har du en vacum öppnande bensinkran så kan den vara kass. Bensinen dras då direkt in i insuget och då går det väldigt fett. Koppla loss vacumslangen från insuget och sug i den . Får du bensin i munnen så har du funnit felet
Bokmärken